۰۳ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۸
کد خبر: ۶۹۰۵۶۸

پرونده ترامپ به مقامات قضایی تحویل داده می شود

پرونده ترامپ به مقامات قضایی تحویل داده می شود
کاخ سفید اعلام کرد اجازه نمی‌دهد حتی بخشی از درخواست‌ها برای تحویل پرونده رییس جمهور سابق درباره حمله ۶ ژانویه به کنگره مختل شود.

به گزارش خبرگزاری رسا، کاخ سفید پیشتر با این مشکل رو به رو بود که باید چه مقدار از مدارک موجود از پرونده دست داشتن دونالد ترامپ، رییس جمهور سابق آمریکا در حادثه حمله به ساختمان کنگره به کمیته منتخب تحقیقات درباره این حادثه تحویل داده شود.

به گفته برخی منابع خبری، اداره اسناد و مدارک ملی آمریکا صد‌ها صفحه از اسناد درخواست شده توسط کمیته تحقیقات کنگره درباره پرونده حمله ۶ ژانویه را برای بررسی به تیم حقوقی دونالد ترامپ تحویل داده است.

حال کاخ سفید اعلام کرده اجازه نمی‌دهد حتی یک برگ از این اسناد برای بررسی‌های دقیق کمیته تحقیقات کنگره مسدود شود و تمامی مدارک باید به صورت کامل تحویل مقامات قضایی داده شود.

جن ساکی، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید در این باره گفت: شخص رییس جمهور تصمیم گرفته که در این موضوع به اولویت‌های دولت اهمیت دهد. ما پاسخگوی تمامی سوالات در این زمینه در آینده خواهیم بود.

وکلا و مقامات کاخ سفید پیش از این با این چالش مواجه بودند که به دلیل امنیت ملی تا چه حد می‌توانند مدارک و اسناد مربوط به دست داشتن رییس جمهور سابق آمریکا در آشوب‌های ۶ ژانویه سال جاری میلادی را علنی کنند. آن‌ها معتقد بودند عمومی شدن برخی از این اسناد می‌تواند پیامد‌های سیاسی مهمی را در آمریکا به همراه داشته باشد.

در ماه‌های اخیر کمیته تحقیقات کنگره یک سری اسناد محرمانه بسیار حساس مربوط به هر گونه ارتباط داخلی افراد و مقامات کاخ سفید از جمله وکلا، مشاوران امنیت ملی و رییس دفتر رییس جمهور سابق با حادثه ۶ ژانویه را درخواست کرده بود.

هیئت منتخب مجلس آمریکا به رهبری بنی تامپسون و نایب رییسی لیز چنی همچنین خواستار ارائه تمامی یادداشت‌ها و خلاصه جلسات رییس جمهور سابق در روز حادثه ۶ ژانویه و تمامی گزارش‌های محرمانه از وضعیت اتاق شخصی دونالد ترامپ در آن روز شده بود. این تنها بخشی از اسناد حساسی است که این روز‌ها کمیته تحقیقات برای بررسی دقیق این حادثه آن‌ها را درخواست کرده است.

بسیاری می‌گویند عمومی شدن این اسناد می‌تواند امنیت داخلی آمریکا را به خطر بیاندازد چرا که رییس جمهور آمریکا در محل کار خود می‌تواند بدون هیچ محدودیتی با مشاوران و نزدیکان خود مکالمه داشته باشد و ارائه اسناد این مکالمات مربوط به دونالد ترامپ در روز حادثه ۶ ژانویه می‌تواند به چالشی سیاسی برای آمریکا تبدیل شود.

ارسال نظرات