۲۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۲
کد خبر: ۶۸۹۶۴۸

اعتبار دفترچه‌های کاغذی آذرماه به پایان می‌رسد

اعتبار دفترچه‌های کاغذی آذرماه به پایان می‌رسد
نسخ کاغذی پزشکان یکی از دغدغه‌های فعلی در حوزه امورات پزشکی است که مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان‌شرقی آذرماه را پایانی بر دفترچه‌های کاغذی دانست.

به گزارش خبرگزاری رسا، سازمان بیمه سلامت در سال 1373 تحت عنوان بیمه خدمات درمانی تصویب شده است و در سال 1396 به سازمان بیمه سلامت تغییر نام داد و در زمان حاضر در کشور حدود 40 میلیون نفر بیمه‌شده دارد.

بیمه سلامت در استان آذربایجان شرقی نیز حدود 2 میلیون نفر بیمه‌شده دارد که یک‌میلیون و یک‌صد هزار نفر از این میزان بیمه‌شده صندوق روستایی، عشایر و شهرهای کم‌جمعیت، 280 هزار نفر بیمه‌شده صندوق کارکنان دولت و خانواده آن‌ها و 80 هزار نفر نیز از صندوق سایر که شامل خانواده‌های شهدا، ایثارگران، جانبازان و مددجویان بهزیستی تحت پوشش بیمه سلامت هستند.

صندوق بیمه ایرانیان یکی از صندوق‌های این بیمه است که با پرداخت حق بیمه می‌توانند از مزایای درمانی برخوردار شوند و حدود 100هزار نفر بیمه‌شده دارد.

همچنین صندوق بیمه سلامت همگانی در دولت یازدهم جهت بیمه نمودن رایگان هر کسی که بیمه درمانی نداشت افتتاح شد و حدود 434 هزار نفر بیمه‌شده دارد.

صندوق کمیته امداد امام خمینی(ره) نیز از اواخر سال 1398 که تحت پوشش این سازمان درآمده است حدود 45 هزار مددجوی کمیته امداد را بیمه کرده است.

در استان حدود 2 هزار و 500 مؤسسه طرف قرارداد با سازمان بیمه سلامت وجود دارد که 93 دفتر پیشخوان طرف قرارداد به ارائه خدمات برای بیمه‌شدگان مشغول هستند.

مصرف بالای کاغذ در نسخ پزشکی، یکی از دغدغه‌های مهم در کاهش هزینه‌هاست که در این حوزه با مدیرکل بیمه سلامت استان به گفت‌وگو پرداختیم تا راه‌های کاهش هزینه‌ها در این بخش را بررسی کنیم:

از آذرماه فقط نسخه‌های پزشکی الکترونیکی صادر می‌شود

وحید مجیدی مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان شرقی با بیان این که نسخه‌نویسی الکترونیکی از جمله اقدامات مهم این سازمان از سال 1398 بود، اظهار داشت: در استان آذربایجان شرقی که از جمله استان‌های پایلوت بود با حذف دفترچه‌های کاغذی بیمه‌شدگان توانستند از طریق کد ملی تمامی مراحل درمانی خود را انجام دهند.

وی ادامه داد: از 330 هزار نسخه مردادماه امسال حدود 90 هزار نسخه به‌صورت کاغذی بوده و 67 درصد نسخ بیمارستان و درمانگاه‌های خصوصی و 60 درصد نسخ بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی به‌صورت تمام‌الکترونیکی ارسال شده است.

مجیدی یادآور شد: در ادامه این روند با توجه به الزامات قانونی در نظر گرفته‌شده، آذرماه آخرین مهلت برای پایان دفترچه‌های کاغذی است و بعد از آن باید تمام مراکز و بیمارستان‌ها مقید به عدم استفاده از نسخ کاغذی شوند.

وی با اشاره به مزایای این طرح گفت: تجمیع سوابق درمانی به‌صورت آن‌لاین برای شخص و پزشک وی، ارسال اسناد بستری به‌صورت الکترونیکی، کاهش میزان قصورات و کاهش مصرف کاغذ از مزایای این طرح است، به‌طوری که از سال 1398 تاکنون در مصرف حدود 3میلیون و 500هزار برگ کاغذ آ4 صرفه‌جویی شده است.

طرح پزشک خانواده در استان اجرایی می‌شود

مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان شرقی، خاطرنشان ساخت: صندوق بیمه سلامت همگانی از خدمات برنامه ششم توسعه بود که هر شخصی را که بیمه نداشت، به‌صورت رایگان بیمه می‌کند و در بیمارستان‌های دولتی خدمات ارائه می‌دهد.

وی افزود: در ادامه خدمات این بیمه با استفاده از نظام ارجاعی که تعریف شده است، پزشک خانواده یکی از الزامات ذکرشده است چنان‌که در استان حدود 150 پزشک خانواده در ابتدای کار برای این امر در نظر گرفته شده است و به‌مرور این تعداد افزایش خواهد داشت و بیمه‌شدگان خودْ پزشکان را انتخاب می‌کنند و ترجیحاً باید جغرافیای نزدیک را انتخاب کنند.

مجیدی با اعلام این‌که بیمه سلامت پایش‌های سه و شش ماهه، رتبه‌بندی و الزاماتی را برای پزشکان خانواده جهت ارائه خدمات بهتر در نظر گرفته است، ابراز کرد: امیدواریم با این شیوه شاهد کیفیت بالای خدمات‌دهی باشیم چراکه عموماً اقشار کم‌درآمد مخاطب این پزشکان هستند.

دارندگان بیمه روستایی ابتدای مهر دفترچه خود را تمدید کنند

وی با تأکید بر این که سازمان بیمه سلامت به‌طور خودکار بیمه دفاتر روستایی را تمدید کرده است، تصریح کرد: این عزیزان از ابتدای مهرماه جهت تمدید دفترچه‌های خود به دفترهای پیشخوان طرف قرارداد مراجعه کنند.

مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان شرقی با اشاره به تذکرات مقام معظم رهبری مبنی بر گران بودن تست‌های تشخیص کرونا، ابراز داشت: سازمان بیمه سلامت تست‌های تشخیص کرونا را طبق تعرفه دولتی یعنی 70 درصد مبلغ را پرداخت می‌کند و اگر بیمه‌شده‌ای به مراکز خصوصی برای تست تشخیص کرونا برود، مابه‌التفاوت تعرفه دولتی را پرداخت می‌کند و مابقی مبلغ به‌عهده فرد خواهد بود.

منبع: تسنیم
ارسال نظرات