نشست مدیران مدارس علمیه استان قم با آیت الله اعرافی
به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، نشست آیت الله اعرافی رئیس حوزه های علمیه با مدیران مدارس علمیه قم روز گذشته درمسجد مدرسه علمیه معصومیه برگزار شد.
در این نشست که بین مدیران مدارس علمیه و آیت الله اعرافی تبادل نظر صورت گرفت، رئیس حوزه های علمیه با تأکید بر حفظ سنت ها گفت: با تلاش سه ساله بیش از 600 استاد و صاحب نظر ساختار جدید حوزه های علمیه برای دو تا سه دهه آینده طراحی شده که 406 رشته گرایش و مقطع را شامل می شود؛ از حدود ۲۰ رشته علمی که سرفصل هم نداشت، امروز ۸۰ رشته، گرایش و مقطع عملیاتی شده است.
طرح مباحث مالی مسأله تکراری و حل نشدنی همه نشست ها است که آیت الله اعرافی تأکید کرد: علی رغم همه تنگناهای مالی که داریم به صورت وسیع و منظم نسبت به تولید علم ورود پیدا کرده ایم چرا که نیاز جدی ما در دوران فعلی تولید علم است که بحمدالله به توفیقات ارزشمندی هم رسیده ایم؛ ان شاءالله تا سال ۱۴۰۱ تمام رشته های علمی سرفصل نویسی خواهند شد؛ با همه مشکلات مالی که داشته و داریم، امروز مفتخریم که نقشه جامع آموزشی ۱۰ سال آینده حوزه برای اجرایی شدن این رشته گرایش مقطع های جدید را به سرانجام برسانیم.
آیت الله اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود به طرح آمایش حوزه های علمیه اشاره کرد و با تأکید بر تعامل حوزه با نهاد های دیگر افزود: این طرح عملیاتی از دیگر اقدامات ارزشمند حوزه های علمیه است که بر اساس کارویژه های روحانیت طراحی و عملیاتی شده است، بطوریکه ۲۰۰ کارکرد در ۴ گروه تعریف شده اند و در این راستا ۴۰ نهاد به منظور همکاری و تعامل مشخص شده اند که یکی از آنها همکاری با وزارت آموزش و پرورش است که بیش از ۴۰ محور همکاری به امضای وزیر آموزش و پرورش و مدیرحوزه رسیده است و هم اکنون در حال انجام است و دیگری برنامه ای مشترک با ستاد کل نیروهای مسلح است.
مدیر حوزه های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود به مباحثی از جمله واسپاری دروس خارج به استان ها و ارتقای حوزه های استانی، اصلاح سطوح ۲ و ۳ و نظم بخشی به سطوح عالی، متوازن تر شدن امتحانات شفاهی و افزایش اساتید آن، اجازه اعمال نمره در برابر مقالات علمی و کارهای تحقیقی، پیشبرد برنامه ها در فقه معاصر، تقویت زیرساخت های مرکز فناوری حوزه علی رغم کمبود بودجه، تجهیز و تقویت زیرساخت های رفاهی و ورزشی مجموعه های حوزوی و دهها اقدام ریز و درشت دیگر اشاره کرد.
با طرح مباحث آموزش مجازی آیت الله اعرافی به اقدامات صورت گرفته در مرکز فناوری حوزه های علمیه اشاره کرد و گفت: علی رغم همه کسری ها، تلاش های جهادی همکارانمان در این عرصه بسیار ارزشمند است، تهیه ۲۰۰ هزار ساعت درس و ارائه آن در بستر فضای مجازی با حداقل هزینه، کار کوچکی نیست که بتوان از کنار آن به سادگی گذشت.
در بخشی در از این نشست حجت الاسلام والمسلمین علی اصغرهمتیان معاون امور مدارس حوزه علمیه قم بر اهمیت و توجه به تعلیم و تربیت، اخلاق و تهذیب طلاب از سوی اساتید تأکید کرد و افزود: سنگینی این نقش از این لحاظ است که آموزش به دلیل نشر ویروس کرونا، وارد فضای مجازی شده و طلبه ها از محیط آموزشی و فضای درس و بحث و حجره نشینی دور هستند، لذا در این برهه با توجه به رعایت شیوه نامه های بهداشتی می توان رویارویی طلبه و استاد را به نوعی مدیریت کرد تا نقش تربیتی و تهذیبی طلاب بهتر شکل بگیرد.
این روزها که بحث آسیب ها فضای مجازی به علت مجازی شدن تدریس مورد توجه اساتید حوزه است، در این نشست هم مورد صحبت قرار گرفت و حجت الاسلام والمسلمین همتیان در این خصوص گفت: از دیگر سو دوری اساتید از طلاب و خطرات جدی فضای مجازی و برنامه های دشمن برای نفوذ روی افکار و ذهن جوانان، سبب شده، نقش اساتید نسبت به گذشته سنگین تر شود؛ وقتی شرایط این گونه باشد، بالطبع اساتید هم باید نقش بیشتری در بحث امور تربیتی طلاب به عهده بگیرند و از این مقوله مهم غافل نباشند.
شرایط پساکرونا و حضوری شدن حوزه های علمیه نیز از هم اکنون مورد بحث است از همین رو حجت الاسلام والمسلمین همتیان یکی از رسالت های مهم اساتید را توجه به آموزش طلاب در صورت بازگشایی مدارس علمیه و حضور طلاب دانست و بیان کرد: نقش اساتید در دوره پسا کرونا و حضور طلاب در مدرسه علمیه برای جبران افت تحصیلی، بسیار دشوار است و باید نسبت به این افت مراقبت های لازم هم صورت گیرد.
در بخشی دیگر از نشست مدیران مدارس استان قم با آیت الله اعرافی حجت الاسلام حمیدملکی قائم مقام حوزه های علمیه گفت: حضور آیت الله اعرافی در مسند مدیریت حوزه های علمیه، فرصت ارزشمندی است که هر یک از مدیران و برنامه ریزان عرصه تعلیم و تربیت در مدارس علمیه از توانایی ها و برنامه های کاربردی ایشان استفاده کنند.
قائم مقام مدیر حوزه های علمیه در امور استان ها، ادامه داد: همه می دانیم که شخصیت و هویت طلبگی، در سطح یک اتفاق می افتد لذا دراین موقعیت کرونایی و محدودیت هایی که بعضاً وجود دارد، مدیران مدارس باید نسبت به تعلیم و تربیت طلاب و آداب طلبگی اهتمام جدی داشته باشند و برنامه های مدوّنی را به اجرا درآورند کما اینکه از گذشته هم بوده است، ولی شرایط و اقتضائات امروز کرونایی و دوری استاد و طلبه، برنامه جدی تری را می طلبد.