۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
کد خبر: ۶۸۹۹۳۹

عمران خان: تفاهم ایران و عربستان سعودی به نفع ماست

عمران خان: تفاهم ایران و عربستان سعودی به نفع ماست
نخست‌وزیر پاکستان با بیان اینکه متشنج شدن روابط ایران و عربستان سعودی بر قیمت نفت تأثیر می‌گذارد، تفاهم میان این دو کشور را به نفع پاکستان دانست.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از جام جم آنلاین، «عمران خان» نخست‌وزیر پاکستان در مصاحبه با شبکه «روسیا الیوم» به سؤالاتی در خصوص طالبان و روابط ایران و عربستان سعودی پاسخ داد.

بر اساس مصاحبه‌ای که امروز (شنبه) در وب‌سایت روسیا الیوم منتشر شده، نخست‌وزیر پاکستان در پاسخ سؤالی در ارتباط با روابط پاکستان با کشور‌های عربی و میانجیگری اسلام‌آباد میان تهران و ریاض گفت: «ایران همسایه ماست و با همسایه باید همزیستی کرد. هر چه روابط شما با همسایگان بهتر وتمدنی‌تر شود، این هم برای بازرگانی و هم برای تمام منطقه بهتر خواهد بود».

عمران خان ادامه داد: «عربستان سعودی نزدیک‌ترین متحد پاکستان است و دوستی است که در گذشته در زمان نیاز، به پاکستان بار‌ها کمک کرده است ازاین‌رو منافع اصلی ما این است که آن‌ها به تفاهم برسند. برای پاکستان فاجعه‌بار خواهد بود اگر درگیری میان ایران و عربستان سعودی رخ دهد. نه‌تن‌ها برای پاکستان بلکه برای تمام جهان در حال توسعه این گونه خواهد بود، زیرا هرگونه اختلاف میان این دو کشور بر روی قیمت نفت تأثیر خواهد گذاشت».

وی اضافه کرد: «به علت شیوع کووید-۱۹ و کمبود عرضه در جهان، قیمت کالا‌ها در سراسر جهان افزایش پیدا می‌کند و تورم بر اغلب مناطق جهان در حال توسعه و بر همگان تأثیر می‌گذارد. افزایش قیمت کالا در جهان در حال توسعه تأثیر بسزایی بر فقر و افزایش آن خواهد گذاشت».

نخست‌وزیر پاکستان در پایان اظهار داشت: «اگر برخوردی میان ایران و عربستان سعودی رخ دهد، این بر قیمت نفت تأثیر خواهد گذاشت. این مسئله تأثیر ویرانگری بر فقرای تمام کشور‌ها به‌ویژه در کشور‌های در حال توسعه دارد بنابراین من بر این باورم که نه فقط پاکستان بلکه همه باید تلاش کنند تا دست‌یابی تفاهم میان این دو کشور تضمین شود».

عمران خان همچنین در بخش دیگری از سخنانش به مسئله افغانستان پرداخت و گفت پیش‌بینی او این است که با توجه به اظهارات مقامات طالبان، این گروه تغییر کرده است.

وی در بخش دیگری اشاره کرد که دولت پیشین افغانستان «برای سرپوش نهادن بر فسادش» پاکستان را به حمایت از طالبان محکوم کرد که «این ادعا هیچ اساسی ندارد».

عمران خان همچنین گفت که پاکستان «با تمام همسایگان افغانستان همکاری دارد و در حال بررسی شروطی برای دولت مستقر در کابل هستند تا این دولت را به رسمیت بشناسیم».

نخست‌وزیر پاکستان افزود: «دولت افغانستان باید فراگیر باشد و تمام طیف‌ها را در این کشور یکپارچه کند».

او در ادامه با اشاره به اینکه «مطمئن نیست که آیا واشنگتن سیاستی موزونی در خصوص افغانستان دارد یا خیر»، تأکید کرد که در صورت عدم ثبات افغانستان، این مسئله «تبعات وخیمی از جمله مشکل پناهندگان و تروریسم به همراه خواهد داشت».

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد تا اینکه نیرو‌های بیگانه حدود سه هفته پیش به طور کامل از افغانستان خارج شدند.

گروه طالبان یکشنبه (۱۵ اوت/۲۴ مردادماه) بعد از خروج «اشرف غنی»، رئیس‌جمهور سابق افغانستان وارد شهر کابل شد. تحلیلگران ورود نیرو‌های طالبان را به منزله خاتمه تلاش‌های ۲۰ ساله آمریکا و دیگر کشور‌های غربی برای بازسازی افغانستان به شکل مطلوب جهان غرب می‌دانند.

رسانه‌های خبری گزارش داده بودند که تصمیم «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا درخصوص افغانستان و فرار نظامی عجولانه از این کشور که باعث سقوط دولت کابل به‌دست طالبان شد، قانون‌گذاران آمریکایی را به فکر تحقیق از وی انداخته است.

ارسال نظرات