۲۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۷
کد خبر: ۶۸۹۶۸۰

بازگشت القاعده به افغانستان؛ سناریویی جدید برای ضربه به طالبان

بازگشت القاعده به افغانستان؛ سناریویی جدید برای ضربه به طالبان
برخی مقامات آمریکایی سناریوی بازگشت القاعده به افغانستان را مطرح کرده اند که شاید حکایت از تلاش واشنگتن برای بازگردانی این گروه باشد.

به گزارش خبرگزاری رسا، پس از خروج نظامی خفت بار آمریکا از افغانستان و پایان ۲۰ سال سلطه بر این کشور به بهانه انتقام و مبارزه با تروریسم، حال با تسلط طالبان بر افغانستان و تشکیل دولت جدید از سوی این گروه، بسیاری از مقامات آمریکایی حرف‌هایی از بازگشت القاعده به افغانستان را بر سر زبان‌ها انداخته اند.

روزنامه نیویورک تایمز در این راستا به ادعای برخی مقامات اطلاعاتی آمریکا پرداخت که می‌گویند؛ این احتمال وجود دارد که در یک یا دو سال آینده القاعده بتواند خود را در افغانستان بازسازی کند و مدتی پس از سقوط دولت افغانستان به قانونگذاران آمریکایی اطلاع داده شده است که در حال بررسی این بازه زمانی باشند.

این مقام اطلاعاتی آمریکا مدعی شده است که برخی از اعضای گروه تروریستی القاعده مدت‌ها پیش به افغانستان بازگشته اند، اما در این اظهارات خود به نام اعضای القاعده که واشنگتن مدعی بازگشت آن‌ها به افغانستان است، اشاره‌ای نشده است.

از سوی دیگر، ژنرال اسکات بریر، مدیر کل آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا نیز در اظهاراتی در نشست سالانه اطلاعات و امنیت ملی آمریکا مدعی شده است که ارزیابی فعلی در مورد زمان بازسازی القاعده برای تهدید آمریکا یک یا دو سال است.

دیوید کوهن، معاون رئیس سازمان سیا نیز در این رابطه گفت: سخت‌تر از موضوع زمان بندی بازگشت گروه تروریستی القاعده به افغانستان، آگاهی از این موضوع است که دو گروه تروریستی القاعده و داعش پیش از تشخیص تحرکات آن‌ها در چه زمانی توانایی حمله به آمریکا را پیدا می‌کنند.

او در ادامه تاکید کرد: سیا کاملا مراقب تحرک احتمالی القاعده در افغانستان است.

ساعاتی پیش نیز، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در سخنانی مدعی شد با کشته شدن اسامه بن لادن و کاهش قدرت گروه القاعده، اهداف آمریکا در افغانستان تحقق یافت.


بیشتر بخوانید:

گمانه زنی‌ها درباره زنده بودن «ایمن الظواهری» سرکرده القاعده
ادعای وزیر خارجه آمریکا: اهداف ما در افغانستان با کشته شدن بن لادن محقق شد


وزیر خارجه آمریکا گفت: تا ژانویه ۲۰۲۱، طالبان از نظر نظامی در قویترین حالت خود از زمان حملات ۱۱ سپتامبر قرار گرفت. دولت بایدن جز دو گزینه در خصوص افغانستان چیزی پیش رو نداشت و آن هم خروج و یا تشدید اقدامات نظامی بود.

پیش از این نیز، خبرگزاری اسپوتنیک در گزارشی اعلام کرد که در پی انتشار فیلمی در فضای مجازی این گمانه زنی به وجود آمده است که سرکرده القاعده ممکن است زنده باشد.

فیلمی همزمان با سالگرد یازده سپتامبر منتشر شده است که ایمن الظواهری در آن دیده می‌شود. پایان سال گذشته این خبر منتشر شد که ایمن الظواهری جانشین اسامه بن لادن در سال ۲۰۲۰ در یک عملیات نظامی کشته شده است. اخیرا خبری منتشر شده است مبنی بر اینکه او زنده است و در پناهگاه امن نزد طالبان در افغانستان به سر می‌برد.

طبق گزارش ”سایت اینتلیجنس گروپ“ الظواهری در فیلم ویدئویی که شنبه منتشر شد دیده شده است. این سایت فعالیت آنلاین گروه‌های افراطی را رهگیری می‌کند. البته تردید‌هایی درباره اینکه این فیلم شصت دقیقه‌ای واقعی است وجود دارد. ریتا کاتس مدیر سایت مذکور می‌گوید در این فیلم به پیروزی طالبان در افغانستان اشاره نشده است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات