۰۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۰
کد خبر: ۶۸۷۶۴۰

اظهارنظرهای نمایندگان موافق و مخالف اوجی

اظهارنظرهای نمایندگان موافق و مخالف اوجی
طرح مسائلی درباره اموال اوجی و پنهان‌کاری او در این زمینه از سوی مخالفان موجب شد تا وزیر پیشنهادی لیست اموال منسوب به خود در فضای مجازی را تکذیب کند.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، صلاحیت جواد اوجی وزیر پیشنهادی نفت امروز در نشست علنی مجلس شورای اسلامی بررسی شد.

در ابتدای این نشست گزارش کمیسیون انرژی از بررسی صلاحیت، سوابق و برنامه‌های وزیر پیشنهادی نفت قرائت و بر این اساس اوجی در کمیسیون تائید شد. 

مصطفی نخعی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با قرائت این گزارش اعلام کرد: با توجه به سابقه اجرایی جناب آقای اوجی در صنعت نفت و آشنایی ایشان با ظرفیت های موجود و پتانسیل های توسعه در این صنعت، ضرورت دارد ایشان در جلسه علنی ضمن تشریح استراتژی های اجرایی برای برنامه پیشنهادی، اهداف کمّی مورد انتظار در حوزه های تولید و صادرات نفت خام، گاز طبیعی، میعانات، فرآورده و محصولات پتروشیمی که امکان تحقق آنها وجود دارد را به صورت آمار و ارقام ارائه کرده و همچنین برنامه زمانی اجرای آنها را پیش بینی کنند؛ در این صورت سنجش اجرای برنامه ها از نظر میزان واقع بینی توسط نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی قابل ارزیابی است و همچنین امکان نظارت از سوی کمیسیون های تخصصی مجلس در آینده فراهم می شود.

علاوه بر این، گزارش کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم از بررسی صلاحیت و برنامه‌های وزیر پیشنهادی نفت قرائت شد. در گزارش این کمیسیون هم تاکید شده بود: تطبیق برنامه وزیر پیشنهادی نفت با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که 64 درصد برنامه های پیشنهادی با احکام فوق الذکر منطبق و 27 درصد موارد افزون. نتایج حاصله نشان می دهد 9 درصد به احکام اشاره ای نشده است می توان گفت بالاترین برنامه ای است که تطبیق مناسب با قوانین بالادستی را دارد.

مخالف: علاوه بر تخصص و تجربه باید تناسب با وزارتخانه هم سنجیده شود

مهدی عسگری نماینده مردم کرج در مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی نفت، اظهار داشت: در شرایط جنگ تمام عیار اقتصادی، وضعیت کرونایی و آغاز گام دوم انقلاب پیشنهاد می کنم برای ترازیابی وزرا در کنار شاخص هایی همچون تخصص، تعهد و تجربه معیار تناسب نیز لحاظ شود.

نماینده مردم کرج در مجلس با بیان اینکه امروز گلوگاه اصلی وزارت نفت بحث تحریم نفتی است، تاکید کرد: موضوعات فنی و مهندسی، اکتشاف، توسعه میادین مشترک و تعیین تکلیف ۱۴/۵ درصد سهم شرکت ملی نفت و شفافیت آن، انتقال گاز و ضرورت مردمی سازی این وزارتخانه پس از گذشت دهه ها از ملی شدن صنعت نفت مسائل مهمی هستند، اما اولویت اصلی این وزارتخانه بحث تجارت و فروش نفت و بازگشت ارز آن به کشور است.

وی ادامه داد: آقای اوجی مانند اغلب وزرا دارای تخصص و تعهد مطلوبی است اما مسئله اصلی سنجش تناسب گرینه پیشنهادی با شرایط موجود و اولویت های این وزارتخانه ها است، تجربه ایشان بیشتر در حوزه گاز می باشد ولی مسئله اصلی ما در بحث تحریم نفتی می باشد.

نادران: اوجی درباره اموالش خلاف واقع سخن گفته است

 الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی نفت در مخالفت با این گزینه پیشنهادی، طی سخنانی اظهار داشت: آنچه که برای ما در این سال‌های اخیر بیش از همه اهمیت پیدا کرده است، این است که مردم به یک جریان انقلابی پاکدستی اعتماد کردند و از مجلس، دولت و شوراها انتظار دارند که جریانات اداره کشور بر این مدار حرکت کنند.

وی افزود: بنده چند نکته را به ایشان (وزیر پیشنهادی نفت) گفتم برای اینکه بدانند من چه می‌دانم اما متاسفانه ایشان نگرفتند. به ایشان گفتم لیست اموال شما در شبکه‌های اجتماعی پخش شده است، دیدید؟ که گفت خیر ندیدم! به او گفتم چه دارید؟ گفت شما چه می‌دانید؟ گفتم من می‌پرسم شما چرا می‌گویید؟ گفت سه آپارتمان در هروی که یکی آپارتمان همسرم است از ارث پدر ایشان بوده و یکی هم برای پسرم است. گفتم من از مراجع ذیصلاح استعلام گرفتم و 9 مورد از اموال ایشان را در دو برگه کاغذ استعلام گرفتم. کسی که به این صراحت خلاف واقع می گوید در جاهای دیگر هم همین گونه خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: بنده درباره یک قضیه از ایشان پرسیدم که اگر فرصت شد بعداً درباره آن حرف می‌زنم؛ ایشان به من گفت آقای رستم قاسمی و شخص دیگری کاری کردند و فرد شاکی برای اینکه بخواهد علیه رستم قاسمی به خط شود علیه من حرف زده است؛ من گفتم اگر قرار باشد ایشان کاری انجام دهد علیه رستم قاسمی حرف می زد نه شما! با شما چه پدرکشتگی داشت؟

نادران بیان کرد: دوستان ما اشاره می‌کنند که گزارش‌های نهاد امنیتی چنین و چنان است. بنده عرض کردم که قضیه دیمیتریس کامبیس و دکل های گمشده و کشتی‌هایی که خوردند و اموال مملکت رو شد را پاسخ دادند؟ روزی که از فرودگاه امام رفت نهادهای امنیتی و اطلاعاتی نبودند؟

 چنارانی: مناطق محروم سودی از نفت و گاز ندارند

 هاجر چنارانی نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی نفت اظهار داشت: وزارت نفت به عنوان جیبی است که پدر یک خانواده برای او در نظر می‌گیرد؛‌ امروز یکی از مهم‌ترین وزارت خانه‌ها، وزارت نفت است. 

چنارانی خاطرنشان کرد: ما در مجلس قبلی منتظر این بودیم که از سمت دولت لایحه‌ای برایمان بیاید. نه اینکه نمایندگان دغدغه مردم را بررسی کنند و طرح ارائه دهند. ما امروز نمی‌توانیم منتتظر لایحه شما بمانیم.

وی در بخش دیگری از وزیر پیشنهادی سوال کرد که برای ظلم ها و بی عدالتی‌هایی که شرکت های نفت و گاز غرب، نفت و گاز مرکزی، شرکت ملی نفت و... در حق مناطق دارای نفت و گاز انجام می دهند، چه برنامه ای دارید؟ با چه برنامه ای به دنبال محرومیت زدایی و فقرزدایی هستید؟

چنارانی با طرح این پرسش که با توجه به بحران انرژی به ویژه در زمینه آب، تکلیف صنایع آب بر نفتی مانند پالایشگاه های اصفهان، تهران و شازند، چه برنامه ای دارید؟  ادامه داد: مجلس در راستای برنامه های فسادستیزی و عدالت محوری طرح هایی با هدف رفع محرومیت در مناطق روستایی، تدوین کرد، اما متاسفانه در سال های اخیر صادرات قیر افزایش چشمگیری داشته، باید دید برنامه اوجی برای مبارزه با قاچاق این فرآورده نفتی چیست؟

نماینده مردم نیشابور در مجلس با اشاره به ضرورت ادغام وزارت نیرو و نفت بیان کرد: ایران سرزمین آفتاب و باد است و باید به سمت استفاده از انرژی های نو و جایگزین کردن نیروگاه های آبی و بادی به جای نیروگاه های حرارتی برویم.

حجت الاسلام نقدعلی: نمی‌توان یکی از عرصه‌های ثروت کشور را به دست اوجی سپرد

حجت‌الاسلام محمدتقی نقدعلی نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی نفت در صحن مجلس شورای اسلامی، گفت: بودجه کشور از سه راه درآمد مالیاتی، نفتی و سایر درآمدها تامین می‌شود که با درآمد مالیاتی نمی‌توان کشور را اداره کرد، سایر درآمدها هم ناچیز است؛ ‌ بنابراین راهی جز فروش نفت و درآمد نفتی نداریم.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: باید در این عرصه شخصیتی سکان‌دار وزارت نفت شود که از قوت و قدرت فروش نفت در شرایط تحریمی و حصر اقتصادی برخوردار باشد.

حجت الاسلام نقدعلی گفت: کسانی که همه اقتصاد را به برجام گره زدند و گفتند با امضای برجام فروش نفت به فراوانی می‌رسد دیدیم که فروش نفت را به کمتر از ۳۰۰ هزار بشکه رساندند و اخیرا باز به برکت اقدامات مجلس انقلابی به ویژه قانون لغو تحریم‌ها توانستند اندکی نفت بفروشد و آن را به مرز فروش یک میلیون بشکه در روز برساند. از همین رو کسی باید امروز سکان‌دار این وزارتخانه باشد که این توان را داشته باشد.

موافق: وزارت نفت قرارگاه جنگی کشور است/«اوجی» از بدنه نفت بوده و هست

حسین حسین زاده عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس  در موافقت با وزیر پیشنهادی نفت اظهار داشت: وزرات نفت نه تنها یکی از بزرگترین بنگاه های اقتصاد کشور بلکه قرارگاه جنگی کشور است.

وی افزود: وزارت نفت، وزارت اقتصاد، اشتغال و حتی وزارت فرهنگ ما هم هست و اکنون 113 سال از عمر آن و وابستگی ما به نفت می گذرد  و باید فرمانده این قرارگاه فردی توانمند، متخصص، جهادی و انقلابی باشد.

نماینده مردم لارستان، خنج، گراش و اوز در مجلس با تاکید بر اینکه من فرزند نفت هستم و آقای اوجی (وزیر پیشنهادی نفت) را دو دهه است که می شناسم، تصریح کرد: روند رشد مهندس اوجی در نفت از پایین به بالا بوده است و شخصی از بدنه نفت بوده و هست.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه به پاکدستی، امین بودن و داشتن روحیه انقلابی اوجی شهادت می دهم و ایمان دارم، گفت: وزارت نفت از افرادی پاکدست و متخصص در حوزه های مختلف تشکیل شده که قطعا به اوجی کمک می کنند.

وی با تاکید بر اینکه وزارت نفت به نوعی وزارت فرا دولت‎‌ها است، خاطرنشان کرد: وزیر نفت وزیر اول اقتصاد کشور ما است و اوجی می تواند با پاکدستی و مظلومیت اش بهترین رأی را از مجلس بگیرد.

اوجی از بدنه صنعت نفت و آشنا به مشکلات آن است

 انور حبیب‌زاده نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی هم در موافقت با جواد اوجی وزیر پیشنهادی نفت اظهار داشت: اوجی فردی توانمند بوده و از شجاعت فوق‌العاده‌ای در مدیریت صنعت نفت برخوردار است.

وی افزود: وزیر پیشنهادی نفت خودش از بدنه صنعت نفت و آشنا به مشکلات آن است و به دلیل تجربه طولانی در این حوزه می‌تواند مؤثر واقع شود.

نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 97 درصد انرژی اولیه مورد نیاز در داخل از نفت و گاز تامین می‌شود تصریح کرد: اهداف و استراتژی‌های مهم این بخش اهمیتی بالا دارد و در روابط خارجی کشور نیز تأثیر گذار است.

حبیب‌زاده خاطرنشان کرد: بر این اساس، رسیدن به اهداف مهم این حوزه مستلزم برنامه‌ریزی درست و اصولی است که وزیر پیشنهادی نفت دارای برنامه و توانمند برای اجرای آن است.

وزیر پیشنهادی نفت: در وزارت نفت با پاکدستی خدمت کردم/ فردی فساد ستیز هستم

 جواد اوجی وزیر پیشنهادی نفت، پس از شنیدن دیدگاه‌های نمایندگان موافق و مخالف خود در مجلس در دفاع از برنامه های خود برای وزارت نفت، گفت: در پیشگاه خداوند متعال و شما نمایندگان اعلام می‌کنم غیر از آنچه من به عنوان دارایی خدمت آقای رئیسی اعلام کردم؛ هرگونه دارایی دیگر که در فضای مجازی به بنده نسبت دادند به خودشان داده شود.

وی ادامه داد: ۲۴ و ۲۵ سالی که در وزارت نفت بودم و سال‌هایی که در خدمت آقای مخبر بودم با پاکدستی خدمت کردم و فردی فساد ستیز هستم. قصد قربت کردم فساد را از این وزارتخانه از بین ببرم.

وزیر پیشنهادی نفت اظهار داشت: اصلاح شرایط و بازگردادندن لوکوموتیو صنعت نفت و بازگشت آن به ریل مناسب نیازمند اقدام جهادی است.

بر اساس این گزارش اخذ رای اعتماد برای جواد اوجی، وزیر پیشنهادی نفت بعد از اتمام بررسی صلاحیت سایر وزرای پیشنهادی در صحن علنی مجلس انجام خواهد شد.

ارسال نظرات