۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۵
کد خبر: ۶۹۰۰۹۰

جزئیاتی جدید از ترور شهید فخری زاده به روایت نیویورک تایمز

جزئیاتی جدید از ترور شهید فخری زاده به روایت نیویورک تایمز
نشریه نیویورک تایمز در گزارشی، جزئیاتی جدید از ترور شهید محسن فخری زاده را به دست موساد منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی اختصاصی به نقل از مقام‌های آمریکایی و صهیونیستی از جزئیات جدیدی پرده برداشت و نوشت که ترور شهید محسن فخری‌زاده با استفاده از یک مسلسل که از هزاران کیلومتر آن سوتر کنترل می‌شد صورت گرفت.

در این گزارش آمده است: آماده سازی برای ترور پس از مجموعه‌ای از ملاقات‌ها در پایان سال ۲۰۱۹ و در اوایل سال ۲۰۲۰ بین مقامات اسرائیلی، به رهبری مدیر موساد، یوسی کوهن و مقامات عالی رتبه آمریکایی، از جمله رئیس جمهور دونالد ترامپ، وزیر امور خارجه مایک پمپئو و رئیس سازمان سیا جینا هاسپل آغاز شد.

در سال ۲۰۱۸، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، یک کنفرانس مطبوعاتی برای نشان دادن اسنادی که موساد از بایگانی هسته‌ای ایران سرقت کرده بود، نشان داد. وی با استدلال اینکه ثابت کردند ایران هنوز برنامه تسلیحات هسته‌ای فعال دارد، چندین بار از آقای فخری زاده نام برد. او گفت: "این نام را به خاطر بسپارید. " "فخری زاده"

در ادامه این گزارش ادعا شده است: هر دو کشور از واکنش نسبتاً نازل ایران به ترور سرلشکر قاسم سلیمانی، فرمانده نظامی ایران در حمله پهپادی آمریکا با کمک اطلاعات اسرائیل در ژانویه ۲۰۲۰ ترور شده بود جسور شده بودند. این ضربه نشان داد که ایران یا قادر به پاسخگویی شدیدتر نیست یا تمایلی به آن ندارد.

در این گزارش همچنین آمده است: زمان رو به اتمام بود. در تابستان، به نظر می‌رسید که آقای ترامپ می‌تواند در انتخابات آمریکا شکست بخورد. جانشین احتمالی وی، جوزف بایدن، وعده داده بود که سیاست‌های آقای ترامپ را عوض کرده و به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ که اسرائیل با آن به شدت مخالف بود، بازگردد.

به نوشته این گزارش، رژیم صهیونیستی مدل خاصی از مسلسل FN MAG ساخت بلژیک را متصل به یک دستگاه رباتیک پیشرفته انتخاب کرد. این مقام گفت که این سیستم بی شباهت به Sentinel ۲۰ که توسط پیمانکار دفاعی اسپانیایی Escribano ساخته شده بود، نیست.

به نوشته نیویورک تایمز، وزن این مسلسل به همراه روبات و لوازم جانبی آن مجموعا حدود یک تُن بود که در قطعاتی کوچک به مرور وارد ایران و مونتاژ شده بود.
به گزارش نیویورک تایمز، در روز شهید ترور فخری‌زاده، یک خودروی مجهز به دوربین در ۱۵۰ متری محل پارک شده بوده بود تا حرکت او را گزارش کند.

بر اساس این گزارش، یکی از مشکلات، تکان خوردن مسلسل پس از شلیک و تاخیر در ارسال داده‌ها به ماهواره بوده؛ اما هوش مصنوعی دستگاه طوری تنظیم شده بود تا تاخیر، لرزش و سرعت خودرو را جبران کند.

نشریه نیویورک تایمز همچنین مدعی شد عملیات کشتن فخری‌زاده را اولین آزمایش میدانی یک تک‌تیرانداز ماهواره‌ای و مجهز به هوش مصنوعی و چشم چند دوربینه خوانده است که احتمالا «دنیای امنیتی و جاسوسی» را دگرگون خواهد کرد.

گفتنی است محسن فخری‌زاده، معاون وزیر دفاع و از دست اندرکاران برنامه اتمی و موشکی کشورمان در ترور کوردلانه در هفتم آذر ۹۹ به شهادت رسید.

انتهای پیام/

ارسال نظرات