۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۹
کد خبر: ۶۹۱۱۵۶

رابطه مستقیم بین تاب آوری و تجربه معنوی با کاهش اعتیاد

رابطه مستقیم بین تاب آوری و تجربه معنوی با کاهش اعتیاد
برای اینکه نوجوانان بتوانند در برابر گرایش به مصرف مواد مخدر مقاومت کنندباید زمینه هایی در درون آنها ایجاد شود یکی ازاین زمینه‌ها ایمان به قدرت برتر و توجه به معنویت است.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا،مصرف مواد مخدر در و پیامدهای ناخوشایند آن از مهمترین دغدغه های اجتماعی و یکی از آسیب های اجتماعی در حال حاضر است مدت‌ها است که نظر متخصصین بهداشت روانی را به خود جلب کرده است به طوری که اطلاعات حاصل از بررسی های برخی پژوهش های غیر بومی نشان داده است که مصرف مواد غیرمجاز در میان دانش‌آموزان افزایش یافته است.

سوء مصرف مواد همواره مشکلات متعددی برای زندگی بشر به همراه داشته است از جمله افت سلامت عمومی، افزایش مرگ و میر، آسیب های خانوادگی و اجتماعی و از دست رفتن فرصت های آموزشی و شغلی و افزایش نرخ درگیری با سیستم قضایی تداوم آسیب و بازپیدایی آنها در نسل های بعدی می شود،همچنین نوجوانانی که مواد مخدر مصرف می کنند دچار افت تحصیلی می شوند.

اعتیاد پدیده های روانی اجتماعی است که دلایل پیدایش آن در روابط خانوادگی، مناسبات اجتماعی،شرایط اقتصادی و فرهنگی و در نهایت ویژگی های روانشناختی و هوش پایین فرد معتاد نهفته است.

برای این که نوجوانان بتوانند در برابر گرایش به مصرف مواد مخدر مقاومت کنند باید زمینه هایی در درون آنها ایجاد شود یکی از این زمینه‌ها داشتن ایمان به قدرت برتر و توجه به معنویت است که می تواند راهی برای پیشگیری از گرایش نوجوانان به مصرف مواد مخدر ایجاد کند.

مقاله بررسی ارتباط تجربه معنوی و تاب آوری با میزان گرایش به مواد مخدردر دانش آموزان پسر دبیرستانی شهرستان دره شهر پرداخته است،هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه تجربه معنوی و تاب آوری به عنوان عامل محافظ در برابر میزان گرایش به مواد مخدر در بین نوجوانان می باشد. جامعه آماری این پژوهش از نوع همبستگی را کلیه دانش آموزان پسر دبیرستانی شهرستان دره شهر در سال تحصیلی ۱۳۹۱-۱۳۹۲ تشکیل داده اند که از میان دانش آموزان ۲۰۰ نفر به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند.

برای دانلود و مطالعه بیشتر می توانید از اینجا اقدام کنید.

ارسال نظرات