۰۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۱
کد خبر: ۶۸۸۱۳۱

صرفه‌جویی ۸۰۰ هزاریورویی در یکی از پتروشیمی‌های استان بوشهر

صرفه‌جویی ۸۰۰ هزاریورویی در یکی از پتروشیمی‌های استان بوشهر
در راستای اقدامات بازرسی کل استان کرمان در راستای مبارزه با فساد از بدو سال ۱۴۰۰ تاکنون در مجموع تعداد ۱۷ نفر از مدیران و کارکنان دستگاه‌های دولتی به اتهام فساد مالی (اختلاس، ارتشاء و تحصیل مال از طریق نامشروع) با ارسال گزارش به دادسرا معرفی و بازداشت شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از میزان بازرسی‌های‌کل استان‌ها طی روزهای اخیر اقدامات و نتایج بازرسی‌های خود را منعکس کرده‌اند که در ادامه برخی از آن‌ها را مرور خواهیم کرد: 

صرفه‌جویی ۸۰۰ هزاریورویی در یکی از پتروشیمی‌های استان بوشهر

بوشهر- متعاقب برگزاری مناقصه خرید کاتالیست سنتز آمونیاک در یکی از شرکت‌های پتروشیمی استان بوشهر و تحصیل کمترین قیمت پیشنهادی به مبلغ ۲.۴ میلیون یورو، منجر به تذکر بازرسین حاضر در جلسه در خصوص بالا بودن قیمت پیشنهادی و تجدید مناقصه مذکور شد. پس از برگزاری مجدد مناقصه، کمترین قیمت به مبلغ ۱,۶ میلیون یورو کشف شده و به عنوان برنده مناقصه انتخاب و اعلام شد؛ لذا با ورود به موقع این بازرسی کل به موضوع، مبلغ ۸۰۰ هزار یورو صرفه جویی حاصل شد.

این شرکت پتروشیمی زیر مجموعه شرکت صنایع هلدینگ خلیج فارس بوده که عمده سهام آن متعلق به طرح توزیع سهام عدالت است.

معرفی ۱۷ نفر از مدیران و کارکنان دستگاه‌های دولتی در استان کرمان به دادسرا

کرمان - در راستای اقدامات بازرسی کل استان در راستای مبارزه با فساد از بدو سال ۱۴۰۰ تاکنون در مجموع تعداد ۱۷ نفر از مدیران و کارکنان دستگاه‌های دولتی به اتهام فساد مالی (اختلاس، ارتشاء و تحصیل مال از طریق نامشروع) با ارسال گزارش به دادسرا معرفی و بازداشت شده‌اند و مجموع سوء استفاده مالی این افراد نیز مبلغ ۲۸۰ میلیارد ریال بوده است.

با پیگیری این بازرسی کل و قضات رسیدگی کننده به پرونده‌ها، از مجموع مبالغ مذکور در سال جاری، در مجموع، مبلغی در حدود ۳۵ میلیارد ریال به خزانه دولت برگشت داده شده است.

وصول ۱۶۰۰ میلیارد از معوقات بانکی استان چهارمحال بختیاری

چهارمحال و بختیاری- بازرسی کل استان در راستای نظارت بر عملکرد بانک‌ها با رویکرد حمایت از سرمایه‌گذاران واقعی و وصول مطالبات از بدهکاران بانکی، بالأخص واحد‌های تولیدی و شرکت‌هایی که تعطیل بوده و صاحبان آن‌ها نیز اراده‌ای بر ادامه فعالیت ندارند و با هدف پیشگیری از تضییع حقوق بیت‌المال، همچنین به علت اینکه بانک‌ها بتوانند از محل برگشت اقساط وام‌های قبلی، به تولیدکنندگان و شرکت‌های فعال تسهیلات جدید پرداخت کنند، از ابتدای سال جاری موضوع وضعیت مطالبات غیر جاری (سررسید گذشته، معوق و مشکوک الوصول) بانکی را به‌صورت مستمر و در بازه زمانی ماهیانه، با اعمال نظارت محسوس و غیر محسوس، دنبال کرده است.

با برگزاری جلسات مشترک با حضور نماینده بانک‌ها و بدهکاران عمده با پیگیری بازرسی کل استان چهارمحال و بختیاری، تأثیرگذاری خوبی در وصول مطالبات و مصرف تسهیلات در محل قرارداد‌های مربوطه مشاهده شد و آمار مربوط به مطالبات وصولی بانک‌های استان مربوط به تیرماه سال جاری که تحت نظارت این بازرسی کل وصول شده به مبلغ بیش از ۱۶۰۰ میلیارد ریال رسید.

جلوگیری از تضییع ۲۲۱ میلیارد ریالی در یکی از بانک‌های دولتی خراسان رضوی

خراسان رضوی- در بازرسی با موضوع بررسی عملکرد مدیریت شعب یکی از بانک‌های استان درخصوص نحوه تعیین تکلیف اموال و دارایی‌های تملک شده قهری مشخص شد یکی از شرکت‌ها که تعدادی از املاک این بانک را خریداری کرده، در پرداخت به موقع اقساط جمعاً به مبلغ بیش از ۷۰۳ میلیارد ریال به تعهد خود عمل نکرده و چک‌های واگذاری آن شرکت برگشت شده، ولی مدیریت شعب بانک مذکور در استان خراسان رضوی طبق شروط مبایعه نامه‌های مربوط در راستای فسخ این مبایعه‌نامه‌ها، مطالبه و کسر خسارات وارده از محل پرداخت‌های اولیه خریدار و برگشت این املاک به بانک اقدامی صورت نداده و زمینه برای بلوکه شدن سرمایه و تضییع حقوق بانک فراهم شده است.

در نهایت با پیگیری‌های به عمل آمده از ناحیه بازرسی کل خراسان رضوی و در نتیجه اقدامات صورت گرفته از طرف بانک، یکی از املاک به بانک مسترد شد و عملاً از تضییع حقوق بانک و بیت‌المال به مبلغ حداقل ۲۲۱ میلیارد ریال (که با توجه به افزایش قیمت املاک ارزش فعلی بیشتر است) جلوگیری به عمل آمد و در نتیجه اثربخشی حاصل شده است. در خصوص سایر املاک نیز حسب توافق بین فروشنده و خریدار چک‌های جدید اخذ و مبالغی از آن نیز وصول شد.

جلوگیری از تعطیلی اولین تولیدکننده لودر‌های سبک در کشور

فارس- با توجه به بدهی شرکت تاراگستر زرین دشت (اولین تولیدکننده لودر‌های سبک در کشور) به یکی از بانک‌های استان فارس و اقدام این بانک برای تملک این واحد تولیدی، موضوع در جلسه ستاد پیگیری اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دادگستری استان فارس مطرح و بازرسی‌کل استان مسئول بررسی موضوع و جلوگیری از تعطیلی این واحد صنعتی شد.

بر این اساس برای رفع موانع و مشکلات شرکت یاد شده و به منظور پیشگیری از تملک واحد تولیدی توسط بانک، جلسه‌ای در بازرسی‌کل استان فارس با حضور مسئولین بانک عامل استان و مدیرعامل شرکت تشکیل شد و با پیگیری‌های انجام شده و تعامل مسئولان بانک مزبور، بدهی این شرکت تولیدی تسویه شد و از تملک آن توسط بانک جلوگیری به عمل آمد.

کشف اختلاس در یکی از بانک‌های استان گلستان

گلستان- بازرسی کل استان گلستان در جریان بررسی تسهیلات خرد پرداختی در شعبه مرکزی یکی از بانک‌های استان و پس از اقدامات کارشناسی و بررسی نحوه تصویب و پرداخت تسهیلات و همچنین رصد مالی گردش‌های تسهیلات پرداختی مشاهده گردیدکه معاون دایره معاملات شعبه و بانکدار شاغل در دایره معاملات با سوء استفاده از مقام و موقعیت اداری و همچنین به دلیل عدم نظارت و کنترل‌های داخلی بانک، با جعل مدارک و امضای مشتریان و ضامنین و بدون رعایت بهداشت اعتباری و ضوابط و مقررات بانک مرکزی و سیاست‌های اعتباری این بانک، اقدام به تعریف تسهیلات (ازدواج، ودیعه مسکن مستاجران و کسب و کار آسیب دیده از کرونا و خرید کارت مرابحه و...) در سیستم بانک، به نام افراد خانواده و بستگان خود نموده و وجوه حاصل ازآن را در امر ساخت و ساز مصرف کرده‌اند. طی بررسی‌های به عمل آمده، تاکنون تعداد ۴۱ پرونده (بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال) مربوط به معاون دایره معاملات شعبه و تعداد ۱۱ پرونده (بالغ بر ۱۰ میلیارد ریال) مربوط به بانکدار شاغل در دایره معاملات، در شعبه مرکزی گرگان است.

قابل ذکر است بررسی‌ها، بیانگر استفاده دیگر کارکنان بانک از تسهیلات مختلف (برخلاف ضوابط و مقررات) به نام بستگان خود بوده است.

بنا به مراتب و پس از هماهنگی با دادستان مرکز استان و اخذ دستور قضایی، معاون دایره معاملات شعبه با صدور قرار بازداشت موقت روانه زندان شد و در راستای مبارزه با پولشویی، یک دستگاه آپارتمان ۴ طبقه متعلق به متهم که از محل وجوه مورد اختلاس ساخته شده بود، با دستور مرجع قضایی، توقیف شد و بررسی‌های تکمیلی ادامه دارد.

ارسال نظرات