۱۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۵
کد خبر: ۶۸۹۰۰۵

زیباکلام: دولت روحانی در آستانه لغو تحریم بودیم

زیباکلام: دولت روحانی در آستانه لغو تحریم بودیم
عملکرد بسیار ضعیف دولتِ اصلاح طلبان در حوزه های مختلف و از جمله حوزه اقتصادی، در سالهای اخیر مواردی از جمله خرید خانه، خرید خودرو و بهبود وضعیت اقتصادی را برای بسیاری از مردم تبدیل به آرزو کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا؛

** زیباکلام: در پایان دولت روحانی در آستانه لغو تحریم بودیم

«صادق زیباکلام» فعال اصلاح طلب در مصاحبه با روزنامه شرق گفت:«روحانی چند بار گفت که همه‌چیز برای امضای توافق وین آماده است و در این توافق مشخص شده که تحریم‌ها باید رفع شود، چه اشخاصی از لیست تحریم خارج می‌شوند، ایران باید در چارچوب آژانس چه کارهایی انجام دهد، طرف‌های غربی باید چه کار کنند و...روحانی چند بار این مسائل را مطرح کرد و گفت که امروز امکان لغو تحریم‌ها وجود دارد. دولت آقای رئیسی روی کار آمد و انتظار این بود که نخستین و مهم‌ترین کارش ادامه مذاکرات وین و به‌سرانجام‌رساندن آن باشد، اما چنین نشد و هرچه جلوتر آمدیم، دیدیم که گویا هیچ برنامه‌ای برای این منظور وجود ندارد».

زیباکلام در ادامه گفت:«طبیعی بود که دولت آقای رئیسی کار سختی در پیش نداشته باشد و همان مذاکرات را ادامه دهد تا تحریم‌ها رفع شود، اما آقای رئیسی هیچ تصمیمی نگرفت؛ زیرا برنامه خاصی با نفرات مشخص‌شده‌ای برای این کار وجود نداشت ».

زیباکلام: در پایان دولت روحانی در آستانه لغو تحریم بودیم/ برنامه‌های اقتصادی دولت رئیسی به «آرزو» شباهت دارد

زیباکلام مدعی شده که چون روحانی در ماههای پایانی دولت گفته «همه‌چیز برای امضای توافق وین آماده است و در این توافق مشخص شده که تحریم‌ها باید رفع شود» پس بنابراین در پایان دولت روحانی در آستانه لغو تحریم بودیم و حالا دولت رئیسی در این خصوص تعلل کرده است.

این ادعا هیچ نسبتی با واقعیت ندارد؛ چرا؟ به این دلیل که آمریکا و تروئیکای اروپا تا آخرین روز فعالیت دولت روحانی هیچ قدمی در راستای لغو تحریم ها بر نداشتند.

در هفته های پایانی دولت روحانی، «مجید تخت روانچی» نماینده ایران در سازمان ملل گفت:«کشوری که هزینه هنگفتی برای برجام پرداخت، ایران بود...ما این اقدامات را در حالی انجام دادیم که نه در آن زمان و نه الان، از منافع مورد انتظار از برجام بهره ای نبرده ایم». پیش از آن «عباس عراقچی» معاون ظریف گفته بود: «نتیجه پایبندی ما به برجام فقط تحریم‌های بیشتر بود».

اگر اظهارات رئیس جمهور سابق درباره تحریم ها دقیق بود، باید طیق گفته وی در دی ماه 94 تمامی تحریم های بانکی، نفتی، پتروشیمی، مالی، بیمه ای، تسلیحاتی و...بالمره لغو می شد و نه تعلیق. اگر اظهارات رئیس دولت سابق درباره برجام و تحریم ها صحیح بود، باید اوبامای مودب و باهوش همه تحریم ها را لغو می کرد و بایدن نیز اقدامات ترامپ را خنثی می کرد.

لازم به ذکر است که زیباکلام که عنوان «استاد دانشگاه» و «تحلیلگر مسائل سیاسی» را یدک می کشد، پس از امضای برجام تاکید کرد که «مردم آمریکا نمی گذارند رئیس جمهور بعدی شان برجام را تحت الشعاع قرار دهد».

زیباکلام همچنین پس از روی کارآمدن ترامپ نیز در یادداشتی با عنوان «ترامپ به برجام وفادار خواهد ماند» نوشت: «ترامپ بیشترین انعطاف را نسبت به برجام نشان خواهد داد. او نه تنها برجام را آتش نخواهد زد بلکه پرونده برجام را در جایی امن در کاخ سفید قرار خواهد داد. نباید فراموش کنیم که آقای ترامپ یک بیزینس من و تاجر است و مصالح اقتصادی را فدای شعارهای تندی که در دوران انتخابات داده، نمی کند».

 

** برنامه های اقتصادی دولت رئیسی به «آرزو» شباهت دارد

«حسین راغفر» فعال اصلاح طلب در مصاحبه با روزنامه آرمان با اشاره به برنامه های اقتصادی دولت رئیسی گفت:«اینکه ما قصد داشته باشیم وضعیت معیشتی مردم را ساماندهی کنیم و یا به دنبال ساخت مسکن و ایجاد اشتغال برای مردم هستیم به معنای راهبرد و استراتژی نیست و بلکه بیشتر به آرزو شباهت دارد.بدون تردید برای تحقق این وعده‌ها ما نیازمند برنامه هستیم».

راغفر در ادامه گفت:«از شیوه انتخاب اعضای تیم اقتصادی دولت و بررسی برنامه‌های آنها می‌توان به این نتیجه رسید که یک برنامه جامع برای حل مشکلات اقتصادی در دولت وجود ندارد. در واقع برنامه‌ها به وزرا محول شده است. در چنین شرایطی هنگامی‌که به برنامه‌های وزرا دقت می‌کنیم متوجه می‌شویم که این برنامه‌ها بیشتر آرزو و آرمان است. در گفت‌وگوهایی که تیم اقتصادی دولت در رسانه‌ها انجام داده‌اند مشخص است که فعلا برنامه‌ای وجود ندارد».

زیباکلام: در پایان دولت روحانی در آستانه لغو تحریم بودیم/ برنامه‌های اقتصادی دولت رئیسی به «آرزو» شباهت دارد

دولت آقای رئیسی عزم خود را جزم کرده است که برای بهبود اوضاع اقتصادی و ارتقای معیشت مردم، اقدامات اساسی انجام دهد. دولت در این زمینه برنامه های دقیقی را با جزییات مشخص کرده است.

در همین راستا طرح ساخت یک میلیون مسکن در سال، سوق دادن نقدینگی به سمت تولید، اصلاح نظام مالیاتی و گمرک، اصلاحات مربوط به مناطق آزاد، اصلاحات در نظام تأمین مالی (بانکی)، مدیریت صحیح بازار بورس، مدیریت صحیح بازار خودرو، مدیریت تعارض منافع، افزایش سهم بخش صنعت در تولید داخلی، رشد صادرات کالا، مبارزه جدی با قاچاق کالا و ارز و...از جمله برنامه های تحولی دولت سیزدهم است.

دولت جدید در حالی مشغول تلاش برای بهبود وضعیت اقتصادی است که «میراث شوم اقتصادی دولتِ اصلاح طلبان» را نیز تحویل گرفته است.

عملکرد بسیار ضعیف دولتِ اصلاح طلبان در حوزه های مختلف و از جمله حوزه اقتصادی، در سالهای اخیر مواردی از جمله خرید خانه، خرید خودرو و بهبود وضعیت اقتصادی را برای بسیاری از مردم تبدیل به آرزو کرد، اما ان شاءالله با همت دولت سیزدهم شاهد بهبود اوضاع اقتصادی در آینده نزدیک باشیم.

 

** حامیان دولت تدبیر و امید دلواپس «ونزوئلایی شدن ایران» شده اند

روزنامه سازندگی- ارگان رسانه ای حزب کارگزاران به دبیرکلی «غلامحسین کرباسچی»- در مطلبی با عنوان «ناظم دولت» نوشت:«فرهاد رهبر نیز سوار اتوبوس دولت سیزدهم شد...او در جایی قرار گرفت که امکان سیاستگذاری ندارد اما می تواند مانع سیاستگذاری شود...بیشتر اعضای اقتصادی این دولت تجربه اقتصادی ندارند و حتما در دام ذینفعان گرفتار خواهند شد. در این صورت باید امیدوار باشیم فرهاد رهبر گرای سیاست هایی را که به سود بخش پنهان اقتصاد ایران تهیه می شود به ابراهیم رئیسی بدهد».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«فرهاد رهبر در این کابینه ناهمگون که هرکس ساز خودش را کوک کرده و خود را فرمانده می داند، تنها یک دیده بان است. با وجود فرهاد رهبر نمی توانیم امید داشته باشیم که اقتصاد ایران ونزوئلایی نشود اما شاید اندک امیدی داشته باشیم که این اقتصاد کلمبیایی نشود».

زیباکلام: در پایان دولت روحانی در آستانه لغو تحریم بودیم/ برنامه‌های اقتصادی دولت رئیسی به «آرزو» شباهت دارد

این روزها  فعالین و رسانه های اصلاح طلب به گونه ای موضع گیری می کنند که گویا سالهاست این طیف از قدرت دور بوده و هیچگاه دولت را در اختیار نداشته است.

در همین راستا ارگان رسانه ای حزب کارگزاران دلواپس شده و تاکید کرده که امیدی به جلوگیری از ونزوئلایی شدن اقتصاد ایران وجود ندارد.

انگار نه انگار که در هشت سال اخیر دولت مورد حمایت این طیف بر سر کار بوده است. دولتی که سقوط ارزش پول ملی کشور و افزایش سرسام آور قیمت مسکن، خودرو، مرغ، تخم مرغ و دیگر اقلام خوراکی و همچنین لوازم خانگی و...را رقم زد و سرمایه مردم را در بورس بر باد داد و در افزایش شکاف طبقاتی رکورد زد.  

دلواپسی بانیان وضع موجود برای آینده اقتصاد ایران، دقیقا مصداق «پررویی نجومی» است. جماعتی که اقتصاد ایران را ویران کردند، حالا ژست کارشناس و تحلیلگر به خود گرفته و خود را نگران سفره و معیشت مردم جا می زنند.

جریان اصلاح طلب وقتی در دولت روحانی قیمت مسکن از 3 میلیون تومان به 30 میلیون تومان افزاش یافت هیچگاه فریاد وامصیبتا سر ندادند. همین طیف تصویر اسحاق جهانگیری را به دلیل اجرای طرح دلار 4200 تومانی در لباس سوپرمن در صفحه اول روزنامه های خود منتشر کردند اما وقتی چندی بعد قیمت دلار به 32 هزارتومان رسید، صدایی از این جماعت بلند نشد.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ربانی
Iran, Islamic Republic of
۲۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۳:۰۳
باسلام دوچیز ایران را از بین می برد ۱-خائنین داخلی و خارجی ۲- افراد ریا کار و بی سواد که دلسوز نیستند . اگر بخواهیم ایرانی اباد و پیشرفته داشته باشیم باید از افکارکارشناسانی که دلسوز مملکتند کمک بگیریم نه اینکه به فکر شکمشان هستند سپس مرکزی را تهیه کنیم و تمام کزارشات و تخلفات و راندخواری ادراجات و مردم را در انجا ظبط کنیم وسپس به صحت وسقم انرا بررسی کنیم ..ثالثاً کسی که به هر شکلی در مملکت اشتغال پیدا می گند چه دولتی و چه شخصی و چه خصوصی و چه تعاونی باید د اول شروع کار تمام اموالش بصورت مکتوب با سند در اختیار دولت قرار دهد و سپس حقی برای او قایل شوند تا تخلف نگردد البته برای هر فردی اموال نزدبکان و فامیلا ن نیز مد نظر داشته باشند ..این طر ح مزیایایش ببشتر از معایب اش است .. ۱- کنترل د ر امد ۲- عدم سوء استفاده مالی وو ۳- کنترل دارایی ۴-اخذ مالیات ۵ - ایجاد اشتغال صحیح ووءوووووووووووووووووووووواللته جهت از بین بردن تخلفات خیلی راهکار بلدم چون دارای ۶۰ ماه حضور در جبهه و مدیریتهای خرد در نظام وءوووووووو همه چیز را اشنایی دارم
0
0