۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۵
کد خبر: ۶۹۱۸۵۱

ضرورت بازخوانی مباحث خانواده

ضرورت بازخوانی مباحث خانواده
نشست تخصصی با عنوان «چالش‌های تحقق الگوی اسلامی مدیریت خانواده در عصر حاضر» در قالب میزگرد برگزار شد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حسین بستان در نشست تخصصی «چالش‌های تحقق الگوی اسلامی مدیریت خانواده در عصر حاضر» که توسط هیئت اندیشه‌ورز خانواده، تعلیم و تربیت و سبک زندگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان به‌صورت مجازی برگزار شد، با ارائه مفهوم شناسی اصطلاح قوامیت بیان داشت: قوامیت مرد بر زن هم متضمن معنای حمایت و رسیدگی به زنان است وهم مؤلفه ریاست در آن لحاظ شده است و نمی‌توان هر معنا را به‌تنهایی از آیه برداشت کرد و باید معنایی ترکیبی را در نظر گرفت.
وی افزود: به‌هرحال جامعه تغییراتی را شاهد است و ساختارهای خانواده و نقش اجتماعی زنان تغییر کرده و نیاز است که بازخوانی مجددی صورت گیرد تا بتوان تأثیر این تغییرات را در برداشت از آیه بررسی کرد.
دانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، ابراز کرد: با توجه به پویایی فقه شیعی و امکان تغییر در احکام ثانویه باید تغییرات را بر مفاهیم دینی پایه عرضه کنیم، تا مشخص گردد کدام مؤلفه‌های معارف الهی ثابت هستند و امکان تغییر وجود ندارد و کدام مؤلفه‌ها را می‌توان بازخوانی داشت.
حجت‌الاسلام بستان درباره نسبت الگوی اسلامی مدیریت خانواده در مقایسه با الگوهای رقیب، گفت: در این الگو تفاوت‌های زن و مرد به‌عنوان یک مبنا پذیرفته‌شده و تلفیقی میان اخلاق و حقوق صورت گرفته است که آن را از سایر مدل‌ها متمایز می‌کند.

در این نشست تخصصی که با عنوان «چالش‌های تحقق الگوی اسلامی مدیریت خانواده در عصر حاضر» و در قالب میزگرد برگزار شد، دکتر هدایت نیا و دکتر دهقان نیز به ارائه بحث درباره موضوع پرداختند.
در این نشست مجازی، جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه، طلاب سطح سه و دانشجویان دکتری و نیز مشاورین مرکز جامع آستان قدس رضوی حاضر بودند.

 

ارسال نظرات