۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۰
کد خبر: ۶۹۲۰۹۱

وزیر دستور ارزانی می دهد اما واحدهای صنفی مقاومت می کنند

وزیر دستور ارزانی می دهد اما واحدهای صنفی مقاومت می کنند
به دستور وزیر کشاورزی بنا بود سه محصول لبنی با کاهش ۱۰ درصدی عرضه شود اما نه تنها این طرح از سوی واحدهای صنفی اجرا نشده بلکه بسیاری از واحدها در برابر اجرای آن مقاومت می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری رسا، محصولات لبنی از جمله فرآورده‌هایی است که در سبد تمامی خانوارهای ایرانی وجود دارد و حضور آن در سفره هر شهروندی ضروری است اما افزایش قیمت محصولات لبنی سبب شده مردم کمتر به سراغ مصرف ماست، شیر، پنیر و کره و دوغ بروند. در همین راستا بنا بود به دستور وزیر کشاورزی قیمت سه محصول لبنی شیر، ماست و پنیر که در سبدغذایی خانوارهای ایرانی به‌ویژه دهک‌های پایین درآمدی بیشتر دیده می‌شود 10 درصد کاهش پیدا کند اما نه تنها این طرح از سوی واحدهای صنفی اجرا نشده بلکه برخی از این واحدها در برابر این طرح مقاومت می‌کنند.

مهدی هدایت‌نیا دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع لبنی خراسان‌رضوی در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: کارخانه‌های لبنی معتقدند که سه محصول پنیر، شیر نایلونی و ماست  مورد استفاده دهک‌های پایین جامعه است و با توافق‌هایی که با دولت انجام گرفته، این تخفیف‌ برای دهک محروم جامعه اعمال شود.

وی افزود: در این طرح میزان حاشیه سود این 3 محصول لبنی برای واحدهای صنفی از 15 درصد به 5 درصد کاهش پیدا می‌کند و از طرفی عده‌ای تمایل به این کاهش و ضرر را ندارند به همین منظور برخی افراد در برابر این کاهش قیمت مقاومت می‌کنند و از اعمال این طرح سر باز می‌زنند.

هدایت‌نیا تصریح کرد: مغازه دار‌ها در فروش اجناس به دنبال حاشیه سود بیشتری هستند و این بدیهی است لذا کالاهایی را به بازار عرضه می‌کنند که درآمد بیشتری برایشان داشته باشد. کاهش حاشیه سود مغازه دار‌ها سبب کاهش تمایل آن‌ها برای مشارکت در طرح ارزانی لبنیات شده است.

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع لبنی خراسان‌رضوی با بیان اینکه طرح کاهش قیمت سه محصول لبنی به صورت تشویقی و نه اجباری برای واحد‌های لبنی درحال اجراست گفت: این موضوع سبب شده تا برخی واحد‌های تولیدکننده، محصول خود را با همان حاشیه سود 15 درصد مغازه دار به آن‌ها تحویل دهند و همین موضوع سبب می‌شود اجرای طرح کاهش قیمت لبنیات آن طور که انتظار می‌رود، با اقبال و موفقیت روبه رو نشود.

وی با بیان اینکه پیش بینی می‌شود فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز از این طرح استقبال نکنند افزود: وقتی واحد صنفی می‌تواند از خارج استان لبنیات تهیه کند و با حاشیه سود بیشتری بفروشد، مشخص است که به سمت عرضه چنین محصولاتی متمایل می‌شود.

چندگانگی قیمت لبنیات نظارت را مشکل کرده است

علی غفوری‌مقدم معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی اظهار داشت: چندگانگی قیمت لبنیات در بازار این استان و نبود مبنایی برای کنترل قیمت‌های اقلام لبنی نظارت بر این بخش را مشکل کرده است.

وی افزود: هر قلم از محصولات لبنی چند قیمت دارد و اگر قرار بر کاهش 10 درصدی سه قلم کالای لبنی باشد باید ابتدا قیمت مصوب این سه قلم کالا از سوی دولت اعلام و ابلاغ شود. وزارت جهادکشاورزی تعیین قیمت مصوب برای 10قلم مواد لبنی را به سه قلم اعلام کرده و نوید کاهش 10درصدی قیمت این سه قلم را داده است.

معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی بیان کرد: پیش از این شیر و 10 قلم کالای لبنی قیمت مصوب داشتند اما به دلیل درخواست تولیدکنندگان مبنی بر تغییر قیمت مصوب شیر و محصولات لبنی، سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در حال بررسی این موضوع و ارایه قیمت کارشناسی شده به ستاد تنظیم بازار کشور است و از هفته آینده قیمت سه محصول اصلی شیر، پنیر و ماست 10 درصد کاهش می‌یابد.

منبع: تسنیم
ارسال نظرات