۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۴
کد خبر: ۶۹۱۹۲۸

بازدهی سالانه بورس ایران از مرداد سال 99 به زیر صفر رسید

بازدهی سالانه بورس ایران از مرداد سال 99 به زیر صفر رسید
کارشناس بازار سرمایه گفت: شاخص MSCI (کشورهای در حال توسعه) نسبت به سایر شاخص‌ها بازدهی خوبی داشت و اوایل سال ۱۴۰۰ بازدهی بالای ۸۰ درصد را تجربه کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا، آرتا اسدی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص شاخص MSCI اظهار کرد: MSCI شاخصی متشکل از شرکت‌های با ارزش بازار بزرگ و متوسط ۲۳ کشور در حال توسعه است و به صورت یکجا بازدهی سهام این کشورها را نشان می دهد.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که، شاخص COMCEC چیست؟ گفت: شاخص شریعت COMCEC با ماهیت ساختار SMP که برای مجمع خاص اسلامی طراحی شده است، مجموعه‌ای از ۵۰ شرکت و نهاد اقتصادی بزرگ است که چندین کشور اسلامی را در بر می‌گیرد.

او بیان کرد: تصویر زیر به مقایسه شاخص کل بورس تهران با شاخص MSCI و COMCEC پرداخته است. البته مقایسه مستقیم این شاخص ها با با شاخص کل بورس شاید درست نباشد. چون شاخص کل بورس تمام صنایع و حتی شرکت‌های کوچک کشور را نیز بررسی می کند، اما به طور مثال شاخص MSCI بیشتر بازدهی سهام بزرگ (از نظر گردش مالی و ظرفیت بازار) و سهام متوسط کشورها را بررسی می کند.

اسدی در خصوص وضعیت شاخص COMCEC و MSCI اظهار کرد: کشور‌ها عموما توانستند با وجود شرایط بد کرونا و تاثیر آن بر اقتصاد و تعطیلی و قرنطینه، به فعالیت‌های اقتصادی خود بازگردند و فعالیت‌های آنان رشد یافته است. چرا که واردات و صادرات آزادتر شده، فروش نفت بهتر شده و ظرفیت تولیدات افزایش یافته و اغلب کشور‌ها توانستند یک رشدی را داشته باشند، ولی این رشد ناپایدار بوده و طبق نمودار ارزش صنایع و شرکت های بزرگ کشورها مجددا به سمت پایین بازگشته است.

کارشناس بازار سرمایه افزود: اما شاخص کل بورس تهران از مرداد ۹۹ شروع به ریزش کرد و بازدهی سالانه آن به زیر صفر درصد رسید. شاخص شریعت COMCEC در یک روند ثابتی قرار داشت و در سال ۱۴۰۰ نسبتا بهتر شد. شاخص  MSCI نیز نسبت به سایر شاخص‌ها بازدهی خوبی را تجربه کرد و حتی در اوایل سال ۱۴۰۰ بازدهی بالای ۸۰ درصد را به ارمغان آورد.

کارشناس بازار سرمایه در خصوص وضعیت شاخص کل بورس تهران، COMCEC و MSCI در سال ۱۴۰۰ گفت: شاخص کل بورس، از مشکلاتی که این اواخر در منطقه رخ داد از جمله، ضعف اقتصادی در مسائل نفتی، تحریم‌ها، مسائل حاشیه‌ای مخصوصا بحث طالبان و مسائل افغانستان تاثیر پذیرفت که سبب کاهش بازدهی برخی از شرکت‌ها شد و بسیاری از سرمایه گذاران علاقه خود را به بازار سرمایه از دست دادند. در این مدت شاخص MSCI نیز کاهش یافت که این موضوع نشان دهنده این است که، سرمایه گذاران با نقدینگی بالا تمایل کمتری به سرمایه گذاری دارند.

او بیان کرد: شاخص COMCEC نیز نتوانسته در این مدت خود را تقویت کند، ولی رشد کوچکی که داشته را حفظ کرده، که به نسبت خوب است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات