۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۸
کد خبر: ۶۹۱۷۳۰

دغدغه ۶۵ درصد کودکان خراسان داشتن خواهر و بردار است

دغدغه ۶۵ درصد کودکان خراسان داشتن خواهر و بردار است
خراسان رضوی _ زره ساز از جمع آوری خواسته‌ها و نیاز‌های کودکان خراسانی در سفر به نقاط خراست و ارتبط با انان خبرداد که دغدغه ۶۵ درصد آن‌ها داشتن خواهر و برادر است.

به گزارش خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی از ساخت نخستین تریلی‌تئاتر استانی در کشور در خراسان رضوی خبر داد و گفت: برای ساخت و تجهیز این تماشاخانه سیار بیش از ۲ میلیارد تومان هزینه شده است.

وی بیان داشت: پس از انقلاب چهار تماشاخانه سیار در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان راه‌اندازی شد که همه آن‌ها در تهران مستقر است و به فراخور نیاز به استان‌ها سفر می‌کند. با این حال با تلاش‌های صورت گرفته در یک سال گذشته کفی این تریلی‌تئاتر توسط رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی به کانون اهدا شد و با پیگیری‌های انجام شده با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان و استانداری خراسان رضوی هزینه‌های ساخت تریلی تأمین شد و کفی آن به منظور ساخت تماشاخانه سیار به کارخانه مخصوص تولید آن ارسال و پس از ساخت و تجهیز شامگاه گذشته به مشهد رسید.

وی با بیان این‌که این تریلی‌تئاتر مخصوص کودکان و نوجوانان استان خراسان رضوی است، افزود: این تماشاخانه سیار مجهز به تلویزیون و فضای سینمایی و سیستم صوتی بسیار خوبی است. همچنین این تریلی‌تئاتر مجهز به سن اجرای نمایش بوده و کتابخانه‌ در آن تعبیه شده است.

رزه‌ساز تصریح کرد: برای ساخت و تجهیز این تریلی‌تئاتر حدود ۲ میلیارد و ۱۰۹ میلیون تومان هزینه شده است. این تماشاخانه سیار پس از افتتاح در روز شنبه، ۱۷ مهر ماه، در گام نخست، ۱۰ روز در حاشیه شهر مشهد به اجرای برنامه با محتواهای حقوق شهروندی خواهد پرداخت.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی با اشاره به فرارسیدن روز جهانی کودک گفت: روز جهانی و هفته ملی کودک فرصت مغتنمی است تا بتوان توجه مسئولان شهری و استانی و همچنین والدین، مربیان، معلمان و تمام کسانی که به نوعی با کودکان و نوجوانان در ارتباط هستند را به مسائل و دغدغه‌های این قشر معطوف کرد.

وی ادامه داد: از جمله این مسائل می‌توان به حقوق شهروندی و اجتماعی کودکان و نوجوانان، بازاندیشی در قوانین حوزه کودکان و نوجوانان و بسترسازی مناسب فرهنگی برای آنان اشاره کرد.

زره‌ساز با بیان این‌که کودکان و نوجوانان در این برهه زمانی قشر ویژه‌ای هستند که نیاز به توجه خاص‌ دارند، تصریح کرد: مقام معظم رهبری بیانیه گام دوم انقلاب را با محوریت کودکان و نوجوانان عرضه کردند. بر این اساس نیازهای کودکان امروز نیازمند ترجمان عملی و اجتماعی به زبان امروز است. مسئولان باید متوجه باشند که کودک امروز با دوران کودکی ما تفاوت‌های اساسی دارد. کودک امروز نیازهای امروزی دارد. کودک امروز در معرض خطرات، اتفاقات و هجمه‌های مختلفی است و این ما هستیم که باید با توجه به محتواها، رویدادها و مسائل هویتی کودک و نوجوان را از این خطرات دور کنیم.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی با تأکید بر این‌که کودک و نوجوان نباید هویت با ارزش و پرافتخار خود را از دست دهد، بیان کرد: باید با استفاده از ابزارهای جدید برای کودک امروز سخن گفت. از سوی دیگر لازم است صحبت‌های صادقانه و دغدغه‌مندانه کودک امروز را شنید.

۶۵ درصد کودکان استان دغدغه داشتن خواهر و بردار دارند

وی افزود: کودکان امروز در مسائل مختلف نظرات و دغدغه‌های مختلفی دارند. با این حال چند درصد از مدیران می‌دانند که دغدغه مشترک کودکان و نوجوانان خراسان رضوی چیست؟ بر اساس نظرسنجی که از میان کودکان مراکز کانون در سطح استان انجام شده، دغدغه نخست بیش از ۶۵ درصد بچه‌های خراسان رضوی داشتن خواهر یا برادر است. این یک دغدغه اجتماعی است. اگر سراغ بچه‌ها برویم، می‌توان از دل کودکان و نوجوانان به حل معضلات اجتماعی رسید.

زره‌ساز با اشاره به این‌که شعار امسال هفته ملی کودک «حال خوش کودکی؛ رنگ خوش زندگی» است، عنوان کرد: هفته ملی کودک از ۱۶ مهر آغاز و تا ۲۲ همین ماه ادامه خواهد یافت. بر اساس روزشمار هفته ملی کودک ۱۶ مهر امسال به عنوان روز «کودک، صلح، بازی و نشاط»، ۱۷ مهر ماه به عنوان روز «کودک، باورهای دینی و معنویت»، ۱۸ مهر ماه به عنوان روز «کودک، خانواده، آموزش و مهارت‌های زندگی»، ۱۹ مهر به عنوان روز «کودک، امنیت، بهداشت و سلامت جامعه»، ۲۰ مهر به عنوان روز «کودک، کتاب، هنر و ادبیات»، ۲۱ مهر به عنوان روز «کودک، هویت و میراث طبیعی و فرهنگ» و ۲۲ مهر به عنوان روز «کودک، رسانه و فناوری‌های نوین» نام‌گذاری شده است.

وی ادامه داد: همچنین به مناسبت هفته ملی کودک ثبت نام در سایت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی در روزهای ۱۶ و ۱۷ مهر رایگان خواهد بود.

کمبود کتاب و بازسازی کتابخانه‌ها مهم‌ترین نیازهای امروز کانون است

وی در خصوص مهم‌ترین نیازهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: کانون بودجه و مربیان محدودی دارد و استان تنها در موضوع طرح‌های عمرانی و تملیکی به ما کمک می‌کند.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجانان خراسان رضوی افزود: کتابخانه‌های کانون قدمت بالایی داشته و نیازمند بازسازی است که امیدواریم بازسازی آن انجام شود. با این حال مهم‌ترین نیاز و دغدغه ما کمبود کتاب برای مطالعه در کتابخانه‌های کانون است چراکه با وجود این‌که در کتابخانه‌های کانون بین هشت تا ۱۰ هزار کتاب وجود دارد اما اکثر این کتاب‌ها کانون توسط بچه‌های کتابخوان مطالعه شده‌ است. امیدواریم در تهیه کتاب‌های جدید به ما کمک شود تا کتابخانه‌های کانون به کتاب‌های جدید مجهز شوند.

وی با اشاره به اینکه نظارت بر مسائل اسباب‌بازی و بازی بر عهده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است، از تلاش برای راه‌اندازی شورای نظارت بر اسباب بازی و بازی در استان‌ها خبر داد و گفت: در حال حاضر نیامند تجهیز کتابخانه‌ها به قفسه‌های بازی و سرگرمی هستیم چراکه اکثر بازی‌های کانون مکمل کتاب است و بر اساس کتب برنامه‌ریزی شده و به مطالعه کتاب کمک می‌کند./۹۳۳/د101/

جواد رستمی
ارسال نظرات