۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۶
کد خبر: ۶۸۸۹۳۴
آیت الله محمدی عراقی:

عالی‌ترین مدح‌ها و صریح‌ترین نکوهش‌ها در قرآن در خصوص عالمان دین است

عالی‌ترین مدح‌ها و صریح‌ترین نکوهش‌ها در قرآن در خصوص عالمان دین است
تولیت حوزه علمیه مشکات گفت: در آیات و روایات عالی‌ترین مدح‌ها و صریح‌ترین نکوهش‌ها در خصوص عالمان صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله محمدی عراقی تولیت حوزه علمیه مشکات در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی این مدرسه با اشاره به ایام اسارت اهل بیت (ع) گفت: امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) خطبه‌های طوفانی در شام و کوفه داشتند و محتوای آن‌ها می‌تواند کلاس درسی برای اهل علم باشد؛ امام سجاد(ع) در خطبه خود در مسجد اموی مردم بی اطلاع شام را منقلب کرد و با همین امر دودمان حکومت یزید برچیده شد.

وی در ادامه با اشاره به مدیران حوزه علمیه مشکات افزود: از همه کسانی که در این شجره طیبه خدمت می‌کنند تشکر می‌کنم.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری در قم اظهار داشت: در روایات اهل بیت و آیات قرآن کریم برای هیچ کار خیری به اندازه کسب علوم الهی و تبلیغ آن ارزش قائل نشدند؛ رسالت اصلی حوزه‌های علمیه این است که برای خدا و در راه خدا بدون تعلل و مجاهدت کنند.

وی تأکید کرد: دعوت به خدا مخصوص به انبیا و اولیا الهی و علمای دینی است یعنی کسانی که پیام اولیای اسلام را ابلاغ می‌کنند و در دین خدا تحصیل علم می‌کنند هم ارزشمند و تمجید‌های از این‌ها در روایات به عمل آمده که گاه احساس مبالغه می‌شود؛ در روایت آمده فرشتگان بال‌های خودرا زیر پای طالبان علم پهن می‌کنند.

آیت الله محمدی عراقی تأکید کرد: با مشاهده آیات و روایت تندترین و صریح‌ترین نکوهش‌ها هم نسبت به عالمان صورت گرفته است؛ در آیه ۱۷۵ از سوره اعراف در خصوص عالمی از عالمان بنی اسرائیل که گفته شده بلعم نام دارد تعابیر عجیبی داشته و نشان می‌دهد که انسان آن قدر می‌تواند پلید شود که شیطان از او تبعیت می‌کند.

وی اظهار داشت: در قرآن کریم آن عالم بنی اسرائیل را سگ هار تشبیه کرده است که اگر به او حمله شود دهانش باز است و اگر هم حمله‌ای صورت نگیرد بازهم دهانش باز است و این تشبیه کنایه از حرص به دنیا است که عالمی دینی را عوض می‌کند.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری در قم تأکید کرد: علومی که در حوزه خوانده می‌شود در دانشگاه‌ها هم تدریس می‌شود و در بسیاری از نقاط دنیا نیز چنین علومی تدریس می‌شود و تنها وجه امتیاز حوزه علمیه با دیگر مراکز علمی دنیا تهذیب نفس و خودسازی است؛ در حوزه‌ها انسان مهذب و استاد نمونه عقلانیت تربیت می‌شود.

وی با اشاره به اهتمام مدرسه مشکات در جذب نخبگان دانشگاهی گفت: اگر افراد نخبه و با استعداد به خوبی درس بخوانند و داشته‌های علمی خود را تنظیم کنند می‌توانند کشور را نجات دهند و در مقابل اگر از نظر فکر، اخلاق و عمل دچار انحراف شوند جامعه‌ای را به انحراف می‌کشند.

آیت الله محمدی عراقی عنوان کرد: گاهی فردی عادی گناه می‌کند و می‌داند مرتکب گناه شده است و بعد‌ها توبه می‌کند و خدا هم می‌پذیرد، اما شخص عالم و طلبه به طور معمول گناه خود را توجیه می‌کند و همین امر توبه و برگشت را سخت می‌کند.

وی در پایان با اشاره به مدیریت مدارس مشکات گفت: به دنبال تأسیس مرکز تخصصی علوم انسانی بودیم، اما به دلیل مقررات حوزه و عمومیت پیدا کردن آموزش عنوان کلی «مرکز تخصصی امام خمینی» را برای یک مرکز تخصصی ذیل حوزه علمیه معرفی کردیم و به زودی دایر می‌شود.

ارسال نظرات