۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۶
کد خبر: ۶۹۱۵۵۲

نقش امنیت در توسعه حکمرانی

نقش امنیت در توسعه حکمرانی
امنیت یکی از مقدم ترین و کلیدی ترین ملزومات توسعه حکمرانی به شمار می رود که وجود یا عدم وجود آن، نقش تعیین کننده ای در حکمرانی و پیشرفت و گسترش آن دارد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، امنیت یکی از مقدم ترین و کلیدی ترین ملزومات توسعه حکمرانی به شمار می رود که وجود یا عدم وجود آن، نقش تعیین کننده ای در حکمرانی و پیشرفت و گسترش آن دارد. در واقع، تثبیت و تداوم حکمرانی متکی به امنیت عمومی است که امنیت شهرها یکی از مصادیق آن به  شمار می رود.

در سایه امنیت است که علم رشد می كند، پیشرفت عمومی به وجود می‌آید و اقتصاد شكوفا پیدا کرده و سازندگی و پیشرفت بر كشور حاکم می گردد. بدون امنیت همه‌ ارزش‌های مهم کشور دچار اخلال و هرج و مرج خواهند شد. اگر در کشوری برای رفتن به محل کسب و کار ناامنی باشد یا برای رفتن به مدرسه، دانشگاه، سفر و ... امنیت وجود نداشته باشد بدون شک توسعه و پیشرفتی نیز محقق نخواهد شد. چراکه امنیت لازمه پیشرفت یک کشور بوده و زمینه‌ی لازم برای پیشرفت های مادّی و معنوی را فراهم می نماید. مردمی که از آسایش وامنیت برخوردار نباشند، نمی‌توانند کارهای معمولی و عادی خود را را انجام دهند تا چه رسد به سیر رشد و کمال یا توسعه و پیشرفت.

نقش امنیت در توسعه حکمرانی

بهترین شواهد عینی بر نقش امنیت در توسعه و حکمرانی کشور وقایع موجود در همسایگی کشور ما ایران است که با نگاهی گذرا به حوادث موجود در شرق کشور یعنی افغانستان و پاکستان، و همسایه های غربی ما یعنی کشورهای عراق، سوریه و یمن و حوادثی که در مصر و لیبی و بقیه کشورهای غرب آسیا در جریان است می توان به اهمیت امنیت در توسعه حکمرانی پی برد.

در سیره ائمه معصومان(علیهم السلام) و آموزه های اسلامی نیز امنیت یکی از بزرگترین نعمت های الهی بر شمرده شده است که با تندرستی و سلامت جانی برابری می نماید[1] و یا به فرموده پیامبر گرامی اسلام(صلی الله و علیه و آله السلام) در وطنی که بدون امنیّت و شادمانى باشد و در زندگی کردنی که بدون سلامتی باشد خیرى نیست.[2]  از نظر اسلام مهم‌ترین نعمت‌های دنیا دستیابی به آرامش وآسایش است و این تنها با وجود امنیت است که میسر می گردد. خداوند در آیه ۶ سوره توبه درباره ارزش امنیت می‌فرماید: انسان، در امنیت می‌تواند درباره حق تحقیق کند و در مسیر متاءله شدن و خدایی گشتن گام بردارد.

نقش امنیت در توسعه حکمرانی

به حمدالله در کشور ما ایران به ‌خاطر زحمات و فعالیت های فراوانی که نیروهای امنیّتی و نیروهای نظامی انجام می دهند امنیت کم نظیری نسبت به کشورهای دیگر حکم فرما بوده و زمینه های توسعه و شکوفایی حکمرانی مهیاتر و آماده تر از سایر کشورها می باشد که ضمن تقویت روز افزون این نیروها در کشور، باید از آنان تقدیر و قدردانی نیز نمود.

در کشورهای اسلامی- با توجه به آموزه های اسلامی و تاکید و اهتمام فوق العاده اسلام به بحث امنیت- باید حافظان و تأمین کنندگان امنیت به عنوان یک عنصر حیاتی، ارزش بسیار والایی پیدا کرده و اهتمام بیشتری نسبت به آنان صورت پذیرد.

 

[1] . نِعمَتانِ مَکفُورَتانِ: الأمنُ والعافِیَةُ. دو نعمت است که شکر آنها گزارده نمی‏شود: امنیّت و سلامتی.

[2]. لا فِی الحَیاةِ إلّا مَعَ الصِّحَّةِ ولا فِی الوَطَنِ إلّا مَعَ الأَمنِ وَالسُّرورِ. در زندگى بدون سلامت، و در وطن بدون امنیّت و شادمانى، خیرى نیست. من لایحضره الفقیه، ج۴، ص۳۶۹

ارسال نظرات