۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۹
کد خبر: ۶۹۱۶۶۷

انتظارات مردم از تولیدکنندگان لوازم خانگی

انتظارات مردم از تولیدکنندگان لوازم خانگی
ممنوعیت واردات لوازم خانگی کره‌ای در راستای حمایت از تولید داخل اعمال شده اما تولیدکنندگان هم برای کسب رضایت مشتریان باید شرایطی را رعایت کنند.

به گزارش خبرگزاری رسا، خبر ممنوعیت واردات لوازم خانگی کره ای از هفتم مهر اعلام شد. در پی درخواست تعدادی از شرکت‌های داخلی تولید لوازم خانگی از رهبر معظم انقلاب برای جلوگیری از واردات لوازم خانگی، رئیس دفتر رئیس جمهور خطاب به وزرای اقتصاد و صمت دستور جلوگیری از واردات لوازم خانگی از کشور کره را مکتوب کرد. رهبر انقلاب در نامه‌ای به رئیس‌جمهور اعلام کردند که طبق نامه‌ای که کارخانه‌های تولیدکننده لوازم خانگی به ایشان نوشته‌اند، واردات این محصولات باعث شکستن کمر تولیدکنندگان می‌شود و باید جلوی آن گرفته شود.

ممنوعیتی که به عنوان یک تصمیم راهبردی در راستای حمایت از تولید مورد تایید بسیاری از کارشناسان اقتصادی قرار گرفت. راهکاری که پیش از این توسط کشور‌های بزرگ تولید کننده لوازم خانگی از جمله خود کره مورد استفاده قرار گرفته بود و می تواند جهش عظیمی را برای صنعت لوازم خانگی ایران رقم بزند.

این تصمیم در حالی گرفته شد که تولیدکنندگان کره‌ای لوازم خانگی برای بازار لوازم خانگی ایران دندان تیز کرده بودند و منافع آن‌ها در گرو زمین خوردن تولید کنندگان داخلی بود. تولید گنندگان ایرانی در یک قدمی رسیدن به نقطه تکامل و حضور در بازار‌های جهانی هستند و قطعا کره‌ای‌ها به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان لوازم خانگی که عمده سهم بازار این حوزه را در اختیار دارند هر کاری که بتوانند برای زمین گیر کردن تولید کننده ایرانی و باز پس گرفتن سهم بازار ایران خواهند کرد.

 اعمال محدودیت واردات سیاست درستی است، اما باید چارچوب مشخصی داشته باشد

آرمان خالقی قائم مقام خانه صمت ایران در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: برخی از شرکت‌های کره‌ای در تلاش بودند تا با نفوذ به بازار لوازم خانگی ایران و دامپینگ یا همان نرخ شکنی صنعت لوازم خانگی نوپای ایران را زمین گیر کنند.

او افزود: در گذشته همواره بازار ایران در اختیار برند‌های کره‌ای بود که با نبود رقبای خارجی شرکت‌های ما رشد کردند. امروز در شرایط رقابتی با دامپینگ و بازار شکنی شرکت‌های داخلی را نابود می‌کنند. سیاست اعمال محدودیت واردات سیاست درستی است، اما باید چارچوب مشخصی داشته باشد.

قائم مقام خانه صمت ایران بیان کرد: این محدودیت باید محدودیت زمانی و هوشمندانه باشد تا به افزایش کیفیت و کاهش قیمت منجر شود در غیر این صورت باعث تخریب تولید خواهد شد.

او گفت: اگر کاری که با خودروساز‌ها کردیم با صنعت لوازم خانگی انجام دهیم خدمتی نکرده ایم و صنعت هم رشد نخواهد کرد. حمایت بی‌دریغ و شرایط بازار انحصاری تا حدی می‌تواند ادامه داشته باشد.

نکته حائز اهمیت در این اتفاقات حمایت مردم از تولید داخل و تولید کنندگان لوازم خانگی ایرانی بود. نظرات مخاطبان باشگاه خبرنگاران جوان نشان می‌دهد که اغلب به شرط بهبود کیفیت و خدمات، خرید محصولات ایرانی را به خرید نمونه‌های وارداتی ترجیح می‌دهند. تمایل به خرید کالای ایرانی در بین اغلب پیام‌ها به چشم می‌خورد، اما انتظار بهبود کیفیت تولید و افزایش خدمات پس از فروش از تولید کنندگان لوازم خانگی داخلی داشتند.


بیشتر بخوانید

چه انتظاراتی از تولید کننده داخلی لوازم خانگی دارید؟


 

کیفیت، قیمت مناسب و خدمات پس از فروش، خواسته مردم از تولیدکنندگان


برخی از پیام‌های مخاطبان باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص انتظارات از تولیدکننده داخلی به شرح زیر است:

  • گارانتی طولانی مدت بدون قید شرط و گارانتی تعویض بدون دریافت هزینه حمل تا درب منزل فیلم درنیارند برای گارانتی
    با کیفیت، ایمن، بادوام، زیبا و در حدی که با لوازم خانگی خارجی برابری نماید تا خریدار با اشتیاق در میان برند‌های ایرانی کالای مورد نظر را خریداری کرده و تحت هیچ شرایطی از خرید خود پشیمان نگردد.
  • اگر کیفیت خوب وقیمت مناسب باشد همه از کالای داخلی حمایت می کنند وهیچ کسی سمت کالای خارجی نمی رود.
  • کیفیت بالا ببرند و  قیمت را پایین و رقابت کنند.
  • راهکارش چیه؟ راهکار این است که گارانتی محصولات را زیاد کنند ۱۵ تا ۲۰ سال گارانتی بدون قید و شرط.
  • ما وسایل برقی مون که ایرانیه، راضی هستیم، ولی نمیدونم چرا میگن بده؟
  • کیفیت ، خدمات پس از فروش و انصاف و وجدان داشته باشند، همین.

با این وجود عده‌ای این فرایند ممنوعیت واردات را عامل ایجاد انحصار و فساد می‌دانند. نگرانی مردم از آن است که صنعت لوازم خانگی به سرنوشتی مشابه سرنوشت لوازم صنعت خودرو دچار شود. عده زیادی این موضوع را به شوخی گرفتند و می گفتند باید چشم انتظار قرعه کشی یخچال و لباس شویی باشیم. بسیاری هم بر این باور بودند که این محدودیت کاری از پیش نمی‌برد و باید هر چه زودتر حذف یا زمان آن محدود شود تا انحصار تولیدکنندکان لوازم خانگی را به همراه نداشته باشد.

لوازم خانگی هم مثل خودرو انحصاری نشود!

برخی پیام‌های  انتقادی کاربران به شرح زیر است:

  • ایران خودرو و سایپا کم بودند، الان یک انحصار دیگر هم در راه است. مثل خریدن سانتافه که قیمتش میلیاردی شده باید یخچال و ماشین لباسشویی کره‌ای را چند برابر قیمت اصلیش بخریم مطمئن باشید لوازم خانگی مثل گوشی نیست که احتیاج به رجیستری داشته باشد و  قاچاق وارد می شود.
  • چه انتظاراتی از تولید کننده داخلی لوازم خانگی دارید؟ انتظار داریم بگذارند واردات لوازم خانگی آزاد شود تا ببینیم کدام شرکت حناش پیش مردم رنگ دارد؟
  • انتظار داریم نگذارند رقیبشان حذف شود، چون در این صورت قهرمانی شان پوشالی است.
  • ممنوعیت ورود کالا‌های خارجی فرصتی است برای تولید کنندگان داخل بشرط اینکه از این فرصت برای افزایش کیفیت استفاده کنند.
  • فقط امیدواریم که لوازم خانگی به روز خودرو در ایران نیفتد.

نکته جالب توجه در نظرات مردم حمایت آن‌ها از تولید داخلی بود و تمایلی به خرید محصولات خارجی نداشتند، اما همه آن‌ها انتظار دارند با این اعمال محدودیت تولید کنندگان داخلی کمر همت ببندند و کیفیت محصولاتشان را به قدری بهبود ببخشند که در پایان محدودیت کسی تمایلی به خرید لوازم خانگی خارجی نداشته باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات