۰۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۰
کد خبر: ۶۸۷۵۷۹
حجت الاسلام ضیایی:

بالاترین خدمات باید با کمترین توقعات باشد

بالاترین خدمات باید با کمترین توقعات باشد
کارشناس دینی گفت: به اعمال نباید تکیه کرد و به خود مغرور شد؛ آدم (ع) کسی بود که همه به او سجده کردند، اما شیطان او را فریب داد و رشدش متوقف شد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام ضیائی در مراسم عزاداری سیدالشهدا(ع) در هیئت هنر و رسانه استان قم که با همکاری خانه مطبوعات برگزار شد، بیان کرد: باتوجه به اینکه شیطان گفته‌ است «همه را دچار اغوا می‌کنم» از کجا بدانیم این اغوا محقق شده یا نه؛ در این مورد در سوره بقره آیه ۲۵۶ «لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ قَدْ تَبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُؤْمِنْ بِاللهِ فقد استَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقی لاَ انْفِصامَ لَها وَ أللهُ سَمیعٌ عَلیمٌ» آمده که «غی» در مقابل رشد و رشد به معنی تفاوت امروز نسبت به دیروز است.

وی با استناد به همان آیه افزود: در خصوص فهم قرآن کار کمی شده است. ترجمه اجتهادی قرآن بسیار مهم است به عنوان مثال «لااکراه فی‌الدین» معمولا ترجمه می شود «در دین اجباری نیست» ولی برخی بزرگان در ترجمه اجتهادی با اثربخشی حروف اینگونه معنی کرده اند، اگر اکراه با "علی" بیاید به معنی اجبار است، ولی با فی الدین آمده است و در گوهر دین چیزکریهی نیست.


حجت الاسلام والمسلمین ضیائی همچنین اظهار کرد: شهدای کربلا دغدغه یاری امام حسین (ع) را داشتند، حتی خودشان را سپر ایشان کردند و نگران بودند که نکند جایی در یاری ایشان کم گذاشته باشند؛ از اینان می‌توان درس گرفت، بالاترین خدمات باید با کمترین توقعات باشد.


وی با اشاره به اینکه کسی نباید خیرات خود را بشمارد تأکید کرد: به اعمال و ابلیس نمی‌توان تکیه کرد. ملاک ارزیابی انسان تنها احوال او است بنابراین باید آستانه تحمل را افزایش داد و به خود مغرور نشد؛ آدم (ع) کسی بود که همه به او سجده کردند، اما شیطان او را فریب داد و رشدش متوقف شد.

ارسال نظرات