۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۲
کد خبر: ۶۹۱۵۹۳

مجموع بمب‌های اتمی آمریکا در شهریور سال گذشته، ۳۷۵۰ کلاهک اتمی بوده است

مجموع بمب‌های اتمی آمریکا در شهریور سال گذشته، ۳۷۵۰ کلاهک اتمی بوده است
وزارت امور خارجه آمریکا با اعلام تعداد کلاهک‌های اتمی این کشور مدعی شد، واشنگتن تعداد بمب‌های اتمی خود را کاهش داده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، دولت آمریکا روز سه شنبه با اعلام تعداد کلاهک‌های اتمی این کشور، مدعی شد تعداد بمب‌های اتمی خود را کاهش داده است.

به نوشته خبرگزاری «آسوشیتد پرس»، وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد سیاست‌های دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا درخصوص عدم اعلام ذخایر تسلیحات اتمی را دنبال نمی‌کند.

این وزارتخانه مدعی شد چنین اقدامی به تلاش جهانی برای کنترل اشاعه تسلیحات اتمی کمک خواهد کرد.

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده، مجموع بمب‌های اتمی فعال و ذخیره بلند مدت این کشور در شهریور سال گذشته، ۳۷۵۰ کلاهک اتمی بوده است.

این وزارتخانه بیان داشت تعداد بمب‌های اتمی آمریکا در سال گذشته ۳۸۰۵ و در سال ۲۰۱۸، ۳۷۸۵ کلاهک اتمی در اختیار داشته است.

آسوشیتدپرس نوشت، آمریکا در سال ۲۰۰۳، بیش از ده هزار کلاهک‌های اتمی و در اوج جنگ سرد با شوروی در سال ۱۹۶۷، ۳۱۲۵۵ کلاهک اتمی در اختیار داشته است.

پیش از این، مارس ۲۰۱۸ آخرین زمانی بود که دولت آمریکا تعداد کلاهک‌های اتمی خود را اعلام کرد. در آن زمان دولت ترامپ اعلام کرد تا سپتامبر ۲۰۱۷، ۳۸۲۲ کلاهک اتمی در اختیار داشته است و از آن زمان به بعد دولت آمریکا از ارائه اطلاعات در این‌باره خودداری کرده بود.

پیش از این نیز فدراسیون علوم آمریکا نیز برآورد کرده بود که آمریکا در مجموع ۵۸۰۰ کلاهک هسته‌ای دارد که ۳۸۰۰ کلاهک هسته‌ای این کشور در زرادخانه‌ها قرار داشته و ۲۰۰۰ کلاهک هسته‌ای نیز از رده خارج بوده و منتظر از بین بردن است.

اعلام کاهش ناچیز کلاهک‌های اتمی از سوی واشنگتن در حالی است که آمریکا و انگلیس اخیراً با استرالیا درخصوص به اشتراک گذاشتن فناوری ساخت زیردریایی اتمی، به توافق رسیده‌اند.

آمریکا در حالی نزدیک به چهار هزار بمب اتمی در اختیار دارد که طی سال‌های گذشته اتهاماتی واهی علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران وارد کرده است.

دولت ترامپ سال ۲۰۱۷ به بهانه نقض توافق اتمی میان ایران و کشورهای ۱+۵، از این توافق خارج شده و سیاست فشار حداکثری علیه ایران را اعمال کرد.

دولت جدید آمریکا به رهبری «جو بایدن» مدعی شده قصد دارد به برجام بازگردد اما اعلام کرده تضمینی برای راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها و عدم خروج مجدد واشنگتن از این توافق وجود ندارد.

منبع: فارس
ارسال نظرات