۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۸
کد خبر: ۶۹۲۴۱۸

گزارش دقیقی از نحوه خرج ارز دولتی برای دارو نیست

گزارش دقیقی از نحوه خرج ارز دولتی برای دارو نیست
عضو اتاق بازرگانی گفت: بسیاری از شرکتها ارز دولتی را برای واردات دارو دریافت می‌کنند اما گزارش دقیقی از نحوه خرج‌کرد ارز دریافتی ارائه نمی‌دهند.

به گزارش خبرگزاری رسا، عرفان شاکری عضو اتاق بازرگانی ایران، در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو اظهار کرد: حوزه دارو یکی از حوزه‌های استراتژیکی است که همواره مثل سایر موارد با مافیای خاص خود درگیر است.

وی اضافه کرد: دارو مبحثی است که به طور مستقیم با جان مردم سر و کار داشته و حساسیت‌های خاص خود را دارد و متاسفانه شاهد اتفاقات ناخوشایندی در این خصوص به ویژه در حوزه واردات مواد اولیه داروهای مختلف رخ می‌دهد.

عضو اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: سیستم تخصیص ارز به واردات دارو و مواد اولیه آن نظم خاصی را در حال حاضر دنبال نمی‌کند و برخی از وارد کنندگان طی سالهای گذشته با بانک مرکزی مشکلات زیادی داشتند.

شاکری یادآور شد: نحوه تخصیص ارز به واردات برخی از داروها و مواد اولیه آن‌ها صحیح نیست و بین بانک مرکزی و وزارت بهداشت برای اختصاص ارز دولتی به آن موارد اختلاف نظر فاحشی وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: در بحث تامین ارز مورد نیاز دارو و مواد اولیه وارداتی داروها در یک سری از موارد اولویت بندی انجام می‌شود و در برخی موارد به دلیل عدم برگزاری جلسات کمیته تخصیص ارز وزارت بهداشت به طور منظم، اولویت‌های تعیین شده به درستی اجرا نمی‌شود.

 

رفتار سلیقه‌ای مسئولان با وارد کنندگان مواد اولیه دارویی!

عضو اتاق بازرگانی ایران اضافه کرد: رفتار وزارت بهداشت در حوزه تخصیص ارز دولتی مورد نیاز با وارد کنندگان دارو و مواد اولیه داروهای مختلف سلیقه‌ای، بدون برنامه ریزی و بدون هماهنگی های لازم است.

شاکری یادآور شد: در برخی از مواقع سازمان غذا و دارو، بانک مرکزی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور هیچ گونه هماهنگی و برنامه ریزی مشترکی برای نحوه درست واردات دارو و مواد اولیه مورد نیاز با یکدیگر ندارند.

وی تصریح کرد: بسیاری از شرکتها ارز دولتی را برای واردات دارو دریافت می‌کنند اما گزارش دقیقی از نحوه خرج‌کرد ارز دریافتی ارائه نمی‌دهند و در این مواقع برخورد یکسانی با تخلفات صورت نمی‌گیرد.

این عضو اتاق بازرگانی افزود: در حال حاضر بیشترین بخش ارز دولتی در حوزه دارو به بخش خصوصی واگذار می‌شود و بخش دولتی سهام بیشتری در عرضه تولیدات داخلی داروهای مختلف دارد و سهم بیشتری از بازار دارد.

شاکری یادآور شد: کارشناسان مختلفی در سازمان غذا و دارو حضور دارند که باید بیشتر و دقیق تر موضوع نحوه تخصیص ارز دولتی به دارو را ارائه بدهند.

ارسال نظرات