۰۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۷
کد خبر: ۶۸۸۱۲۹

ستادملی کرونا نمی‌گذارد با تمام ظرفیت کار کنیم

ستادملی کرونا نمی‌گذارد با تمام ظرفیت کار کنیم
وضعیت نابسامان این روزهای مراکز تعویض پلاک در شهرهای بزرگ ازجمله تهران بود که داد مردم مانده در صف‌های طولانی انتظار را به آسمان برده است.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از جام جم آنلاین روزنامه جام جم نوشت: او همه این مشکلات را قبول کرد، ولی گفت این تصمیم ستاد ملی مقابله با کروناست که باعث شکل‌گیری این وضعیت شده است. حالا چرا و چگونه؛ بهتر است از زبان خودش بخوانید.


مردمی که این روز‌ها در صف‌های انتظار مراکز تعویض پلاک هستند بسیار ناراحت و عصبانی‌اند مخصوصا این که عده‌ای از آنها، چون پلاک شهرستان دارند در تهران جریمه شده‌اند. چرا این وضع پیش آمد و حالا تدبیرتان برای سر و سامان دادن به این وضع چیست؟


ما از ابتدای سال ۱۴۰۰ دو ماه و نیم تعطیل بودیم، چون برابر مصوبات ستادملی مقابله با کرونا، مراکز شماره‌گذاری درگروه شغلی ۲ قرار دارد و در شرایط قرمز نباید فعالیت کنند. ما روزانه به طور میانگین ۲۰ هزار مراجعه کننده در سراسر کشور داریم و وقتی دو ماه فقط به علت کرونا تعطیل هستیم، می‌شود انباشت یک میلیون و ۲۰۰ هزار متقاضی.


البته با پیگیری‌هایی که رئیس پلیس راهور ناجا انجام داد از ۹ مرداد مجوز فعالیت در شرایط قرمز را از ستاد کرونا گرفتیم، ولی فقط با ۵۰ درصد ظرفیت؛ به این معنا که فقط نیمی از متقاضیان را پذیرش می‌کنیم. همچنین در حالی که همه ادارات دولتی ساعات کاری‌شان را کاهش داده‌اند ما این ساعت را افزایش داده‌ایم تا جبران تعطیلاتی را که نقشی در آن‌ها نداشته‌ایم، بکنیم.

با این حال صف‌های طولانی و مشکلات مردم همچنان ادامه دارد و به نظر می‌رسد ادامه‌دار هم باشد.
البته در۳۰ درصد از استان‌های کشور این‌طور نیست و می‌شود به روز نوبت گرفت مثل کرمانشاه، زنجان، مرکزی، خراسان جنوبی، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری، اما در تهران و برخی کلانشهر‌ها انباشت وجود دارد که اگر شرایط از قرمز کرونایی خارج شود و ما بتوانیم با همه ظرفیت کار کنیم این را هم به روز می‌کنیم.

مراکز تعویض پلاک نمی‌توانند شبانه‌روزی کار کنند؟


نه متاسفانه. ما الان تا ساعت ۱۵ و در برخی مراکز تا ۱۶ عصر کار می‌کنیم، اما در نیمه دوم سال که هوا زود تاریک می‌شود، بیش از این نمی‌توان کار کرد. بخش اصلی کار در شماره‌گذاری، بررسی اصالت خودروست و آفتاب که تا حدی می‌رود تشخیص سخت می‌شود و قطعا مشکلات ناشی از آن متوجه مردم می‌شود.


این که شغل شما وابسته به نور خورشید است کمی برایم عجیب است. آیا نمی‌شود با استفاده از تجهیزات و امکانات، نور مورد نیاز را تامین کرد و وابسته به خورشید نبود؟


شماره شاسی و موتور خودرو در جا‌هایی هستند که با بازتاب نور روز در آیینه خوانده می‌شوند و حتی گاهی در روز از چراغ قوه استفاده می‌شود. پس متاسفانه نمی‌توان شب‌ها کار کرد.


تعطیلات کرونایی مراکز تعویض پلاک ۱۸ ماه است همواره درکشورمان وجود داشته. پس پیش‌بینی شکل‌گیری صف‌های طویل امکانپذیر بود. چرا کاری برای پیشگیری انجام نشده و چرا همچنان به مردم نوبت داده شد؟


در سایت شماره‌گذاری، هر روز برای شش روز بعد نوبت داده می‌شود پس نهایت انتظار شش روز است. اما وقتی مراکز تعطیل می‌شوند و ظرفیت پذیرش هم نصف می‌شود صف‌های طولانی انتظار ایجاد می‌شود. این ظرفیت ۵۰ درصدی را هم پلیس راهور برای رفاه مردم از ستاد ملی مقابله با کرونا گرفته است وگرنه ما طبق قانون باید تعطیل بودیم. پس انتظار داریم حالا که مشغول کاریم این صف‌ها یک نمره منفی برای ما محسوب نشود.


پس شما انتقاد را دوست ندارید!


اتفاقا انتقاد سازنده، مخصوصا پیشنهاد‌های عملی را دوست دارم. ما مجوز فعالیت در شرایط قرمز را گرفته‌ایم و ساعت کاری‌مان را افزایش داده‌ایم، ضمن این که تعداد مشخصی نیرو داریم و، چون این نیرو‌ها متخصص هستند به‌راحتی قابل افزایش نیستند. این نیرو‌ها ماشین هم نیستند که بگوییم ۲۴ ساعته کار کنند. پس می‌بینید که ما هرچه در توان داریم به میدان آورده‌ایم.‌

می‌دانید چرا از شما انتقاد می‌شود؟ به این علت که ماجرا‌هایی که در مراکز تعویض پلاک هست در مراکز معاینه فنی نیست، درحالی که آن‌ها هم مراجعان زیادی دارند.

چه خوب که این بحث پیش آمد. معاینه فنی جزو گروه شغلی ۲ نیست و این مراکز در شرایط قرمز تعطیل نمی‌شوند در حالی که مراکز شماره‌گذاری بلافاصله با قرمز شدن شرایط تعطیل می‌شوند.


البته مراکز معاینه فنی هم در تعطیلات اجباری، تعطیل بودند و ساعت کاری و نیروهای‌شان را نیز طبق مصوبه ستاد کم کردند.

نه، مراکز معاینه روز‌های محدودی تعطیل شدند و در نتیجه کار‌های انباشته شده ندارند.

به جرات می‌توانم بگویم مراکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک از معدود مراکزی هستند که به محض قرمز شدن شهر‌ها تعطیل می‌شوند.

شاید بهتر بود تا این حد تمکین نمی‌کردید.

یعنی می‌گویید ما که پلیس هستیم به عنوان مجری قانون نباید از قانون تمکین کنیم؟


منظورم این نیست که شما باید از قانون تمرد کنید بلکه می‌گویم بهتر و حتی ضروری بود که از همان ابتدا با ستادملی مقابله با کرونا وارد مذاکره می‌شدید تا مراکز تعویض پلاک تعطیل نشوند و مردم این همه سرگردان نباشند.


ما اگر دوست داشتیم تعطیل شویم هیچ وقت دنبال مجوز بازگشایی مراکزمان در شرایط قرمز نبودیم. سال گذشته هم پیگیری کردیم تا تعطیل نشویم، مستندات ومکاتبات این پیگیری‌ها هم موجود است، ولی متاسفانه ستادملی مقابله با کرونا موافقت نکرد. حالا هم خوشحالیم که فعلا مجوز فعالیت ۵۰ درصدی را گرفته‌ایم و می‌توانیم به مردم خدمت‌رسانی کنیم.


پافشاری ستاد برای تعطیل کردن مراکز تعویض پلاک بسیار جای سوال است، چون نه تنها در مناطق قرمز کشور تعطیلی هیچ صنفی تمام و کمال انجام نمی‌شود، حالا هم که مراکز تعویض پلاک با نصف ظرفیت کار می‌کنند به علت ازدحامی که در صف‌ها وجود دارد می‌توانند عاملی برای گردش ویروس باشد.


این که بگوییم پروتکل‌ها از جانب کارکنان ما رعایت نمی‌شود خوش انصافی نیست، اما اگر بگوییم برخی مردم اصول بهداشتی را رعایت نمی‌کنند درست است. من چند روز پیش بازدیدی از یکی از مراکز داشتم و دیدم برخی افراد با زن و بچه، با زیرانداز و فلاسک چای آمده‌اند در اطراف مراکز تعویض پلاک نشسته‌اند گویی به پیک نیک آمده‌اند. یا افراد زیادی هستند که ماسک را روی چانه‌شان می‌گذارند و همکاران ما مجبورند مدام به آن‌ها تذکر بدهند. همچنین کارکنان مراکز دائما رعایت فاصله‌های فیزیکی را از سوی مراجعان رصد می‌کنند، ولی تا مردم خودشان رعایت کنند هیچ اتفاقی نمی‌افتد. مگر می‌شود برای هر نفر یک‌مامور گذاشت.


شاید اگر شما به عنوان مرکز شماره‌گذاری و پلیس راهور درباره نقل و انتقال اینترنتی خودرو بیشتر به مردم اطلاع‌رسانی می‌کردید این وضعیت پیش نمی‌آمد.


بله، نقل و انتقال اینترنتی خودرو امکانی است که برای شرایط کرونا و با هزینه زیاد با هدف رفاه و آسایش مردم ایجاد شده، اما استقبال زیادی از آن نشده است. در این نوع نقل و انتقال مردم با گوشی‌های همراه خود می‌توانند در سایت ثبت‌نام کرده، مدارک را بارگذاری کنند و تا ۸۵ درصد کار‌ها را خودشان در کمترین زمان انجام دهند.

زمانی هم که برای مراحل باقیمانده به مراکز مراجعه می‌کنند بدون پیاده شدن از خودرو می‌توانند مرحله بررسی اصالت و دریافت سند و نصب پلاک را پشت سر بگذارند. اگر کسی امروز این ثبت‌نام را (که ۱۰ دقیقه طول می‌کشد) انجام دهد فردا نوبتش می‌شود.


الان این امکان در همه مراکز تعویض پلاک وجود دارد؟


در تهران فعلا در دو مرکز خاوران و میثم این کار انجام می‌شود، تا هفته بعد هم در اصفهان راه‌اندازی می‌شود و بقیه کلانشهر‌ها نیز در نوبت هستند.


نقل و انتقال اینترنتی چه مزایایی دارد؟


در این روش فرد می‌تواند همه دیون دولتی را شخصا پرداخت کند، معاینه فنی خودرو، بیمه و این که آیا تصادف داشته یا خیر و از چه ناحیه‌ای را بررسی کند، همچنین آیا خودروی مورد نظر دستور قضایی و توقیف دارد یا نه و حتی اگر پلاک آزاد داشته باشد آن را انتخاب کند و به محض مراجعه به مراکز، پلاکی را که از قبل آماده شده، دریافت کند.


ظرفیت روزانه نقل و انتقال اینترنتی چه قدر است؟


در تهران هر خطی حدود ۵۰ نفر ظرفیت دارد که دو خط در میثم و دو خط هم در خاوران وجود دارد، اما دیروز ۵۰ درصد از این ظرفیت خالی بود. اگر مردم این ظرفیت‌های خالی را پر کنند صف‌های به‌وجودآمده در مراکز زودتر از بین می‌رود.


البته تا مردم ما این زیرساخت به وجود آمده را بشناسند و به اجرای آن تن بدهند زمان می‌برد. در مورد صف‌های آزاردهنده مراکز و انباشت‌هایی که اکنون وجود دارد فکر می‌کنید چه زمانی از بین می‌روند؟


تا زمانی که کشور از حالت قرمز خارج نشود و ما با نصف ظرفیت کار می‌کنیم این انباشت وجود دارد، اما اگر به ما مجوز کار تمام وقت و بدون تعطیلی بدهند در اسرع وقت کار‌ها سر و سامان می‌گیرد. به محض این که شرایط به وضعیت نارنجی برگردد نیز با صددر صد ظرفیت کار خواهیم کرد.


اگر فرض را بر قرمز ماندن شرایط بگذاریم آن‌وقت این اوضاع تا چه زمانی کش می‌آید؟


اگر وضع قرمز بماند نمی‌شود آینده را پیش‌بینی کرد، اما اگر شرایط کرونایی تغییر کند شماره‌گذاری هم سر و سامان می‌گیرد. تعطیلی‌ها باعث حضور یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در صف شد، اما با بازگشایی مراکز و فعالیت ۵۰‌درصدی مراکز، مطمئنم نیمی از این جمعیت کارشان انجام شده است. اگر فقط یک ماه شرایط کشور عادی شود ما افراد در صف انتظار را به صفر می‌رسانیم.

ارسال نظرات