۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۵
کد خبر: ۶۸۹۹۶۶
آیت‌الله حسینی بوشهری عنوان کرد؛

ایجاد نهضتی فراگیر برای ترویج وقف/ احیای موقوفات حوزوی در دستور کار قرار گیرد

ایجاد نهضتی فراگیر برای ترویج وقف/ احیای موقوفات حوزوی در دستور کار قرار گیرد
رییس جامعه مدرسین گفت: باید نهضت وقف را در جامعه راه‌اندازی کرد، افرادی که تمایل به وقف دارند شناسایی شوند و نیاز‌های جدید برای آن‌ها تبیین شود.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری در دیدار مدیرکل و معاونان اوقاف استان قم اظهار کرد: فعالیت‌های خوبی توسط سازمان اوقاف و اداره کل اوقاف قم صورت گرفته و چشم‌انداز آینده اقدامات هم مثبت است.

وی افزود: وقف یکی از سنت‌های اصیل دینی و انسانی است و در اسلام هم شخص حضرت محمد(ص) به صورت عملی پایه‌گذار وقف بوده‌اند.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه علما و بزرگان هم در توصیه به وقف و هم به صورت عملی پیشگام بوده‌اند و موقوفات بسیاری از آنها به یادگار مانده است گفت: موقوفات همواره ناظر به نیازهای مردم و موضوعات انسانی، دینی و اقتصاد جامعه بوده‌اند.

وی ادامه داد: امروزه نیاز به وقف در زمینه مسائل علمی داریم، موضوعاتی که به پیشرفت همه جانبه کشور منجر شوند و نخبگان را مورد حمایت قرار دهند.

آیت الله حسینی بوشهری خاطرنشان کرد: در جوامع دیگر که حتی بحث مسائل مذهبی و دینی هم در میان نیست، موقوفاتی برای پیشرفت علمی و اقتصادی وجود دارد و اندیشکده‌ها و دانشگاه‌های بسیاری بر پایه وقف بنا شده‌اند.

استاد برجسته حوزه علمیه با بیان اینکه ظرفیت‌های وقف بیش از اینهاست که امروزه می‌بینیم گفت: در عین حال موقوفاتی وجود دارد که همه یا بخشی از آنها تصرف شده و حقوق آنها ادا نمی‌شود، بنابراین باید برنامه‌ای جامع برای بازپس‌گیری حقوق موقوفات اجرایی شود.

وی با اشاره به موقوفات حوزوی عنوان کرد: اگر این موقوفات به طور کامل احیا و از تصرف برخی نهادها و افراد خارج شود، بسیاری از نیازمندی‌های حوزه‌ها تامین خواهد شد و این امر نیاز به پیگیری جدی دارد.

آیت الله حسینی بوشهری افزود: برخی مواقع می‌بینیم تصرفاتی تاریخی در موقوفات صورت گرفته و تلقی عمومی، مالکیت خصوصی آنهاست و مقدمات بسیاری لازم است تا بتوان حقوق اینگونه موقوفات را احیا کرد.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه حساسیت اینگونه موارد بسیار زیاد است گفت: باید با دقت نظر برای احیای موقوفات این چنینی اقدام کرد تا مشکلات اجتماعی به وجود نیاید و ضرر آن بیش از نفعش نباشد؛ همچنین افزایش اجاره بهای موقوفات هم باید با لحاظ کردن شرایط اقتصادی جامعه باشد.

وی به ضرورت ترویج وقف و ایجاد موقوفات جدید پرداخت و خاطرنشان کرد: باید نهضت وقف را در جامعه راه‌اندازی کرد، برای این منظور لازم است افرادی که تمایل به وقف دارند شناسایی شوند و مزایای وقف و دقت نظر اوقاف برای اجرای امینانه نیت واقفان را برای آنها تبیین کرد.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه فروش برخی املاک موقوفه به صورت سرقفلی هم مشکلاتی برای احیای آنها به وجود آورده است، گفت: باید تیمی متخصص با در نظر گرفتن فایده و هزینه‌ها، اقدام به این کار کنند تا حساسیت‌برانگیز نشود.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: در دوره‌ای نسبت به وقف اعتمادسوزی شده بنابراین باید آثار این قضیه را با اعتمادسازی پاک کرد.

ارسال نظرات