۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۳
کد خبر: ۶۸۹۲۴۸

ژاپنی‌ها خواستار بسته شدن پایگاه‌های آمریکایی‌اند

ژاپنی‌ها خواستار بسته شدن پایگاه‌های آمریکایی‌اند
کارشناس ژاپنی تاکید کرد که آلودگی واکسن مدرنا، موجب نگرانی شدید ژاپنی‌ها شده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، در پی وقایع اخیر در کشور ژاپن و افشای خبر‌هایی از کشف ویال‌های آلوده در ژاپن که احساسات و افکار عمومی مردم این کشور به شدت تحت تاثیر قرار داد و در تحولات شبه جزیره کره و رزمایش‌های نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی در این منطقه و سفر اخیر وزیر امور خارجه ژاپن به این کشور و گمانه زنی‌هایی درباره میانجیگری بین ایران و آمریکا، ما مصاحبه‌ای  با دکتر «سوزوکی هیتوشی»، ایران‌شناس ژاپنی و پژوهشگر ارشد مؤسسه مطالعات اقتصادی آسیا ترتیب دادیم.

روابط ژاپن با ایران، مستقل از روابط با آمریکا است

 هیتوشی  سوزوکی در پاسخ به این سوال خبرنگار سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان که چه روابطی بین ژاپن و آمریکا وجود دارد که توکیو به عنوان میانجی بین واشنگتن و تهران عمل می کند، گفت: «من فکر می‌کنم این سوالی که شما پرسیدید  قبلاً هنگام سفر نخست وزیر شینزو آبه به تهران مطرح شد.»

او در ادامه با تاکید بر اینکه دیپلماسی آمریکا و ژاپن جدا است، افزود: «اما اساساً دیپلماسی و روابط ژاپن با ایران، مستقل از روابط با ایالات متحده تصمیم گیری شده و انجام می‌شود؛ بنابراین از این نظر، من فکر کنم که این رابطه همیشه مطابق خواسته و تحت تاثیر دستورات آمریکا صورت نمی‌گیرد.»

ژاپنی‌ها خواستار بسته شدن پایگاه‌های آمریکا

سوزوکی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اینکه ژاپنی‌ها نسبت به ناهنجاری‌ها و تعرضات نیرو‌های آمریکایی در ژاپن، چه احساسی دارند، عنوان کرد: «درک این موضوع برای ایرانی‌ها کمی دشوار است و باید در مورد آن بحث شود.»

او در ادامه به جریان شکست ژاپن در جنگ جهانی دوم و اشغال این کشور توسط آمریکا پرداخت و گفت: «در ۸ دسامبر سال ۱۹۴۱ حمله  ژاپن به شهر پرل هاربر در هاوایی آمریکا، باعث شد که جنگ اقیانوس اطلس شروع شود. همچنین پس از پرتاب بمب‌های اتمی آمریکا بر روی هیروشیما و ناکازاکی، اعلامیه شرایط تسلیم ژاپن در ۱۵ اوت ۱۹۴۵ پذیرفته شد و به این ترتیب جنگ اقیانوس آرام با شکست ژاپن پایان یافت.»

سوزوکی در ادامه به اشغال ژاپن توسط آمریکایی‌ها اشاره کرد و افزود: «بلافاصله پس از پایان جنگ، ژاپن از ۲ سپتامبر ۱۹۴۵ تا آوریل ۱۹۵۲ تحت اشغال آمریکایی‌ها در آمد.»

او در ادامه اظهار داشت که در سال ۱۹۶۰ آمریکا قانون اساسی فعلی ژاپن را تصویب کرد و پیمان امنیتی ژاپن و آمریکا که روابط فعلی ایالات متحده و ژاپن را تنظیم می‌کند، منعقد شد. پس از آن، ژاپن استقلال خود را به دست آورد و در سطح بین المللی به عنوان متحد آمریکا شناخته شد.

او با تاکید بر اینکه روابط فعلی ایالات متحده و ژاپن بر اساس  این چند پیش فرض تاریخی است، گفت: «یکی از آن‌ها (پیش فرض) این است که ارتش آمریکا در ژاپن مستقر باشد.»

سوزوکی در ادامه به تعداد سربازان آمریکایی در این کشور پرداخت و عنوان کرد: «ارتش آمریکا در حال حاضر در ژاپن حدود ۴۵ هزار پرسنل نظامی دارد و در کل ۹۵ هزار آمریکایی شامل کارکنان غیرنظامی و خانواده‌های آن‌ها به ژاپن اعزام شده اند. نیمی از این تعداد نظامیان در اوکیناوا مستقر هستند و نیم دیگر آن در بقیه مناطق ژاپن حضور دارند. به همین دلیل بار مشکلات نظامیان آمریکایی در اوکیناوا زیاد است و ارتش آمریکا مشکلات زیادی را در این منطقه به وجود می‌آورند.»

این ایران شناس همچنین به مشکلات حضور آمریکایی‌ها در ژاپن پرداخت و گفت: «یکی از مشکلات بسیار بزرگ حضور نظامیان آمریکا، هزینه اقامت و تامین مخارج آن‌ها است. از قدیم این هزینه از طرف آمریکایی‌ها تصمیم گیری می‌شود. علاوه بر این از سال ۱۹۷۸، دولت ژاپن هزینه‌های به اطلاح «بودجه همیاری» که در واقع بودجه ارائه شده توسط ژاپن به عنوان حمایت کشور میزبان از نیرو‌های آمریکایی مستقر در ژاپن است، را نیز متحمل شد.»

او در ادامه میزان سالیانه این بودجه را عنوان کرد و گفت: «این بودجه همیاری در سال ۲۰۲۰ حدود ۲۰۰ میلیارد ین بود. علاوه بر این با ادامه حضور آمریکایی‌ها در ژاپن و هزینه‌های جانبی، ژاپن در طول یک سال کلا پرداخت ۴۰۰ میلیارد ین هزینه را متحمل شد.»

سوزوکی در ادامه خاطر نشان کرد: «ژاپن نمی‌تواند بر اساس قانون اساسی ارتش داشته باشد. این موضوع در اصل ۹ قانون اساسی به وضوح بیان شده است. حتی در حال حاضر نیرو‌های ملی دفاع از خود به عنوان ارتش محسوب نمی‌شوند و حق حمله ندارند.»

او همچنین درباره نحوه دفاع ژاپن در زمان‌ تهدیدات خارجی گفت: «در چنین شرایطی، نحوه پاسخگویی ژاپن در برابر تهدید‌های کشور‌های خارجی و در صورت بروز شرایط اضطراری، از طرف ارتش آمریکا و نیرو‌های دفاع ملی ژاپن انجام می‌شود. این قرارداد به عنوان یک معاهده امنیتی گنجانده شده است، ولی در کل یک مشکل بزرگ در ساختار کلی آن وجود دارد.»

سوزوکی در ادامه با اشاره به احساس مردم به حضور نظامی آمریکا در این کشور گفت: «در مورد احساسات مردم ژاپن بگویم که بسیاری از مردم ژاپن به ویژه مردم اوکیناوا معترض حضور آمریکایی‌ها بوده و خواستار تغییر الگوی نامتناسب نظامیان در اوکیناوا و بسته شدن پایگاه‌های آمریکایی‌ها هستند.»

او این موضوع را مشکل نسبتا بزرگی در آینده روابط آمریکا و ژاپن دانست.

مردم ژاپن نگران تزریق واکسن 

دکتر سوزوکی در سوال بعدی درباره واکنش مردم به واکسن‌های آلوده آمریکایی در این کشور خاطر نشان کرد: «این یک مشکل جدی در ژاپن است. این سه بسته حاوی ویال‌هایی که داری ناخالصی بودند و در آن‌ها مواد خارجی دیده شد، ساخت اسپانیا بودند.»

او در ادامه به جریان پیداکردن ناخالصی در واکسن‌ها پرداخت و گفت: «در ۱۶ ام ماه اوت به بعد در ویال واکسن‌های افرادی که در اوکیناوا واکسن تزریق کره بودند ذرات خارجی دیده شد؛ که بعدا گفتند که این ناخالصی مربوط به لاستیک سیاه درپوش محفظه بوده که درون واکسن افتاده است.»

او  در ادامه توضیح داد که در ماه ژوئن و قبل‌تر از آن هم در سایتاما و بعضی مناطق دیگر ژاپن واکسن‌های دارای ناخالصی مشاهده شده بود.

سوزوکی همچنین با بیان اینکه خودش هم واکسن مدرنا تزریق کرده است، درباره احساس مردم به این موضوع گفت:  «این خبر باعث شده که بسیاری از مردم موقع تزریق واکسن احساس نگرانی و نا امنی داشته باشند.

آینده شبه جزیره کره در آینده دستخوش تغییرات بزرگی می‌شود

 هنگامی که از سوزوکی درباره آینده شبه جزیره کره و سیاست دولت بایدن در این منطقه پرسیده شد، گفت: «نکته‌ای که به وضعیت کنونی منجر شد ملاقات دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در ژوئن ۲۰۱۸ است.»

او در ادامه افزود: «در دوران ترامپ، هدف مون جائه این، رئیس جمهور کره جنوبی  آشتی و گسترش روابط بین کره شمالی و جنوبی بود؛ که بنظر من  او انتظارات زیادی از تغییر در محیط بسته کره شمالی در ابعاد بین المللی داشت.»

سوزوکی این  سیاست‌های دوران ترامپ را بی فایده و نتیجه دانست و گفت: «در دوران بایدن هم هیچ تغییر بزرگی تا کنون رخ نداده است.»

این ایران شناس ژاپنی با اشاره به دستگیری اطرافیان رئیس جمهور کره جنوبی به جرم فساد اقتصادی، از احتمال پیروزی حزب مخالف دولت فعلی در انتخابات سال آینده این کشور خبر داد.

او در انتها پیش بینی کرد که پس  از این انتخابات، سیاست‌های شبه جزیره کره و کره جنوبی دستخوش تغییرات اساسی شود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات