۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۶
کد خبر: ۶۸۹۴۲۸

آیت الله شریفی اشکوری دارفانی را وداع گفت + زندگی نامه

آیت الله شریفی اشکوری دارفانی را وداع گفت + زندگی نامه
گیلان - آیت الله الیاس شریفی اشکوری، از علمای استان گیلان، پس از عمری مجاهدت علمی و تبلیغی، دارفانی را وداع گفت.

به گزارش خبرگزاری رسا در گیلان، آیت الله الیاس شریفی اشکوری از علمای استان گیلان، پس از عمری مجاهدت علمی و تبلیغی، صبح امروز(۲۳ شهریورماه) در سن ۸۵ سالگی دارفانی را وداع گفت و به دیدار معبود شتافت.

زندگی نامه مرحوم آیت الله شریفی اشکوری از زبان خودش:

بنده الیاس شریفی، اهل اشکور سفلای گیلان در سال ۱۳۱۵ در روستای «مازودره» متولد شدم. پدرم ملاشکرالله روحانی واعظ و در آن زمان عهده دار بیان مسایل دینی و فرهنگی در روستای مازودره و روستاهای همجوار بودند، منزل ما محل رفت و آمد علمای بزرگی چون آیةالله شیخ علی آقا رودبارکی فرزند عالم بزرگ ملامحمد رودبارکی بود.

ورود به عرصه دانش

در زمان کودکی والدینم به رحمت خدا رفتند و بنده در کفالت دامادمان سیدعبدالغنی که طلبه حوزه علمیه رودسر بود، درآمدم. در سن هفت سالگی نزد ایشان قرائت قرآن؛ نوشتن و برخی از مسائل شرعی و غیره را آموختم و با عنایت ایشان طلبه شدم.

هجرت سرنوشت ساز به نجف

داماد بزرگوارمان به جهت ادامه تحصیلات تکمیلی عازم نجف اشرف شدند و حقیر حدوداً در سن ۱۰سالگی بودم که با ایشان به آن اقیانوس علم و تقوا مشرف شدم، و در خدمت اساتیدی چون مدرس افغانی (شاگرد عبدالجواد نیشابوری معروف به ادیب اول) و مرحوم آقا شیخ عبدالصمد محقق یزدی و بعض دیگر، ادبیات و منطق و سطح را پایان بردم. و از علوم جنبی، کتاب شریف خلاصةالحساب تألیف عالم ربانی و مروج علوم آل البیت(علیهم السلام) مرحوم شیخ محمد بهاءالدین عاملی که مشتمل بر حساب و هندسه و جبر و مقابله و اسطرلاب و نجوم است، از محضر شیخ مرتضی فقیهی فرزند حضرت آیت الله شیخ شعبان علی دیوشلی خواندم. یاد آوری می شود، این کتاب یکی از عمیق ترین و فشرده ترین کتاب های ریاضی است که شیخ بهایی به رشته تحریر درآورده و حدود سه قرن به عنوان متن آموزشی حوزه های علوم دینی در نجف، اصفهان، مشهد، قم و برخی دیگر از مراکز علمی کشورهای اسلامی مورد استفاده بوده و ده ها شرح و حاشیه بر آن نوشته شده است. و هم چنین کتاب تشریح الافلاک مرحوم شیخ بهایی و شرح چغمینی محمود بن عمرالچغمینی خوارزمی را نزد مرحوم جلیل، استاد متبحر دانشگاه انگلستان که دوران بازنشستگی اش در نجف اشرف ساکن شده بود، فرا گرفتم.

کتاب باب حادی عشر و شرح تجرید را نزد آیت الله آقای شیخ کاظم تبریزی و شیخ محمدصادق تنکابنی آموختم. متون معارف یعنی بررسی فلسفه با روایات را نزد مرحوم آیت الله محمدفاضل قاینی که سهم به سزایی در بارورکردن فرهنگ غنی اسلام داشته اند و در علوم مختلف، مانند: فقه، اصول و کلام، آثار فراوانی از خود به جای گذاشته اند، استفاده بردم. خارج اصول و فقه را نزد غواصان این اقیانوس بی کران، همانند آیات عظام مرحوم سیدعبدالهادی شیرازی، سیدابراهیم اصطهباناتی، مشهور به میرزا آقا مجتهد، سیدمیرزاحسن موسوی بجنوردی صاحب کتاب گران سنگ منتهی الاصول و آیت الله العظمی سیدابوالقاسم خویی رحمةالله علیهم بهره مند شدم.

عزیمت به حوزه علمیه قم

 در قم مقدسه محضر آیت الله العظمی مرعشی نجفی، آیت الله العظمی سیدمحمد رضا گلپایگانی و صاحب الابتکارات آیت الله سیدعلی علاّمه فانی قدس الله اسرارهم  بسیار بهره بردم. باید یاد آوری کنم که حاصل چند دوره دروس خارجم غالباً خرده نان هایی بوده که از سر سفره این بزرگان جمع آوری نموده بودم و به فضل الهی تقدیم جرعه نوشان فقه آل محمد(صلی الله علیه و آله) کردم.

آثار و خدمات علمی

ثمره چند دوره درس خارج و تحقیقات علمی تاکنون در علم اصول شش جلد به نام «مبانی الاعلام فی اصول الاحکام» که مشتمل بر امارات، و اصول اربعه، و قاعده الضرر، و تعادل و تراجیح، و اجتهاد و تقلید و عدالت و ولایة است، چاپ شده و سه جلد آن در دست چاپ می باشد. و در فقه، یک دوره فقه جامع و کامل فارسی به نام فقرات فقهیه در ده جلد و یک جلد منتخب فقرات که دروازه فقرات ده جلدی می باشد، چاپ شده و یک جلد ۳۱ صفحه ای در اجتهاد و تقلید و هم چنین تعلیقه ای نیمه مستدل بر عروة الوثقی تاکنون منتشر نموده ایم و در حال حاضر در صدد تدوین مدارک فقرات فقیه هستیم که پیش بینی می شود بیش از۸۰ جلد شود و پنج جلد از مدارک فقرات فقهیه که درباره معاملات است، آماده چاپ می باشد و در مورد ابواب دیگر هم مشغول تحقیق، تدریس و تصحیح می باشیم.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
رحمت الله علیه رحمه واسعه
3
0
آمحمد
Iran, Islamic Republic of
۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۷
رحمت خدا بر اسن عالم انقلابی مهذب
1
0