۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۵
کد خبر: ۶۹۰۰۳۱

آماده‌نبودن زیرساخت آموزش مجازی باعث افت تحصیلی دانش‌آموزان می شود

آماده‌نبودن زیرساخت آموزش مجازی باعث افت تحصیلی دانش‌آموزان می شود
یک مدیر مدرسه گفت: برای بازگشایی حضوری مدارس باید سرانه بهداشتی لازم در اختیار مدارس قرار بگیرد؛ از سوی دیگر به‌دلیل آماده‌نبودن زیرساخت‌های آموزش مجازی شاهد افت تحصیلی دانش‌آموزان هستیم.

به گزارش خبرگزاری رسا، اُفت آشکار و پنهان دانش‌آموزان، وضعیتی است که در شرایط آموزش مجازی رقم خورده است و در سال‌های آینده خود را نشان خواهد داد؛ آموزش و پرورش نیز اعلام کرده است: بررسی و مقایسه میانگین نمرات امتحانات دانش‌آموزان دوره متوسطه نشان می‌دهد میانگین نمرات دانش‌آموزان دوره اول و دوم متوسطه نظری در سال تحصیلی 99‌ـ‌98 و 1400‌ـ‌1399 نسبت به سال تحصیلی 98‌ـ‌97 نه‌تنها هیچ‌گونه اُفت آشکاری نداشته است، بلکه در برخی موارد تورم غیرمنطقی میانگین نمرات دانش‌آموزان در این دوره تحصیلی مشاهده می‌شود.

سیاست‌گذاری برای حرکت به‌سمت بازگشایی تدریجی مدارس، برنامه اصلی آموزش و پرورش در سال تحصیلی جدید است، بیشتر دانش‌آموزان مهر را با آموزش مجازی آغاز می‌کنند و با شروع آبان ماه به‌تدریج آموزش‌های حضوری با توجه به توانایی مدارس در رعایت پروتکل‌های بهداشتی آغاز خواهد شد‌.

حمید ضیاپور؛ مدیر دبستان دولتی درباره بازگشایی حضوری مدارس و ضرورت تأمین سرانه بهداشتی مورد نیاز اظهار کرد: هم‌اکنون مدارس دولتی با کمک‌های مردمی بسیاری از مسائل را رفع می‌کنند و سرانه آموزشی خیلی کم پرداخت می‌شود به‌عنوان مثال سال گذشته سرانه بهداشتی پرداخت کردند که هزینه خرید یک محلول ضدعفونی‌کننده هم نشد و مدارس با استفاده از کمک‌های مردمی کار خود را انجام می‌دهند، اوایل سال تحصیلی گذشته که بازگشایی مدارس را داشتیم با کمک‌های مردمی، مدرسه را آماده کردیم، پمپ برای ضدعفونی مدرسه و محلول خاص که بر پایه الکترونیک آب بود نه الکل تهیه کردم تا مشکلی برای ریه دانش‌آموزان ایجاد نشود، تمام این موارد با کمک مالی خانواده‌ها تأمین شد.

وی افزود: همه مدارس همین شرایط را دارند و با کمک اولیا مواد مورد نیاز را خریداری می‌کنند در حالی که آموزش و پرورش باید سرانه لازم را در اختیار قرار بدهد، قیمت تب‌سنج 3 میلیون تا 6 میلیون تومان است و پمپ برای ضدعفونی بالای یک‌میلیون تومان و هزینه خرید محلول ضدعفونی‌کننده بیشتر از یک تا دو میلیون تومان است و در دفعات مختلف باید آن را تکرار کرد، سال گذشته برای معلمان و دانش‌آموزان دستکش و ماسک خریدم و هر روز صندلی‌ها بعد از پایان کلاس‌های درس ضدعفونی می‌شد، مدارس برای انجام این کارها نیازمند سرانه بهداشتی هستند از سوی دیگر تهویه کلاس‌های درس و گردش هوا باید مناسب باشد که در برخی کلاس‌های درس این امکان وجود ندارد.

 این مدیر مدرسه درباره ضرورت بازگشایی مدارس و رفع نگرانی خانواده‌ها متذکر شد: بازگشایی مدارس از دو جنبه آموزشی و درمانی باید مورد توجه قرار بگیرد، در بحث آموزشی و پرورشی، هیچ فردی نمی‌تواند ضرورت بازگشایی مدارس را انکار کند چرا که حضور دانش‌آموزان در کلاس درس و مدرسه در اجتماعی شدن آنها بسیار تأثیرگذار است و نرفتن به مدرسه آسیب‌های آموزشی، پرورشی، رفتاری و اجتماعی ایجاد می‌کند، بچه‌ها در محیط مدرسه با همسالان خود ارتباط دارند و آداب اجتماعی را فرا می‌گیرند.

ضیاپور بیان کرد: به‌لحاظ بحث درمانی،  شرایط کرونا جزو موارد بحرانی است بنابراین وضعیت شیوع کرونا در زمان بازگشایی مدارس تعیین‌کننده است، برای بازگشایی مدارس باید ذهنیت مثبت و امنیت خاطر برای خانواده‌ها ایجاد کنیم، مثلاً در زمان بارش برف چرا برخی اولیا فرزند خود را به مدرسه نمی‌فرستند؟ چون نگران هستند در حیاط مدرسه دچار آسیب یا شکستگی شود و الآن هم این‌گونه است و خانواده‌ها نگران هستند، برای رفع این دغدغه باید بخش بهداشتی و آموزشی کنار یکدیگر تدابیر مناسب را اتخاذ کنند، آسیب‌ها به حداقل برسد و امنیت فکری و روانی به خانواده‌ها منتقل شود تا آنها اطمینان پیدا کنند فرزندشان در مدرسه مبتلا نخواهد شد.

وی ادامه داد: با واکسیناسیون گسترده امنیت در جامعه گسترش می‌یابد و باید به سطحی از واکسیناسیون برسیم و امکانات لازم را در مدارس و کلاس‌های درس برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی فراهم کنیم تا خیال خانواده‌ها بابت حضور فرزندانشان در کلاس‌های درس آسوده شود.

سرویس مدارس فراموش نشود

این مدیر مدرسه گفت: برای بازگشایی حضوری مدارس چهار موضوع مدنظر است؛ نخست اینکه برخی مواقع دانش‌آموزان برای حضور در مدرسه از سرویس استفاده می‌کنند، باید وضعیت بهداشت و امنیت حضور دانش‌آموزان در سرویس مدارس که گاه 5 دانش‌آموز کنار هم هستند، رصد شود و این موضوع بسیار مهمی است.

وی افزود: موضوع دوم، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی توسط دانش‌آموزان در داخل مدرسه است و موضوع سوم، شرایط ایمنی است که مدرسه باید ایجاد کند از جمله ضدعفونی، تهویه هوا در کلاس‌های درس، رعایت فاصله اجتماعی در حیاط مدرسه، دانش‌آموزان دبستانی تا یکدیگر را می‌بینند می‌خواهند به هم نزدیک شوند، خانواده‌ها باید رعایت فاصله اجتماعی و زدن ماسک به فرزندان خود را گوشزد کنند.

این مدیر مدرسه گفت: موضوع چهارم،  استفاده از تجربیات سایر کشورهاست، آیا شرایط آنها همانند ماست که مدارس را باز کردند، مساحت کلاس‌های درس آنها به‌اندازه کلاس‌های درس در ایران و حدود 20 متر است؟

ضیاپور درباره مشکلات  آموزش مجازی مطرح کرد: آموزش مجازی یک نیاز است و باید بسترهای آن به‌خوبی فراهم شود و در آینده بخشی از دروس ممکن است نیاز به آموزش مجازی داشته باشند، مهمترین مشکل در آموزش مجازی، نرم‌افزار شاد است که یک‌طرفه و غیرتعاملی است، آموزش مجازی اگر به‌خوبی طراحی و زیرساخت‌های آن فراهم شود می‌تواند عدالت اجتماعی ایجاد کند و در مناطق محروم کشور دانش‌آموزان از تدریس معلمان توانمند بهره‌مند شوند همچنین تعاملی بودن این آموزش‌ها مهم است و باید محیطی مشابه کلاس درس حضوری را تا حد امکان فراهم کرد و دانش‌آموز توانایی صحبت کردن و طرح سؤال را داشته باشد.

آموزش مجازی مناسب نداشتیم

وی ابراز کرد: در دو سال گذشته بسترهای مناسب آموزش مجازی و محتوای آموزشی مناسب برای این سبک از آموزش نداشتیم و یک‌باره وارد بحران شدیم، اسفند سال 99 کرونا شدت گرفت و مدارس ناگهانی تعطیل شدند و هیچ بستری برای آموزش مجازی و محتوای آموزشی مناسب وجود نداشت و معلمان آماده نبودند بنابراین افت تحصیلی در دانش‌آموزان رقم خورد، ما نمی‌توانیم آموزش مجازی داشته باشیم اما امتحان مشابه امتحانات کلاس‌های حضوری باشد، نمی‌توانیم آموزش مجازی داشته باشیم اما محتوای آموزشی برای کلاس حضوری باشد، یکی از آسیب‌ها در آموزش و پرورش این بود که تمام برنامه‌ها، امتحانات و محتوای آموزشی براساس کلاس حضوری بود اما فعالیت‌ها مجازی انجام می‌شد و این شرایط افت تحصیلی ایجاد کرد، وقتی آموزش مجازی است امتحانات باید با آن هماهنگ می‌شد مثلاً آزمون‌های کتاب‌باز که سطح یادگیری را رصد می‌کند، برگزار می‌شد.

این مدیر مدرسه گفت: در مدرسه سعی کردیم آسیب‌های آموزش مجازی را کمرنگ کنیم و یکی از جنبه‌های مثبت آموزش مجازی در مدرسه ما این بود، دانش‌آموزانی که خجالتی بودند و در کلاس درس حضوری فعالیت نداشتند در آموزش مجازی حضور فعال‌تری داشتند و می‌توانستند به‌صورت مجازی کنفرانس بدهند و مشارکت داشته باشند.

منبع: تسنیم
ارسال نظرات