۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۹
کد خبر: ۶۹۱۳۹۳
حجت الاسلام والمسلمین یزدان پناه:

علامه حسن زاده آملی ادامه دهنده مکتب امام و علامه طباطبایی بود

علامه حسن زاده آملی ادامه دهنده مکتب امام و علامه طباطبایی بود
عضو مجمع عالی حکمت اسلامی، گفت: مکتب قم بعد از امام خمینی(ره) و علامه طباطبایی، بزرگانی همچون علامه حسن زاده آملی را تربیت کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید یدالله یزدان پناه یکشنبه شب در وبینار گرامیداشت مقام علمی و اخلاقی علامه حسن زاده آملی که به زبان انگلیسی برگزار شد، با اشاره به شخصیت علمی، اخلاقی، و عرفانی مرحوم آیت الله حسن زاده آملی، عنوان کرد: علامه حسن زاده شخصیتی ذوالفنون و از نسل صدرا و پیروان خاص حکمت متعالیه و از رهروان مکتب ابن عربی بود. بعد از صدرا، اندیشه وحدت شخصی و اندیشه توحید در آثار علامه طباطبایی و شاگرد برجسته ایشان، علامه حسن زاده آملی وجود دارد و این توحید، توحیدی ناب است.

این استاد فلسفه و عرفان، گفت: آنگونه که صدرا نسبت به ابن عربی و اندیشه های ایشان زانو زد، نسبت به فارابی و بوعلی زانو نزد.

حجت الاسلام والمسلمین یزدان پناه، مطرح کرد: بسیاری از بزرگان بعد از صدرا، راه و رسم درس حوزوی را اینگونه قرار دادند که بعد از خواندن آثار ملاصدرا، به مطالعه آثار عرفانی مانند تمهید القواعد، شرح فصوص الحکم قیصری و مصباح الانس و غیره بپردازند و علامه حسن زاده آملی هم بر همین سیره بود.

وی ادامه داد: مکتب قم بعد از امام خمینی(ره) و علامه طباطبایی، بزرگانی همچون علامه حسن زاده آملی را تربیت کرد و حضرت استاد مکتب صدرایی را با همه جوانب در اوج مورد بحث قرار می داد.

عضو مجمع عالی حکمت اسلامی تاکید کرد: مکتب قم با وجود امام راحل و علامه طباطبایی در فضای حکمی و فلسفی شکل متفاوتی به خود گرفت و از نسل آن ها،علامه حسن زاده آملی ادامه دهنده مسیر بود.

حجت الاسلام والمسلمین یزدان پناه ابراز کرد: علامه حسن زاده آملی همواره بیان می کرد که ما برای رسیدن به عمق قرآن و روایات به اوج قله برسیم که آن حکمت متعالیه و عرفان نظری است.

ارسال نظرات