۰۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۳
کد خبر: ۶۹۰۸۷۱
معرفی برخی از علمای جانباز انقلابی؛

استاد احمد فرخ فال؛ جانباز جبهه دارخوين

استاد احمد فرخ فال؛ جانباز جبهه دارخوين
حجت الاسلام والمسلمین احمد فرخ فال رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه از رزمندگان جنگ هشت ساله بوده که در سال ۵۹ مجروح شده است.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، هفته دفاع مقدس، یادآور رشادت مردانی است که در راه دین و ولایت همه زندگی خود را کف دست گرفته، برخی به شهادت رسیده و برخی درانتظار آن باقی ماندند؛
در این میان روحانیت، مانند تمام حوادث انقلاب پیش قراول این گروه بوده و بعد از جنگ نیز، سنگر جهاد اکبر و جهاد علمی را رها نکرده و مشغول ایثاری به مراتب سخت‌تر از ایثار ۸ ساله در جهاد اصغر شدند!

«حوزه‏‌ى علميه در اين دوران، جوهر حيات و رشد و بالندگى خود را مرهون انقلاب اسلامى و امام عظيم‏ الشّأن آن، و مجاهدتهاى ايثارگرانى است كه به عشق دين خدا و به اميد حاكميت آن، جان و تن خود را به ميدان فداكارى بردند. «فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِر» سياست سلطه‏‌گران جهانى اين بوده و هست كه مراكز دانش دين را منزوى، منفعل، بی‌روحيه، بی‌ابتكار، وابسته به خود و فارغ از آرمان‏هاى بزرگ كنند، و آنان را به جدايى دين از سياست معتقد، و از همگامى دين با تحولات شگرف جهانى مأيوس سازند»

امام خامنه‌ای ۲۴آبان۱۳۷۱

با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب، حیات حوزه‌های علمیه مرهون ایثارگرانی است که هم در دوران جنگ و هم در سنگر علم مشغول فعالیت بوده‌اند؛

معمولا در سالگرد دفاع مقدس، از شهدای روحانیت اسمی به میان می‌آید ولی کمتر به ایثارگرانی پرداخته می‌شود که در هر دو عرصه موفق بوده‌اند!

«عالم جانباز انقلابی» بهترین الگو برای طلاب جوان امروز به شمار می‌رود! علمایی که همین امروز در قید حیات هستند و محضرشان یادآور ایام دفاع مقدس است و هنوز حال و هوای مبارزه را در کنار قوت علمی، به شاگردانشان منتقل می‌کنند.

برای گرامی‌داشت این سربازان خط مقدم ولایت و این علمای مبارز انقلابی، که به فضیلت بزرگ جانبازی مزین هستند، به معرفی سوابق مبارزاتی، علمی و شخصیتی برخی از این بزرگان خواهیم پرداخت.

استاد احمد فرخ فال

حجت الاسلام احمد فرخ فال متولد مهرماه ۱۳۳۷ ش است. وی از كودكی توسط پدر با قرآن كريم و تاريخ اسلام و أنبياء، آشنا شد و بعد از تحصيلات عمومي در حالي كه معلم قرائت قرآن بود تصميم گرفت وارد حوزه علميه شود.

تحصيلات حوزوی را در سال ۱۳۵۴ در اصفهان شروع نمود و از سال دوم، تدريس پايه های تحصيلی گذرانده شده را آغاز نمود.

با پيروزی انقلاب اسلامی برای تحصيل به حوزه علميه قم مهاجرت و دروس حوزه را نزد اساتيد قم گذراند.
در از درس آیات عظام وحيد خراسانی، جواد تبريزی و فاضل لنكرانی بهره برد.

تدريس در قم را از سيوطی و مغنی آغاز و سپس تدريس لمعه و رسائل و مكاسب را بصورت خصوصی آغاز نموده و درسال ۱۳۸۰ تدريس كفايه الاصول را به صورت عمومی در مدرسه فيضيه آغاز كرد.

سابقه جبهه و مبارزاتی:

وي دارای هفت ماه جبهه بوده و در سال ۱۳۵۹ در جبهه دارخوين خوزستان مورد اصابت گلوله از ناحيه فک و گردن قرار گرفت.

سوابق مسؤولیت در حوزه:

در سال ۱۳۶۹ در معاونت آمار و بررسی مشغول شد و پس از دوسال، با حفظ سمت آمار، به‌عنوان معاون حوزه‌های علميه شهرستان ها معرفی گرديد.

در زمان مديريت آيت الله مقتدايی، مأموريت تفكيک صف حوزه از ستاد به‌عهده وی گذارده شد و سپس در سال ۱۳۹۰ به عنوان مدير حوزه علميه استان قم منصوب گرديد.

همچنین مسئوليت مجمع عمومی اساتيد سطح عالی و خارج جامعه محترم مدرسين طی دو دوره، توسط اساتيد به او واگذار گرديده است.

آثاری فقهی از استاد فرخ فال تحت عناوین «حكم الغنا والموسيقي، «حكم النظر والتستر» «الاطعمة و الاشربة في الفقه الاسلامي» و دانسته‌ها و بايسته‌ها در حرمين شريفين منتشر شده است.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
تقیدی
Iran, Islamic Republic of
۰۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۹
از سوابق جبهه ایشان خبر نداشتم.
خدا ایشان را حفظ کند.
0
0
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۰۸ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۶
.. انتقاد
0
0