۱۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۵
کد خبر: ۶۸۸۵۸۶

پیام تسلیت رهبر انقلاب، مراجع تقلید و علما در پی ارتحال آیت الله حکیم

پیام تسلیت رهبر انقلاب، مراجع تقلید و علما در پی ارتحال آیت الله حکیم
رهبر معظم انقلاب، مراجع تقلید و علمای حوزه علیمه قم و نجف با صدور پیام های جداگانه ای ارتحال آیت الله سید محمد سعید حکیم را تسلیت گفتند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، رهبر معظم انقلاب، مراجع تقلید و علمای حوزه علیمه قم و نجف با صدور پیام های جداگانه ای ارتحال آیت الله سید محمد سعید حکیم را تسلیت گفتند.

متن این پیام های تسلیت بدین شرح است:

رهبر انقلاب

رهبر معظم انقلاب:

آیت الله حکیم از مراجع تقلید و دارای آثار با ارزش در فقه و اصول بودند

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی درگذشت آیت الله آقای حاج سید محمدسعید حکیم از مراجع تقلید در نجف اشرف را تسلیت گفتند.

متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

درگذشت عالم محقّق مرحوم آیةالله آقای حاج سید محمدسعید حکیم رحمةالله‌علیه را به حوزه‌ی عظیم‌الشأن نجف و مراجع تقلید و علمای بزرگوار آن، و به بیت رفیع طباطبائی حکیم مخصوصاً فرزندان و بازماندگان ایشان تسلیت عرض می کنم.

ایشان از مراجع تقلید و دارای آثار با ارزش در فقه و اصول بودند و فقدان ایشان ضایعه‌ علمی برای آن حوزه مبارک محسوب میشود. رضوان الهی را برای آن مرحوم مسألت میکنم.

سیّدعلی خامنه‌ای

۱۳ شهریور ۱۴۰۰

آیت الله سیستانی

آیت الله سیستانی در پیامی:

آیت الله حکیم عمر پربرکتش را صرف خدمت به علم و مردم کرد

حضرت آیت الله سیستانی به مناسبت ارتحال حضرت آیت الله حکیم پیام تسلیتی منتشر کرد.

متن این پیام به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

«إنا لله وإنا إلیه راجعون»

خبر ارتحال عالم ربانی، فقیه اهل بیت (علیهم السلام) آیت الله سید محمد سعید طباطبایی حکیم (رضوان الله علیه) را با اندوه و تاسف فراوان دریافت کردم.

حوزه علمیه نجف اشرف با فقدانش، یکی از علما و فقهای برجسته خود را از دست داد؛ کسی که خود را وقف حمایت از دین و مذهب نمود و عمر پربرکتش را صرف خدمت به علم و مردم کرد و میراث علمی بزرگی، که از جایگاه والایی برخوردار است، از خود به یادگار گذاشت.

این مصیبت بزرگ را به محضر امام عصر (ارواحنا فداه)، حوزه های علمیه و خانواده آن فقید سعید – به ویژه برادران شریف و فرزندان محترم – و همه مومنان تسلیت می گویم و از خداوند متعال مسئلت دارم که درجه ایشان را در علیین بالا ببرد و با اولیایش حضرت محمد و اهل بیت مطهرش محشور گرداند و به خانواده و محبانش صبر و سلوان عنایت فرماید.

لاحول و لا قوه الا بالله العلی العظیم

٢۶ / المحرم الحرام / ۱۴۴۳ هـ

علی الحسینی السیستانی

آیت الله وحید خراسانی

آیت الله وحید خراسانی ارتحال آیت الله حکیم را تسلیت گفت

حضرت آیت الله وحید خراسانی در تماس تلفنی، ارتحال حضرت آیت الله سید محمد سعید حکیم را تسلیت گفت.

متن تماس تلفنی حضرت آیت‌ الله وحید خراسانی با فرزند مرحوم حضرت آیت الله حکیم به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

إنا لله و إنا إلیه راجعون

در پی ارتحال حضرت آیة الله العظمی آقای حاج سید محمدسعید حکیم (قدس سره) حضرت آیة الله العظمی وحید خراسانی طی تماس تلفنی با فرزند ایشان جناب حجة الاسلام و المسلمین آقای سید ریاض حکیم، ضمن تسلیت و هم دردی، از خداوند متعال علو درجات ایشان و اجر جزیل و صبر جمیل برای بیت معظم له را مسئلت نمودند.

آیت الله صافی گلپایگانی
آیت الله صافی گلپایگانی:

آیت الله حکیم از استوانه‌های بزرگ علمی در حوزه‌ علمیه نجف بود

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در پیامی درگذشت آیت الله العظمی حکیم را تسلیت گفت.

متن این پیام بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و اناالیه راجعون

رحلت عالم ربانی فقیه اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام حضرت آیت الله آقای سیدمحمدسعید طباطبائی حکیم رضوان الله تعالی علیه موجب تاثر و تاسف گردید.

ایشان یکی از استوانه‌های بزرگ علمی در حوزه‌ علمیه مبارکه نجف اشرف بودند که در میان فضلا و علما جایگاه رفیع و بلندی داشتند.

خدمات این عالم جلیل القدر در اعلای کلمه الله و نصرت دین مبین و تعظیم شعائر و تاسیس بنای جدید مسجد سهله و عرض اخلاص و ادب ایشان به پیشگاه حضرات معصومین علیهم السلام به ویژه آستان ملائک‌پاسبان حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف، ذخیره بزرگی برای عالم آخرت آن مرحوم است.

حقیر این ضایعه مولمه را به پیشگاه مقدّس حضرت بقیة الله الاعظم ارواح العالمین له الفدا و علمای اعلام و حوزه‌های علمیه و خاندان پرافتخار مرحوم آیت الله العظمی حاج سیدمحسن حکیم قدس سره و اخوان مکرّم و فرزندان محترم ایشان تسلیت گفته، علوّ درجات آن فقید سعید را از خداوند متعال مسئلت دارم.

۲۶ محرم الحرام ۱۴۴۳
لطف الله صافی

مکارم شیرازی

آیت الله مکارم شیرازی در پیامی؛
آیت الله حکیم آثار علمی ارزنده ای از خود به یادگار گذاشت‌

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی ارتجال آیت الله سید محمدسعید حکیم پیام تسلیتی صادر کرد.

متن این پیام بدین شرح است:

انا لله و انا الیه راجعون

رحلت عالم ربانی و فقیه اصولی حضرت آیت الله سید محمد سعید طباطبایی حکیم (طاب ثراه) مایه ی تأسف و تألم گردید. ایشان در طول سالیان دراز به تربیت و آموزش طلاب و فضلاء در حوزه ی علمیه ی نجف همت گماشت و آثار علمی ارزنده ای از خود به یادگار گذاشت.

اینجانب ضایعه ی فقدان این فقیه بزرگوار را به امام عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) و حوزه های علمیه به ویژه حوزه ی علمیه ی نجف و عموم شیعیان خاصه مقلدان ایشان و بیت شریف وی تسلیت عرض نموده، علوّ درجات آن عالم فرزانه را از درگاه خداوند متعال خواستارم و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مسألت دارم.

قم ـ ناصر مکارم شیرازی

13 شهریور 1400

 

مکارم شیرازیآیت الله نوری همدانی در پیامی:

آیت الله حکیم هرگز از حق طلبی دست بر نداشت

حضرت آیت اللّه نوری همدانی مدظله العالی در پی ارتحال مرجع عالیقدر حضرت آیت الله حاج سید محمد سعید حکیم پیام تسلیتی صادر کرد.

متن این پیام بدین شرح است:   

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

در سالروز شهادت حضرت علی بن الحسین، زین العابدین(علیه السلام)، ارتحال عالم بزرگوار و مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی حاج سید محمد سعید حکیم (رحمت الله علیه)که از خاندان بزرگ علم و فقاهت ، جهاد و شهادت بودند، موجب تأثر و تأسف گردید.

ایشان در کنار تالیف و تدریس معارف اسلامی و نشر فرهنگ اهل بیت عصمت وطهارت(علیهم السلام) و تربیت طلاب علوم دینی هرگز از حق طلبی دست بر نداشت. جهاد فی سبیل الله و تحمل زندان حزب بعث در سالیان طولانی، از معظم له چهره ای ماندگار در احقاق الحق و ازهاق الباطل به یادگار گذاشت.

اینجانب ارتحال این عالم ربانی را به محضر حضرت ولی‌عصر (اروحنا له الفداء)، رهبر معظم انقلاب اسلامی، مراجع عظام تقلید، حوزه‌های‌ علمیه ‌نجف و قم، خاندان رفیع حکیم ، مخصوصاً فرزندان معزز ایشان، شاگردان و ارادتمندان آن فقید سعید تسلیت گفته و رحمت و غفران الهی را برای آن مرحوم از خداوند متعال مسئلت می‌نمایم.

حسین نوری همدانی

آیت الله سبحانی

آیت الله سبحانی در پیامی:

آیت الله حکیم در سخت ترين دوران عراق به حفاظت از حوزه علميه نجف پرداخت

حضرت آیت الله جعفر سبحانی در پی ارتحال آیت الله سید محمدسعید حکیم پیام تسلیت صادر کرد.

متن این پیام بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

(إنّا للهِ وَإنّا إليهِ راجِعُون)

درگذشت عالم بزرگوار، مرجع عاليقدر، آية الله العظمى آقاى حاج سيد محمد سعيد طباطبائى حكيم(قدس سره) در جامعه علمى و اسلامى موجى از حزن و تأثر برانگيخت و همگان را به سوگ نشاند.

فقيد سعيد در سخت ترين دوران عراق، به تعليم و تربيت و تأليف و تصنيف و رفع مشكلات گرفتاران و حفاظت از حوزه علميه نجف اشرف پرداخت و از اين طريق حق بزرگى بر گردن علم و علما و جامعه اسلامى دارند.

اينجانب مراتب تسليت خود را به زعماى حوزه علميه نجف اشرف، و خاندان حكيم بالأخص فرزند برومند وى حجة الاسلام والمسلمين رياض تقديم مى دارم. و براى همگان صبر جميل و اجر جزيل از خداوند متعال خواهانم.

او هر چند از دار فانى چشم بربست، ولى آثار علمى و قلمى او مايه جاودانى او است.

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

جعفر سبحانى   

پیام تسلیت رهبر انقلاب، مراجع تقلید و علما در پی ارتحال آیت الله حکیم
 
آیت الله جوادی آملی:
 
ارتحال آیت الله حکیم ضایعه جبران ناپذیری برای امت اسلامی است
 
حضرت آیت الله جوادی آملی در پیامی، ارتحال حضرت آیت الله حاج محمد سعید حکیم را تسلیت گفت.

متن پیام حضرت آیت الله جوادی آملی بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله وانا الیه راجعون

ارتحال ملکوتی مرجع عالیقدر آیه الله العظمی حاج محمد سعید حکیم ضایعه جبران ناپذیری برای امت اسلامی و سانحه سنگینی برای حوزه های علمیّه بود. این رخداد تلخ و مصیبت عظمی را به عموم پیروان قرآن و عترت به ویژه حضرت بقیه الله (أرواح من سواه فداه) تعزیت و به خاندان مکرّم حکیم تسلیت و علو درجه آن فقیه راحل را از خدای سبحان مسئلت داریم.

 جوادی آملی محرم ١۴۴٣

آیت الله علوی گرگانی

آیت‌الله علوی گرگانی مطرح کرد؛

آیت الله حکیم، تربیت یافته بیت علم و فقاهت

حضرت آیت‌الله علوی گرگانی بمناسبت ارتحال مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی حاج سید محمد سعید حکیم پیام تسلیت منتشر کرد که متن آن به شرح زیر می باشد.

باسمه تعالی

انا لله و انا الیه راجعون

ارتحال عالم بزرگوار و مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی حاج سید محمد سعید حکیم که از بیت علم و فقاهت و مرجعیت بودند و عمر خود را در راه تعالی اسلام و مکتب اهل بیت علیهم السلام صرف نموده و شاگردان بارز را تربیت نمودند، موجب تألم گردید.

تلاش آن عالم بزرگوار در جهت احیای مراسم اربعین حسینی و تحمل سالیان سخت زندان حزب بعث، همچنین تألیف کتب متعدد در زمینه فقه و اصول و هدایت دینی مردم عراق ذخیره ای برای آخرت خواهد بود.

اینجانب این ضایعه مولمه را در درجه اول به امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف همچنین به مراجع عظام تقلید مخصوصا حضرت آیت الله العظمی سیستانی، حوزه علمیه نجف و سایر حوزات علمیه و به عموم مردم عراق و مقلدین آن مرجع بزرگوار و نیز به بازماندگان و خانواده ایشان مخصوصا آقازاده گرامی ایشان حجت الاسلام و المسلمین آقای سید ریاض حکیم تسلیت عرض نموده، علو درجات آن عالم و صبر و اجر را برای بازماندگان از خداوند خواستارم.

سید محمد علی علوی گرگانی

٢۶ محرم الحرام ١۴۴٣

آیت الله مظاهری

پیام تسلیت آیت الله مظاهری درپی ارتحال آیت الله حکیم

حضرت آیت الله مظاهری در پیامی، ارتحال آیت‌الله حاج سید محمدسعید طباطبایی حکیم را تسلیت گفت.

متن این پیام بدین شرح است:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ

«إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ»

ارتحال فقیه عالی‌مقام حضرت آیت‌الله آقای حاج سید محمدسعید طباطبایی حکیم«قدس‌سرّه‌الشّریف» موجب تأسّف و تأثّر گردید.

فقدان این مرجع بزرگوار که از ارکان و اساطین حوزۀ علمی مقدسه نجف اشرف «صانها ‌الله عن الحدثان» بودند، ضایعه‌ای سنگین برای حوزه‌های علمیّه، خصوصاً آن حوزۀ مقدسه است.

ضمن عرض تسلیت به محضر مقدّس حضرت بقیة‌الله‌الأعظم«ارواحناله‌الفداء» و بیت مکرّم و فرزندان محترم و اخوان معزّز آن فقیه جلیل‌القدر و به سایر علماءِ اعلام و روحانیّون حوزۀ علمیّۀ نجف اشرف و به همه مقلّدان و ارادتمندان و شاگردان ایشان، از خداوند تعالی علوّ درجات آن فقیه پارسا و حشر و نشر با اجداد طاهرینشان«علیهم‌السّلام» و همچنین صبر و اجر و سلامت و سعادت خاندان مصاب را مسألت می‌کنم و حفظ و اعتلاء روزافزون حوزۀ علمیّۀ مقدسۀ نجف اشرف را خواستارم.

26 / محرم‌الحرام / 1443

13 / شهریور / 1400

جامعه مدرسین

جامعه مدرسین در پیام تسلیتی:

نقش آیت الله حکیم در هدایت گری دینی و سیاسی مردم و مبارزه با صدام موثر بود

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پی ارتحال آیت الله سید محمد سعید حکیم پیام تسلیتی صادر کرد.

 متن این پیام بدین شرح است؛

 بسم‌الله الرحمن الرحیم

(انا لله و انا الیه راجعون)

ارتحال مرجع معظم و فقیه جلیل القدر حضرت آیت الله العظمی مرحوم سید محمد سعید حکیم( رحمة الله علیه) از مراجع بزرگ شیعه موجب تألم و تأثر گردید.

نقش این عالم مجاهد و فقیه عالیقدر در هدایت گری دینی و سیاسی مردم، مبارزه بارژیم طاغوتی صدام، تربیت شاگردان فاضل و تألیف کتب علمی به ویژه در اعتلای حوزه های علمیه و ترویج معارف اسلامی و احیای مراسم راهپیمایی اربعین سیدالشهداء(علیه السلام) بسیارمؤثر بود.

جامعه مدرسين‌ حوزه علميه قم‌، ارتحال این مرجع عظیم الشان را به‌ ساحت‌ مقدس‌ حضرت‌ بقية‌ الله الاعظم‌ امام‌ زمان‌ (ارواحنا فداه‌) و مقام‌ معظم‌ رهبري‌، حضرت‌ آيت‌ الله العظمی خامنه‌اي‌ (مدظله العالی‌) و آيات‌ و مراجع‌ عظام‌ تقليد (دامت برکاتهم‌) و علمای اعلام‌ و حوزه‌های علميه‌ قم‌ و نجف‌ و ساير حوزه‌های علميه‌ و همچنين‌ به‌ فرزندان‌ و بيت‌ معظم‌ آن‌ مرحوم‌ تسليت‌ می‌گويد و برای آن‌ عالم‌ ربانی علو درجات‌ و برای بازماندگان‌ صبر جميل‌ را مسألت‌ می نمايد.

و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته

سید هاشم حسینی بوشهری؛ رییس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
United States
۱۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۸
ایشان در میان مردم بودند و ارتباطشان با مشکلات مردم مستقیم بود، این حجاب‌ها بین مردم و مرجعیت آفت بزرگی است.
0
0