۰۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۶۸۷۶۸۳
وزیر اسبق بهداشت:

آقایان برای واردات واکسن‌های شرقی واقع‌بینانه رفتار نکردند

آقایان برای واردات واکسن‌های شرقی واقع‌بینانه رفتار نکردند
وزیر اسبق بهداشت با انتقاد از تخریب اثرگذاری واکسن‌های شرقی از سوی برخی پزشکان گفت: تعلل و تخریب این دو واکسن سبب شد که فرصت واکسیناسیون از ایران گرفته شود.

به گزارش خبرگزاری رسا؛«کامران باقری‌لنکرانی» در گفت‌وگویی در فضای مجازی به برخی از سؤالات درباره واکسن و شبهات واردات واکسن پاسخ داد و اظهار داشت: تولید واکسن برای کرونا یک دستاورد مهم است چرا که هیچ بیماری ویروسی‌ای نبوده که از زمان شروع تا تهیه واکسن کمتر از 15 سال زمان برده باشد اما برای کرونا در یک سال گذشته واکسن‌های متعددی تهیه شده است. 

وی با بیان اینکه اثرگذاری واکسن‌ها از 65 تا 90 درصد است، گفت: مطالعات اخیر نشان داده که واکسن‌های تولید شده در برابر نوع جدید بیماری ایمنی کمتری دارد یعنی امکان ابتلای فرد واکسن زده نیز به کرونای دلتا وجود دارد اما تزریق واکسن احتمال مرگ را به شدت کاهش می‌دهد.

باقری‌لنکرانی با بیان اینکه میزان و سرعت واکسیناسیون در کنترل بیماری بسیار مؤثر است، افزود: در حال حاضر به دلیل اینکه سرعت واکسیناسیون در همه دنیا یکسان نیست، به مداخلات غیر واکسیناسیونی مانند مراقبت‌های بهداشتی و زدن ماسک نیاز است و هر زمان این مداخلات مورد کم توجهی قرار گرفته با یک انفجار بیماری روبه‌رو بوده‌ایم. 

وزیر اسبق بهداشت با تأکید بر اینکه واکسیناسیون در ایران باید با سرعت بیشتری انجام شود، بیان کرد: باید افراد و گروه‌های هدف را قانع کرد که واکسن دریافت کنند. در حال حاضر 20 درصد افرادی که دعوت می‌شوند حاضر به زدن واکسن نیستند که این رقم در کشورهای دیگر بیش از این است. به طور مثال در فرانسه 40 درصد و در ژاپن حدود 60 درصد است. 

وی با بیان اینکه اثر هیچ واکسنی در برابر دلتا 100 درصد نیست، عنوان کرد: واکسن تنها می‌تواند شدت بیماری و فوت را کاهش دهد؛ به گونه‌ای که برخی از مطالعات نشان می‌دهد که واکسن احتمال مرگ بر اثر دلتا را تا 6 برابر کاهش می‌دهد.

لنکرانی در مقایسه واکسن‌های خارجی با ایرانی تصریح کرد: در حال حاضر واکسن آسترازنکا، سینوفارم و برکت ایمنی بین 65 تا 75 درصد ایجاد می‌کنند و تفاوت چشمگیری با یکدیگر ندارند اما در مقطعی برای واردات واکسن چینی و روسی هم‌زبانی بین کسانی که می‌توانستند اقدام کنند وجود نداشت.

وزیر اسبق بهداشت با بیان اینکه می‌توانستیم از دی پارسال واکسن چینی و روسی وارد کنیم، عنوان کرد: برخی از همکاران ما بدون توجه به آینده کار، اثر این واکسن‌ها را انکار و چنین وانمود کردند که نباید از واکسن چینی و روسی استفاده کنیم در حالی که برخی از کشورهای همسایه این اقدام را انجام دادند و اکنون وضعیت بهتری دارند.

وی با بیان اینکه تعلل و تخریب این دو واکسن سبب شد که فرصت کار از ما گرفته شود، اظهار داشت: برخی این سؤال را مطرح می‌کنند که چرا واکسن آمریکایی خریداری نشده است؟ جواب این است که آمریکا هیچ واکسنی را در زمستان سال گذشته نمی‌فروخت نه تنها به ما بلکه به هیچ کشوری واکسن نمی‌فروخت.

لنکرانی با تأکید بر اینکه آمریکا سال گذشته واکسن به هیچ کشوری نمی‌فروخت، گفت: ما حتی اگر می‌خواستیم هم این امکان وجود نداشت؛ اما آمریکا خود یک چالش ایجاد کرد که حاضر است 30 تا 40 هزار واکسن مادرنا بدهد که این تعداد برای ما کارساز نبود. 

وزیر اسبق بهداشت با بیان اینکه باید در این زمینه واقع‌بینانه رفتار می‌کردیم، افزود: رفتار واقع‌بینانه این بود که مثل کشورهای دیگر واکسن روسی و چینی تهیه کنیم که متأسفانه از سوی برخی در داخل کشور اثرگذاری این واکسن‌ها تخریب شد یا اینکه به دلیل تضاد منافع حاضر به وارد کردن نشدند.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت در آن زمان به عنوان متولی باید متخصصان را قانع و این التهابات را کنترل می‌کرد، بیان کرد: در حال حاضر هم همه نظام سلامت باید پای کار باشند، نظام مراقبت را تقویت کنیم چون کاستی در این زمینه زیاد داشتیم و این کاری نیست که به تنهایی قابل کنترل باشد. 

لنکرانی با بیان اینکه امیدوار هستم دولت سیزدهم برخلاف دولت گذشته که بخش زیادی از زمان را با ساده گرفتن شرایط از دست داد، از همین ابتدا موضوع را جدی بگیرند که شواهد نشان از جدی بودن این مسئله دارد، گفت: اینکه رئیس جمهور خودشان شخصاً از مراکز توزیع دارو بازدید می‌کنند و دستورات کارآمد بدهند، اینکه در مطالبه واکسن، وارد شده‌اند، نشان از جدی بودن موضوع است. 

وزیر اسبق بهداشت با اشاره به پیگیری برای واردات 30 میلیون دوز واکسن افزود: امیدوارم که در زمان کوتاهی به این واکسن‌‌ها دسترسی پیدا کنیم، تلاش دولت سیزده مثبت است و امیدواریم با مدیریت شخص رئیس جمهور این موضوع را پیش ببرند. 

منبع: تسنیم
ارسال نظرات