۲۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۶۸۹۷۹۰

ادبیات در هفته‌ای که گذشت

ادبیات در هفته‌ای که گذشت
در هفته گذشته، اخبار متعددی در حوزه ادبیات وجود داشت که به برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

به گزارش خبرگزاری رسا، در هفته گذشته، حوزه ادبیات با اخبار و اتفاقات مهمی روبرو بود که در این مطلب، به برخی از آن ها اشاره می‌کنیم:

تنها ۲۰ درصد تولیدکنندگان مرتبط با محصولات کودک و نوجوان به شخصیت حاج قاسم سلیمانی پرداخته اند

محمد یقینی، مدیرعامل مجمع نوشت افزار ایرانی اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تولید آثاری با محوریت شخصیت حاج قاسم سلیمانی بیان کرد: تقریبا سال گذشته، در پویش «قهرمان من»، از تولید کنندگان محصولات مرتبط با کودک و نوجوان، درخواست کردیم محصولاتی با محوریت شخصیت حاج قاسم را تولید کنند چراکه کودکان می‌توانند این شخصیت را دوست داشته باشند.

وی تصریح کرد: شخصیت حاج قاسم، شخصیتی شجاع و مبارز بود که در رسانه‌ها زیاد به این شخصیت پرداخته شد و به همین دلیل، کودکان با شخصیت این شهید بزرگوار آشنایی دارند. پس، می‌توان آثاری با محوریت شخصیت این شهید را تولید کرد چراکه همه تولیدکنندگان محصولات مرتبط با کودک و نوجوان نتوانستند این مهم را اجرایی کنند؛ به طوری که حتی از ۲۰ درصد شخصیت این شهید هم در تولید محصولات این حوزه بهره‌مند نشده ایم.

سامانه آموزش وب محور زبان فارسی «مینا» افتتاح شد

مراسم رونمایی از سامانه آموزش وب محور زبان فارسی «مینا» با حضور رئیس سازمان صدا و سیما، رؤسای مراکز آموزش زبان و رایزنی‌ها، رئیس و معاونان بنیاد سعدی برگزار شد که از ویژگی‌های نرم افزار آموزش وب محور زبان فارسی «مینا» می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
«آزمون تعیین سطح استاندارد زبان فارسی در بستر وب، ارائه محتوای آموزشی در چهار مهارت خواندن، شنیدن، صحبت کردن و نوشتن، تقویت مؤلفه‌های تلفظ، واژه و دستور فارسی آموزان، امکان یادگیری به همراه ایفای نقش در کارکرد‌های رایج زبان فارسی، نخستین سامانه مجهز به تشخیص صدا و گفتار برای اصلاح تلفظ فارسی آموزان، ارزیابی یادگیری در انتهای هر درس، برگزاری جلسات و گفت‌وگوی همزمان مجازی با مربی.»

ادامه آموزش‌های مجازی بنیاد سعدی در دوران کرونا

در ابتدای مراسم رونمایی، پاکنژاد، مدیر آموزش مجازی بنیاد، با اشاره به سابقه سه - چهار ساله این نهاد در زمینه آموزش زبان فارسی بیان کرد: در دوران کرونا، آموزش‌های مجازی بنیاد سعدی ادامه پیداکرد و در تیرماه امسال، ما از سامانه آموزش زبان فارسی با تاکید بر آموزش دستور زبان فارسی رونمایی کردیم.

بیش از ۱۶۰ میلیون برگ سوابق راکد دستگاه‌های اجرایی و قوه قضائیه تعیین تکلیف شد

جلال طاهری مدیر کل فراهم آوری و ارزشیابی اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی، اظهار کرد: در پنج ماهه نخست سال ۱۴۰۰، با وجود شرایط سخت همه گیری و گسترش ویروس کرونا و محدودیت‌های اعمال شده؛ بیش از ۱۶۰ میلیون برگ سوابق راکد اداری دستگاه‌های اجرایی و پرونده مختومه قوه قضائیه برابر قانون، مقررات و مصوبات شورای اسناد ملی ایران، از طرف کارشناسان ارزشیابی اسناد این اداره کل، مورد بررسی، ارزشیابی و تعیین تکلیف نهایی قرار گرفت.

وی بیان کرد: این آمار بررسی و ارزشیابی طی ۵ ماهه اول سال ۱۴۰۰ در مقایسه با ۵ ماهه نخست سال ۱۳۹۹ بیش از ۴۸ میلیون برگ بیشتر است.

طاهری تصریح کرد: نتیجه حاصل از تعیین تکلیف بیش از ۱۶۰ میلیون برگ سوابق راکد دستگاه ها؛ شناسایی تعداد بیش از ۱۵۸ میلیون برگ اوراق فاقد ارزش و امحایی و تفکیک و انتقال تعداد یک میلیون و ۷۹۰ هزار و ۳۹۹ برگ اسناد دارای ارزش آرشیوی است که به مخازن ویژه اسناد آرشیوی ساختمان اسناد ملی ایران تحویل داده شده که در مقایسه با ۵ ماهه اول سال گذشته ۲۳۱ هزار و ۳۳۲ برگ افزایش داشته است.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به زودی مشخص می‌شود

از زمان روی کار آمدن وزیر دولت سیزدهم منتظر هستیم معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشخص شود و شنیده‌ها حاکی از این است که گزینه جایگزین معاون فرهنگی دولت دوازدهم، در یکی دو روز آینده مشخص می‌شود. هرچند گمانه زنی‌هایی در این باره انجام شده است و گزینه‌هایی مطرح شده اند، اما به طور قطعی کسی اطلاع ندارد که چه کسی جایگزین معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود و ممکن است معاون فرهنگی دولت سیزدهم از درون وزارتخانه یا نهاد‌های مرتبط با حوزه کتاب یا نهاد‌های دیگر انتخاب شوند.

البته، در بین گمانه زنی‌ها نام مهدی رمضانی مدیرکل توسعه کتاب و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بیشتر به چشم می‌خورد و مطرح است، اما با این وجود، در نهایت باید دید که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، چه کسی را برای تصدی پست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب می‌کند.

شرایط جسمانی کامران پارسی نژاد پس از ابتلا به کرونا/ گلایه‌های تلخ آقای نویسنده

کامران پارسی نژاد نویسنده، در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره شرایط جسمانی‌اش پس از ابتلا به کرونا بیان کرد: الان دو هفته‌ای است که از بیمارستان مرخص شده ام و در منزل بستری هستم. متاسفانه به پزشک متخصص دسترسی ندارم. انگار مطبشان را به دلیل حجم زیاد مراجعه بیماران مبتلا به کرونا تعطیل کرده اند.

وی افزود: اصلا نمی‌توانم پزشک متخصصم را پیدا کنم. از آن جا که دستگاه اکسیژن روی صورتم است و هنوز آن را برنداشتم، نمی‌دانم باید به بیمارستان مراجعه کنم یا نه؟ که الان اکسیژن خونم بین ۸۵ تا ۸۷ متغیر است و متخصص بنده، پس از کاهش اکسیژن خونم میزان دارویم را افزایش داد و گفت اگر میزان آن افزایش پیدا نکرد به بیمارستان مراجعه کنم.

شهدای مدافع حرم موجب افتخار و سربلندی مسلمانان شدند

مراسم رونمایی از کتاب «زور چتر‌ها به باران نمی‌رسد»، شنبه ۲۰ شهریور ماه در محل موزه ملی دفاع مقدس و با حضور فرماندهان لشکر فاطمیون، جمعی از خانواده‌های شهدای لشکر فاطمیون، خانواده شهید سید جاوید موسوی و نویسنده کتاب مذکور، برگزار شد.

در این مراسم، علی اصغر جعفری، مدیر عامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، ضمن گرامیداشت یاد شهدا به ویژه شهدای مدافع حرم گفت: امروز ما هر چه داریم از برکت خون شهداست و اگر امروز اسلام پیروز و سربلند است به خاطر وجود مردانی نظیر شهید سید جاوید موسوی است که با بصیرت و شجاعت جلوی دشمن ایستادند.

ارسال نظرات