۱۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۸
کد خبر: ۶۸۸۵۸۸
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی تشریح کرد؛

اقدامات صورت گرفته و در دست اجرای اوقاف و امور خیریه در ماه محرم و صفر

اقدامات صورت گرفته و در دست اجرای اوقاف و امور خیریه در ماه محرم و صفر
خراسان رضوی - حجت الاسلام احمدزاده ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های انجام شده و اعلام برنامه های آتی اداره اوقاف از توزیع ۱۴ هزار بسته معیشتی تا پایان صفر خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، حجت الاسلام محمد احمد زاده در نشستی خبری با موضوع اقدامات انجام شده در قالب طرح بصیرت عاشورایی، شمیم حسینی و برنامه های ماه صفر، که در این اداره کل برگزار شد، بیان کرد: ماه محرم و صفر یکی از زمان های اجرای نیات واقفین است که در قالب طرح بصیرت عاشورایی در نظر گرفته شده، به همین منظور طرح بصیرت عاشورایی در 84 بقعه متبرکه استان با برگزاری یک هزار و 148 مراسم اجرا شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با بیان اینکه ۲۳ مراسم برنامه شیرخوارگان حسینی و 13 ویژه برنامه «احلی من العسل» در دهه اول محرم در بقاع مجری طرح برگزار شد؛ گفت: 57 بقعه متبرکه نماز جماعت ظهر عاشورا را برگزار کردند، همچنین 28 هیئت شاخص در بقاع متبرکه استان مراسم عزاداری را در دهه اول محرم به پا داشتند.

وی تعداد مبلغین اعزامی و بومی برای دهه اول محرم را 112 نفر عنوان کرد و افزود: 9 مورد چهارپایه خوانی، 102 مورد دسته و کاروان عزا، 152 مجلس تعزیه خوانی، 450 دقیقه برنامه استانی ویژه محرم، و محفل انس با قرآن کریم در این دهه صورت گرفت و 1800 بسته معیشتی و 515 هزار پرس غذای گرم در مناطق محروم و بین نیازمندان حاشیه شهر توزیع شده است.

حجت الاسلام احمدزاده در خصوص اقدامات انجام شده در طرح شمیم حسینی گفت: 288 حواله برای هیئات مذهبی و 338 حواله برای مساجد و اماکن مذهبی در راستای اجرای نیت موقوفات مرتبط صادر شد.

وی افزود: در دهه اول ماه محرم 50 میلیارد ریال عوائد موقوفات اجرا نیت شد که بخشی از اجرای نیت با همکاری متولیان موقوفات و هیئت امنای مساجد و حسینیه ها صورت پذیرفت.

حجت الاسلام احمدزاده در خصوص برنامه های ماه صفر تصریح کرد: برگزاری مراسم منشور عزت در دهه اول صفر به مناسبت سالروز ورود اسرای کربلا به شام، راه اندازی 9 موکب در ایران و یک موکب در عراق در ایام اربعین حسینی در صورت موافقت ستاد ملی کرونا، برگزاری ویژه برنامه های دهه آخر صفر از جمله قدم های آسمانی تا امام مهربانی، مراسم قدم های آسمانی تا حرم حسینی، مراسم لبیک یا رسول الله، مراسم شهادت امام رضا (ع) و تهیه و توزیع حدود 1100 بسته کیف و لوازم التحریر ویژه طرح مهر تحصیلی از دیگر برنامه های اوقاف می باشد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در ادامه به ارائه گزارشی از اقدامات این اداره کل برای مقابله با کرونا پرداخت و بیان کرد: در پی تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر پرداختن به بیماری کرونا به عنوان اولین مسئله کشور، 500 میلیون تومان جهت دارو و درمان بیماران کرونایی از محل موقوفات منطبق اختصاص پیدا کرده است؛ همچنین تفاهم نامه ای بین موقوفه عبدالله رضوی و بسج جامعه پزشکی کشور جهت تامین داروهای بیماران نیازمند در مناطق کم برخوردار منعقد و اجرا شده است.

وی با بیان اینکه اوقاف در حال تامین 500 کپسول اکسیژن با مانومتر و دستگاه اکسیژن ساز برای بقاع متبرکه با مشارکت خیرین و موقوفات منطبق جهت استفاده بیماران نیازمند کرونایی می باشد؛ افزود: تاکنون ۳۰۰ کپسول اکسیژن از محل نذورات و کمک های خیرین تامین شده و ۲۰۰ کپسول دیگر به زودی تهیه و در اختیار بیماران کرونایی قرار خواهد گرفت که برای تهیه این 500 کپسول بیش از ۲ میلیارد تومان هزینه شده است.

حجت الاسلام والمسلمین احمدزاده گفت: تاکنون ۱۸۰۰ بسته معیشتی بین خانواده های نیازمند توزیع شده است که تا پایان ماه صفر این عدد به ۱۴ هزار بسته می رسد.

وی در خصوص برنامه های پیش بینی شده برای ایام شهادت امام رضا (ع) بیان کرد: اگر شرایط به نحوی باشد که بتوانیم از زائران پیاده میزبانی کنیم تدابیری اندیشیده خواهد شد اما در حال حاضر برنامه ای برای این منظور ابلاغ نشده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی تصریح کرد: از زمان شیوع ویروس کرونا خوشبختانه نیت واقفین به سمت وقف در حوزه درمان سوق داده شده است و در این خصوص وقفیاتی داشته اند./933/پ۲۱۰/

جواد رستمی
ارسال نظرات