۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۸
کد خبر: ۶۹۱۶۵۳
تولیت آستان قدس رضوی:

حکمت و استدلال، دو بال ماندگاری و صیانت از اسلام هستند

حکمت و استدلال، دو بال ماندگاری و صیانت از اسلام هستند
خراسان رضوی ـ حجت الاسلام و المسلمین مروی گفت: احساسات و محبت در کنار منطق، حکمت و استدلال، همچون دو بال هستند که سبب ماندگاری و صیانت از اسلام شده اند.

به گزارش خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی شامگاه چهارشنبه در آیین خطبه‌خوانی شب شهادت امام رضا(ع) که در صحن انقلاب اسلامی حرم مطهر رضوی برگزار شد، با تسلیت سالروز شهادت علی بن موسی الرضا(ع)، اظهار کرد: برخورداری از مودت و محبت اولیاءالله، مقامی است که آثار تربیتی و برکات فراوانی در رشد، تعالی و کمال انسان دارد.

وی به تأثیر مودت در بقای اسلام اشاره کرد و ادامه داد: اسلام به اندازه‌ای به مودت نسبت به اهل بیت (ع) توصیه کرده که آن را سبب نزدیکی به خداوند معرفی می‌کند و دلیل تأکید اسلام بر این اصل، تأثیر آن در بقای رسالت پیامبر (ص) و اسلام است.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان این‌که محبت، شور و عشق نسبت به اهل بیت در حفظ اسلام تأثیر بسیاری داشته است، اضافه کرد: اگر این شور و محبت در کنار منطق، استدلال و عقلانیت نبود، تاکنون جریان اسلام در برابر این حجم فتنه‌ها و دشمنی‌ها از بین می‌رفت.

وی، «عواطف» و «عقلانیت» را دو عامل ماندگاری اسلام دانست و افزود: بدون پشتوانه منطق، حکمت و استدلال، هیچ جریان حقی پایدار نمی‌ماند همانطور که احساسات و محبت در کنار منطق، حکمت و استدلال، همچون دو بال هستند که سبب ماندگاری و صیانت از اسلام شدند.

حجت الاسلام والمسلمین مروی به تعبیری از رهبر معظم انقلاب در رابطه با تأثیر «محبت» در بقای تشیع اشاره و خاطرنشان کرد: عشق و محبت مردم نسبت به اهل بیت(ع) ضامن حیات و بقای اسلام شده است.

وی بهره‌مندی انسان از آثار تربیتی و تهذیب تفس را از برکات مودت نسبت به اهل بیت(ع) دانست و گفت: هر عاشق و محب حقیقی تلاش می‌کند خود را در ظاهر و باطن شبیه معشوق و محبوب خود کند، اگر این عشق نسبت به اولیا خداوند در جامعه شکل بگیرد، آثار تربیتی فراوان و عمیقی در جامعه ایجاد خواهد کرد.

تولیت آستان قدس رضوی، محبت نسبت به اهل بیت(ع) را مقدمه‌ای برای اطاعت از خداوند دانست و افزود: محبت به اهل بیت(ع) نباید بهانه‌ای برای عمل نکردن به تکالیف دینی و الهی باشد زیرا خداوند فرموده نتیجه محبت به اهل بیت باید در اطاعت اوامر الهی و عبادت پروردگار باشد.

وی با بیان این‌که دایره مقام امامت و خادمی حضرت رضا(ع) محدود به جغرافیای این صحن و سرای مقدس نیست، گفت: هر کس در هر کجای این عالم عمل انسان دوستانه، توجه به دیگران و اطاعت فرامین الهی را در زندگی خود انجام بدهد، خادم‌الرضاست.

حجت الاسلام والمسلمین مروی مدافعان سلامت که با فداکاری برای نجات جان انسان‌ها تلاش می‌کنند را خادم الرضا(ع) توصیف کرد و افزود: خادم الرضا(ع) یعنی کسی که ادب، اخلاق و فرهنگ رضوی در زندگش‌اش متجلی شود، امروز مدافعان سلامت و مدافعان حرم خادمان حضرت هستند، این نوجوان عزیز، «شهید علی لندی» که برای نجات دیگران جانش را فدا کرد نیز خادم الرضاست./د101/

ارسال نظرات