۰۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۴
کد خبر: ۶۸۷۴۸۱
عاشورای انسان‌ساز (۸)؛

انقلاب اسلامی بزرگترین جریان الهام گرفته از مکتب عاشورا

انقلاب اسلامی بزرگترین جریان الهام گرفته از مکتب عاشورا
حجت الاسلام پاشایی گفت: انقلاب اسلامی به عنوان بزرگترین جریان الهام گرفته از عاشورای حسینی می‌باشد که توانسته است تفکر ظلم ستیزی را در میان مردم جهان فراگیر کند.
حجت الاسلام محمد تقی پاشایی در گفتگو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا در رابطه با ظرفیت محرم و صفر برای تقویت سرمایه اجتماعی انقلاب گفت: انقلاب اسلامی به عنوان بزرگترین جریان الهام گرفته از عاشورای حسینی می‌باشد که توانسته است تفکر ظلم ستیزی را در میان مردم جهان فراگیر کرده و در گوشه گوشه جهان شاهد جنبش‌های آزادی خواهانه و ظلم ستیزانه مختلفی هستیم.

وی در ادامه افزود: امام حسین علیه السلام برای واقعه کربلا زمینه سازی‌های زیادی از قبل به خصوص سال منتهی به واقعه عاشورا انجام داده است. در سخنرانی روز منا امام حسین نظریه حکومت اسلامی خود را برای مردم مطرح می‌کند.

عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به دشمنی دنیای غرب استکبار جهانی و صهیونیسم و طرفداران تفکرات آن‌ها در داخل اظهار داشت: استکبار جهانی و طرفداران تفکرات آن در داخل و بعضاً افراد جاهل جامعه برای مبارزه با مفاهیم عاشورا و از بین بردن نهضت و مکتب حسینی تمام تلاش خود را میکند؛ اما ما نباید اجازه موفقیت آن‌ها در این امر راه بدهیم.

وی دوره امام حسین را دوره‌ای خالی از اسلام واقعی خواند و قیام امام حسین را تنها راه زنده نگهداشتن دین پیامبر دانست و ابراز کرد: از اسلام در دوره امام حسین پوسته‌ای باقی نمانده بود که دستاویز ستمکاران و زورگویان شده بود، اما امام حسین با قیام هوشمندانه خود توانست آغازگر جریان جدیدی درمیان شیعیان باشد درست است که امام حسین به مقصد خود یعنی حکومت نرسید، اما ایشان با هوشمندی توانست حکومت خواهی توسط شیعیان را در تاریخ ثبت کند.

حجت الاسلام پاشایی به آثار قیام عاشورا در طی سال‌های بعد اشاره و عنوان کرد: حرکت‌های بزرگی در جهان رخ داده است که از قیام امام حسین و نهضت عاشورایی آن بزرگوار الهام گرفتند و به تاسی از ایشان ظلم ستیزی کرده‌اند؛ از جمله آن‌ها نهضت آزادسازی هند از استعمار انگلیس توسط الگوگیری گاندی از امام حسین یاد کرد.

وی یادآور شد: بزرگترین قیام الگو گرفته شده از مکتب عاشورا و حرکت امام حسین علیه السلام در سال ۶۱ هجری قمری، پس از هزار و سیصد سال انقلاب اسلامی ایران بوده که توانسته است به معنای واقعی حکومت اسلامی را در جهان تثبیت کند و آن را چهل سال با قدرت ادامه دهد و تفکر آن در جهان نیز گسترش یابد.

این استاد حوزه علمیه در انتهای بحث خود خاطرنشان شد: منبری‌ها و مسئولین هیئت‌ها و افراد موثر در میان مردم به خصوص جوانان و نوجوانان برای آن‌ها قیام امام حسین و نهضت عاشورا را به خوبی تببین کنند، همچنین موسسه‌ای نیز تاسیس شود تا خصوصا روی بحث عاشورا و کربلا تحقیقات و پژوهش‌های مختلفی داشته و سرمایه اجتماعی جامعه را با مفاهیم عاشورایی تقویت و گسترش دهند.
ارسال نظرات