۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۹
کد خبر: ۶۹۲۵۳۶

رژیم غذایی برای مدیریت دیابت نوع ۲

رژیم  غذایی برای مدیریت دیابت نوع ۲
درمان تغذیه نقش مهمی در مدیریت دیابت نوع ۲ دارد. اگرچه عوامل زیادی بر ایجاد این بیماری تأثیر می گذارد ، اما رژیم غذایی مناسب بسیار مهم است.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از جام جم آنلاین، دیابت شیرین یک اختلال متابولیک مزمن است که با سطح گلوکز در خون بالاتر از حد توصیه شده خود را نشان می دهد.

در دیابت نوع ۲ ، بدن استفاده صحیح از انسولین را متوقف می کند. انسولین هورمونی است که توسط لوزالمعده تولید می شود و عملکرد آن کمک به ورود گلوکز به سلول ها و استفاده از آن به عنوان انرژی است.

از جمله عوامل ایجاد این بیماری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

داشتن سابقه خانوادگی دیابت ، سن ، چاقی و عدم تحرک بدنی. در واقع افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ معمولا چاق یا دارای اضافه وزن هستند. در این بیماران ، کاهش انرژی در رژیم غذایی با حفظ میزان کافی و سالم مواد مغذی در وعده های غذایی ، در کاهش وزن مفید است. کاهش وزن می تواند به و فشار خون منجر شود.

مدیریت تغذیه در دیابت نوع۲:

از آنجا که الگوی ایده آل برای همه بیماران وجود ندارد طبق شواهد موجود توصیه شده ترین درمان، برنامه مشترک غذا و فعالیت بدنی است که توسط یک متخصص تجویز می شود.

طبق آخرین اجماع انجمن دیابت (ADA) ، اهداف درمان تغذیه باید به شرح زیر باشد:

پارامترهای هموگلوبین مصرف گلوکز را بهبود می بخشند و فشار خون بالا و سطح کلسترول را کاهش نیز می دهند. در این جا حفظ وزن سالم و تغییر عادات بیمار از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

جلوگیری از عوارض:

یکی از نکاتی که باید پس از تشخیص بیماری مورد توجه قرار گیرد رژیم غذایی است. میوه ها ، سبزیجات ، حبوبات و غلات سبوس دار، این غذاها باید منبع اصلی کربوهیدرات ها در هر رژیم غذایی سالم باشند مخصوصاً برای این بیماران دیابتی.

از آنجا که آنها تا حدی از فیبر تشکیل شده اند و ورودشان به جریان خون کندتر است هیچ قندی به خون وارد نمی شود. علاوه بر این ، آنها احساس سیری را افزایش می دهند که به کنترل وزن کمک می کند. بر اساس تحقیقات منتشر شده به نظر می رسد مصرف فیبر بر سطح کلسترول و سایر علل خطر بیماری های قلبی عروقی مانند فشار خون نیز تأثیر مثبت دارد.

بنابراین ، پزشکان مصرف تقریباً ۲۶ گرم در روز آن را در زنان مبتلا به دیابت نوع ۲ توصیه می کنند. در مردان مبتلا به این بیماری مصرف ۲۸ گرم در روز توصیه می شود. این امر در مورد غذاهای غنی از کربوهیدرات ساده مانند شیرینی ، آب میوه و غیره صدق نمی کند. این غذاها فاقد فیبر هستند بنابراین ، تأثیر آنها بر قند خون بیشتر است.

مصرف غلات سبوس دار (غلاتی که سه قسمت خود یعنی جوانه ، سبوس و آندوسپرم را حفظ می کنند) مورد مطالعه قرار گرفته است و اگرچه شواهد کافی برای توجیه کنترل بهتر قند خون با مصرف آنها وجود ندارد ، اما با کاهش آنها ارتباط دارد.

اگرچه مطالعات ادعا می کنند که شیرین کننده های بدون کالری مانند ساخارین یا استویا عملکرد قند خون را تغییر نمی دهند ، اما بسیاری از غذاهای حاوی آنها ممکن است عملکرد قند خون را به دلیل مواد مورد استفاده در تولید محصول تغییر دهند.

از اینهابه عنوان جایگزین های قند استفاده می شود و ممکن است در کاهش مصرف ساکارز یا قند رومیزی مفید باشد ، اگرچه محققان باید مطالعات بیشتری را برای تأیید این امر انجام دهند.

درمان تغذیه ای: سایر غذاها

در مورد سایر غذاها توصیه برای عموم مردم یکسان خواهد بود. در حقیقت ، مصرف پروتئین های با ارزش بیولوژیکی بالا می تواند به بهبود عملکرد انسولین ، بدون افزایش قند خون کمک کند.

در مورد چربی شواهد نشان می دهد که مقدار آن به اندازه کیفیت پروتئین مهم نیست. شما باید بیشتر چربی های با کیفیت خوب مانند: دانه ها ، آووکادو ، ماهی های چرب و غیره مصرف کنید و چربی های با کیفیت پایین تر را که در گوشت های فرآوری شده و غذاهای از قبل پخته وجود دارد ، کاهش دهید. این برای داشتن تغذیه صحیح بسیار مهم است.

سایر توصیه ها برای درمان تغذیه ای دیابت نوع ۲ :

انتخاب غذاهای سالم که دارای کربو هیدرات ها با شاخص گلیسمی پایین هستند.

کنترل غذاهای غنی از چربی های ترانس و چربی های اشباع شده به دلیل ارتباط آنها با افزایش دیس لیپیدمی.

در مورد ماهی ، به ویژه ماهی های روغنی ، توصیه برای افراد یکسان است. به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب امگا ۳ ، پزشکان خوردن ماهی های چرب را حداقل دو بار در هفته توصیه می کنند.

برای کاهش خطر دیس لیپیدمی در رژیم غذایی سالم متخصصان خوردن غذاهای غنی شده را توصیه می کنند. به نظر می رسد مصرف متوسط محصولات لبنی تخمیر شده (مانند ماست و پنیر) در کنترل و پیشگیری از دیابت نوع ۲ مفید است.

بسیاری از بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ دارای اضافه وزن یا چاقی هستند. یک برنامه تغذیه ای مناسب ، همراه با تمرینات بدنی ، برای کاهش وزن و کاهش خطر عوارض بیماری از اهمیت حیاتی برخوردار است. همیشه ترجیحات و ویژگی های بیمار را در نظر بگیرید.

مصرف غذاهای خاص برای افراد مبتلا به دیابت را کاهش دهید. اینها به طور معمول فیبر کمی دارند و سرشار از چربی های بی کیفیت هستند بنابراین نمی توان آنها را غذاهای سالم در نظر گرفت. فقط گاهی اوقات آنها را مصرف کنید.

مصرف قندهای رایگان مانند قند رومیزی (ساکارز) و غذاهای غنی از قند مانند: کیک ، شیرینی ، بستنی ، غلات صبحانه شیرین و آب میوه را کاهش دهید. همچنین مصرف غذاها وسس های آماده را کاهش دهید ، زیرا علاوه بر این که حاوی مقدار زیادی قند هستند ، سرشار از چربی های ترانس ، چربی های اشباع و نمک هستند.

ارسال نظرات