۰۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۱
کد خبر: ۶۸۷۸۶۹
یادداشت؛

عزمی راسخ برای تحقق دولت مردمی

عزمی راسخ برای تحقق دولت مردمی
آیت الله رئیسی نشان داده است عزمی راسخ برای مردمی سازی دولت دارد و همه دولتمردان باید برای رسیدن به این هدف والا با وی همراهی کنند.
پس از رحلت امام خمینی(ره) تا کنون مرسوم است مسؤولان برای تجدید میثاق با امام راحل در مرقد مطهر ایشان حاضر شوند و طی یک مراسم ارادت خود را نشان می دهند و تجدید میثاقی با آرمان های امام راحل می کنند؛ این دیدار در آغاز مسؤولیت نهادها، مناسبت هایی مثل دهه فجر و هفته دولت هر ساله انجام می پذیرد و مسؤولین از مرکز تهران با عبور از جنوب شهر به بهشت زهرا می روند و در مرقد امام خمینی حاضر می شوند. اما در تمام این سال ها اولین بار است یک مسؤول کمی آن طرف تر از حرم امام سراغ غسالخانه را می گیرد.
 
حضور رئیسی در جمع غسالانی که این روزها در حال تغسیل اموات کرونایی هستند بسیار جای تقدیر دارد؛ حرکتی که به نظر می رسد برای اولین بار رخ داده تا از یک حرکت و مراسم همیشگی ابتکاری زیبا خلق شود.
 
سرانجام انتظار ها به پایان رسید و دولت سیزدهم با 90 درصد قوا مستقر شد؛ برخی از پست های داخل دولت همچنان خالی است اما بزودی آن ها هم مسؤولین خود را خواهند شناخت. در ساعات اولیه ای که وزرا مشخص شدند به وزارت خانه شان رفتند تا مسؤولیت را تحویل بگیرند.
 
اینکه در دولت اراده کار کردن وجود دارد به خوبی و با چشم غیر مسلح دیده می شود؛ در همین روزهای رأی اعتماد، رئیس جمهور پرکاری خودش را نشان داد و علاوه بر حضور در مجلس هم از میهمانان خارجی اش استقبال کرد هم جلسه هیأت دولت را تشکیل داد.
 
در بین همه صحنه های خوبی که آقای رئیس جمهور در روزهای ابتدایی استقرار دولتش رقم زد سفر سرزده به خوزستان و حضور در بیمارستان رازی مثل نگینی می درخشد و امیدواریم در سالهای پیش رو این رفتارها را از همه مسؤولین جزء و کلان ببینیم.
 
اما سفر خوزستان اهمیت فراوان دارد، بدون تشریفات مرسوم و استقبال مردمی، به صورت کاملا سرزده بدون اعلام قبلی، بازدید از اصلی ترین مشکل شهر اهواز یعنی فاضلاب، رودررو شدن با مردم در محل بیمارستان و شنیدن حرف آن ها؛ نشانه های زیادی که نشان از توجه رئیس جمهور به مردم و عزم وی جهت تحقق دولت مردمی است.
 
عزمی راسخ برای تحقق دولت مردمی

با این که این تصاویر زیبا است و سبب شعف بسیاری شده اما همچنان غالب مردم خوشحال نیستند چون در این سال ها اعتماد مردم که مهم ترین سرمایه یک دولت و حکومت است ضربه خورده و برگرداندن اعتماد مردم امری تدریجی و زمان بر است؛ فعالیت های رئیس جمهور و اعضای دولت به جلب اعتماد کمک می کند و لازم است اعضای دولت ذره ذره این سرمایه را حفظ کنند به همین دلیل است که در بیانات رهبری تأکیده شده که اگر وعده ای داده شد و عملی نشد از مردم عذرخواهی شود.

مسائل ارزی، بورس، وعده های فراوان رئیس جمهور سابق، فاجعه بنزین و فروریختن تحریم ها تنها بخشی از پتک های حسن روحانی به ساختمان بلند اعتماد عمومی بود که آن را تاحد زیادی تخریب کرد و تنها ستون باقی مانده این ساختمان آیت الله رئیسی است؛ رئیسی است که می تواند دوباره اعتماد مردم به دولت را برگرداند و در این راه همه اعضای دولت باید به آن کمک کنند.

به جز یک نفر همه وزرای دولت معلوم شدند و فعالیت های خود را شروع کردند؛ همه آن ها با نسبت های متفاوتی در معرض نگاه مردم هستند و جدای از اینکه تصمیم هایشان بر زندگی تک تک مردم تأثیر دارد رفتارها و وعده هایشان نیز تأثیرگذار است؛ لازم است همه دولتمردان برای بهبود وضعیت کشور و مردم تصمیم هایی را اتخاذ کرده و برنامه هایشان را عملی کنند؛ وقتی یک مسأله بررسی شود و به تصمیم تبدیل شود و تصمیم به سمت اجرا رفته و عملی شود زمان زیادی طی می شود که لازم است مسؤولین برای این وعده ها و تصمیمات زمانی را معین کرده و در همان زمان اجرایی کنند؛ بیشترین ثمره این حرکت جلب اعتماد عمومی است.

اگر یک کار درست و بسیار به جا مثل تولید واکسن در کشور صورت بگیرد اما وعده تولید 50 میلیون دز واکسن تا پایان شهریور ماه محقق نشود ارزش و جایگاه تولید واکسن هم دیده نمی شود؛ کشور ما در میان 7 کشور تولید کننده واکسن کرونا است اما با عدم تحقق وعده مسؤولین متأسفانه این مسأله سبب افتخار و اعتماد همه مردم نشده است.
 
در پایان لازم است تأکید شود تخریب یک ساختمان به لحظه زمان نیاز دارد اما ساخت آن مدت ها زمان می برد؛ متأسفانه ارزش های زیادی در طی 8 سال گذشته دفعی و تدریجی تخریب شده اند و ساخت دوباره آن ها مدت ها زمان می برد؛ لازم است دولت جدید با تلاش شبانه روزی و به کار گرفتن همه ابزارهای خود بنای اعتماد مردم را بلند تر از قبل بسازد و یک الگوی حکمرانی پویا و مردمی را برای آیندگان به یادگار بگذارد.

آیت الله رئیسی توان بالایی از خود نشان داده اما ارتقای اعتماد عمومی و تحقق دولت مردمی، همراهی همه اعضای دولت را لازم دارد و اگر عضوی به این موضوع اهمیت ندهد به پای همه دولت نوشته می شود.
ارسال نظرات