۱۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۱
کد خبر: ۶۸۸۵۰۷

اسلام پشتوانه‌ای برای فرهنگ

اسلام پشتوانه‌ای برای فرهنگ
هدایت‌گری اسلام برای فرهنگ بر محورهای اساسی استوار است که نخستین مولفه های آن شامل باورها، ارزش ها، الگوهای رفتاری، نمادها و مصنوعات است.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، «فرهنگ اسلامی» چیست؟ آیا فرهنگ اسلامی را در معارف و اخلاق و احکام دین خلاصه می‌کنیم یا فرهنگ جوامع مسلمان را فرهنگ اسلامی می‌دانیم؟ فرهنگ اسلامی چه نسبتی با فرهنگ جوامع مسلمان برقرار می‌کند؟ آیا فرهنگ سنتی جوامع مسلمان لزوماً فرهنگ اسلامی است و آداب و روش‌های جدید لزوماً غیراسلامی است؟ نقش تاریخ، دین و فناوری در ساخت فرهنگ جوامع چگونه با هم پیوند برقرار می‌کند؟ پرسش‌هایی  که در این کتاب رهیافت‌هایی برای پاسخ به آن ارائه شده است…
اساسی‌ترین مولفه‌های فرهنگ ناب اسلامی در پنج ارزش اساسی عقل، ایمان، علم، عمل و اخلاق به عنوان شبکه مفهومی درهم تنیده، الگوی مفهومی مهندسی فرهنگ اسلامی را شکل می‌دهد و نیز ارتباطات پنج‌گانه «انسان» با خود، خدا، خلیفه خدا، خلق و خلقت بسترهای اصلی ساخت فرهنگ ناب اسلامی است. فرهنگ ناب اسلامی، جامعه بشری را در بستر «فرهنگ توحیدی» به سوی «توحید فرهنگی» صیرورت می‌بخشد.

هدایت‌گری اسلام برای فرهنگ بر محورهای اساسی استوار است که نخستین آن اینکه مولفه های فرهنگ را که شامل باورها، ارزش ها، الگوهای رفتاری، نمادها و مصنوعات است.

 از پشتوانه و ریشه‌های معرفتی عمیق و استوار برخوردار می‌سازد و این مولفه‌ها را از تاریخی بودن و قومی و ملی بودنِ صِرف بر می کشد و آنها را به محل مبانی و چارچوب‌های عقلانی و منطقی مستحکم مجهز می‌کند.

ارسال نظرات