۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۹
کد خبر: ۶۹۲۰۶۲

از هلیا چه خبر؟

از هلیا چه خبر؟
بازگشت زودهنگام هلیا نوجوان هنجارشکن به فضای مجازی، باعث بهت بسیاری شده و این حیرت وقتی به اوج می رسد که او هم اکنون در برنامه های مدلینگ فعال است.

به گزارش خبرگزاری رسا، میل به معروف شدن در برای بسیاری از افراد وجود دارد آنچنان که در گذشته اصطلاحا می گفتند«فلانی می خواد سری تو سرها دربیاره» این فقط یک ضرب المثل نیست بلکه نمادی از یک واقعیت اجتماعی و روانی است.

اما شهرت یا محبوبیت؟ مسئله این است. این روزها خبرهای بسیاری می شنویم از افرادی که برای رسیدن به شهرت و معروفیت دست به هر کاری می زنند، از کارهای عجیب و غریب گرفته تا هنجارشکنی؛ اما افرادی که بدون محبوبیت به شهرت می رسند عمر معروف بودنشان چند روز و ماه است؟

هلیا دختر نوجوانی که با قمه کشیدن در اصفهان چندماه پیش سر زبان ها افتاد و حتی تیتر نخست برخی از رسانه ها شد، این روزها با همان معروفیت ناشی از هنجارشکنی در فضای مجازی بار دیگر خودنمایی و مخاطب جذب می کند: از بازیگری در برخی کلیپ ها تا مدل شدن!

مسلما هیچ فردی از بازگشت این نوجوان به جامعه ناراحت نیست و نمی خواهد دختری کم سن و سال منزوی شود، اما اینکه نوجوانی هنجارشکن تبدیل به الگویی برای سایر نوجوانان شود مسئله ای مهم است که نهادهای فرهنگی و آموزشی ما باید برای آن پاسخ مناسبی داشته باشند.

الگو شدن هلیا در فضای مجازی

آیا درحالی که هنوز کلاس های تربیتی و آموزشی هلیا به پایان نرسیده زمان مناسبی برای بازگشت او به فضای مجازی است؟ بهتر نبود این بازگشت در زمان مناسب خود اتفاق بیفتد؟ عاقبت نوجوانانی که سودای دیده شدن دارند و هلیا را الگوی خود قرار داده اند، چه خواهد شد؟

حضور شهروندان در بستر تعریف شده در فضای مجازی

سرهنگ سید مصطفی مرتضوی رئیس پلیس فضای تولید و تبادل فرماندهی انتظامی استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: در فضای مجازی بستری آماده شده تا هر شهروندی بتواند در فضای تعریف شده فعالیت و حضور داشته باشد و از محاسن آن استفاده‌ کند.

او ادامه داد: در عین حال که افراد می‌توانند در فضای مجازی حضور داشته باشند، یک قانون مقابله با جرائم رایانه ای نیز در کشور داریم که اگر افراد از حیطه فضای تعریف شده خارج شود طبق قانون با آنان برخورد می‌شود.

رئیس پلیس فتای استان اصفهان در خصوص فعالیت مجدد هلیا در فضای مجازی، بیان کرد: این نوجوان در مقطعی ناهنجاری از خود به نمایش گذاشت که در آن مقطع زمانی نیز با او برخورد قانونی و حضور او در فضای مجازی محدود و دسترسی اش سلب شد.

سرهنگ مرتضوی ادامه داد: بعد از این برخورد قانونی، این نوجوان همانند سایر افراد حق استفاده از امکانات و حضور در جامعه را دارد و مانند بقیه، برای حضور او در فضای مجازی محدودیتی نیست اما همانند دیگران باید چارچوب قانون را رعایت و تا زمانی که در این چارچوب حرکت کند مشکلی با او نخواهیم داشت، اما اگر رفتارهای هنجارشکنانه از خود بروز دهد بار دیگر مجازات می شود.

هنجارشکنان در رصد پلیس فتا

او با اشاره به اینکه هلیا همانند دیگر شهروندان در فضای مجازی تحت نظر پلیس فتاست، خاطرنشان کرد: پلیس وظیفه دارد همه افراد هنجار شکن را رصد کند.

رئیس پلیس فتای استان اصفهان اظهار کرد: در عین حال از شهروندان می خواهیم به انتخاب هایشان در فضای مجازی توجه و دقت داشته باشند، هیچ دستگاهی نمی تواند افراد را مجبور کند که در صفحه مجازی فرد خاصی حضور داشته یا نداشته باشند و این خود شهروندان هستند که باید هوشمندانه بر اساس مصلحت، حضور خود در فضای مجازی را تعریف و مدیریت کنند.

سرهنگ مرتضوی خاطرنشان کرد: افرادی که در فضای مجازی دنبال کننده صفحه نوجوانی هستند که در مقطعی هنجارشکنی نیز داشته بایستی هدف خود از این حضور را مشخص کنند.

او ادامه داد: این مردم هستند که شخصیت های مختلف را به شهرت می رسانند شاید اگر به همین دنبال کنندگان هلیا بگوییم چرا او را در فضای مجازی دنبال می کنید پاسخی نداشته باشند، اما باید بدانیم که این روزها در فضای مجازی همین حضور و تعداد لایک و بازدید پست هاست که فردی را به شهرت می رساند، پس از خود بپرسیم آیا واقعاً افرادی که آنها را دنبال می کنیم، لایق شهرت هستند؟

ارسال نظرات