۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۶
کد خبر: ۶۹۲۶۴۰

اهمیت شبکه‌ های اجتماعی برای دانشکده‌ها در این روزها

اهمیت شبکه‌ های اجتماعی برای دانشکده‌ها در این روزها
حضور در شبکه‌ های اجتماعی هیچ‌گاه به اندازه این روزها برای دانشکده‌ها و مؤسسات آموزش عالی اهمیت نداشته است، چرا که نسل Z به سن دانشجویی و دانشگاه رفتن رسیده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رسا، نسل Z در واقع به متولدین سال 1995 میلادی به بعد گفته می‌شود که اکنون حدود 20 تا 25 ساله هستند و این روزها پایشان به دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها باز شده‌است.

استفاده از شبکه‌های اجتماعی در مؤسسات آموزش عالی قاعده جدیدی است. (برای مطلب زیر از سایت «هیت‌ سوییت» استفاده شده است).

مدت‌هاست در برخی نقاط دنیا استخدام و جذب نیرو، روابط دانشجویان و فارغ‌التحصیلان، برقراری ارتباط در موقعیت‌های بحرانی، جذب سرمایه و... همگی در شبکه‌ های اجتماعی رخ می‌دهد.

در این گزارش ما به نقش بزرگ شبکه‌های اجتماعی در آموزش عالی دنیا نگاهی می‌اندازیم تا ببینیم چگونه می‌توان با ابزار شبکه‌های اجتماعی نهاد و شهرت علمی برای خود دست و پا کرد و جامعه‌ای برای خود پروراند. مؤسساتی که اهمیت کار با شبکه‌های اجتماعی برای آموزش عالی را دریافته‌اند، مزایای فراوانی دارند. در اینجا به بررسی برخی از این مزیت‌ها می‌پردازیم.

افزایش و ارتقای ارزش‌ها و دستاوردها

ارزش‌ها و ماموریت مؤسسه خود را مشخص و معرفی کنید. کاربرد شبکه‌های اجتماعی در آموزش عالی در تنظیم برخورد در فضای دانشگاهی قابل‌توجه است. تبلیغ و شناساندن نوع فرهنگی که هدف مؤسسه شماست، باعث تقویت و کارایی بیشتر می‌شود.

هم‌ترازی و همسویی ارزش‌ها از خریدهای کوچک گرفته تا تصمیمات مهم زندگی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. این امکان را فراهم کنید تا دانش‌آموزان آینده، استادان و شرکای شما بدانند که شما پذیرای آنها هستید و از آنها حمایت‌می‌کنید.

در مقابل، با آن رفتارها و برخوردهایی که می‌دانید قابل تحمل و پذیرفته نیستند را بیان‌کنید. به دانش‌پژوهان حال حاضر و آینده دلیلی بدهید تا به حضور خود در این مؤسسه افتخار کنند. تعهدات مربوط به بخش همکاری بلند‌مدت، سرمایه‌گذاری در این اجتماع یا پیشرفت‌های تحقیقات پزشکی را منتشر کنید.

کمی فخرفروشی از عناوین قدیمی هم می‌تواند کارساز باشد. امکانات پیشرفته و هنری، جوایز تحقیقات و دیگر دستاوردها (دانش‌آموزان برتر، هیات علمی، استادان و فارغ‌التحصیلان و...) را به نمایش بگذارید. روحیه مدرسه یا دانشکده را با برگزاری جشن برای ورزشکاران، جوایز و جایگاه‌های اول می‌توان نشان داد.

ارتباط با فارغ‌التحصیلان و برنامه‌ریزی برای رویدادهای سالانه

اغلب، فارغ‌التحصیلان منبع مشارکت‌های اصلی جمع‌آوری کمک‌های مالی برای مؤسسات آموزش عالی هستند. شبکه‌های اجتماعی مشخصات شما را نمایش می‌دهد و به حفظ ارتباط شما با فارغ‌التحصیلان کمک می‌کند. بسیاری از کالج‌ها و دانشگاه‌ها اکانت‌های مخصوصی در شبکه‌های اجتماعی برای حفظ ارتباط با فارغ‌التحصیلان دارند.

گروه‌های فضای مجازی فارغ‌التحصیلان در شهرها یا کشورهای مختلف هم می‌تواند ایده خوبی باشد. دانشگاه اورگون برای تمامی فارغ‌التحصیلان در سراسر دنیا گروه‌های فیسبوکی دارد. همچنین، شبکه‌های اجتماعی ابزار مناسبی برای انتشار رویدادهای جمع‌آوری سالانه و یک‌ساله کمک‌های مالی هستند. مثلا در سال گذشته دانشگاه کلمبیا هشتگ #ColumbiaGivingDay را ترند و 24 میلیون دلار از آن کسب کرد. بیش از 19هزار اهدا‌کننده کمک‌های مالی در این رویداد شرکت کردند. شبکه‌های اجتماعی کلیدی برای گفتن حرف‌ها و الهام‌بخشیدن برای دریافت مشارکت و هدایاست.

استفاده از محتوای تولید شده توسط کاربران

تمام جامعه دانشجویی شما به‌طور منظم محتواهای شبکه اجتماعی تولید‌می‌کنند. این محتوای زندگی واقعی می‌تواند به ارتقای نمایه مؤسسه شما کمک کند. هشتگی مانند #BerkeleyPOV بسازید تا دانشجویان‌تان بتوانند عکس‌هایشان را با آن هشتگ پست کنند. عکس‌های خیلی جذاب را در صفحه خودتان دوباره پست (ری پست) کنید. محتواهای شبکه‌های اجتماعی دانشجویان را تشویق می‌کند تا محتواهای مورد استفاده شما را به اشتراک بگذارند.

ایجاد فرصت‌های جدید برای یادگیری

شبکه‌های اجتماعی در آموزش عالی فرصت‌های ویژه‌ای را برای ایده‌های خلاقانه و ارائه‌های جذاب فراهم می‌کند. تحقیقات اخیر نشان داده است که از شبکه‌های ‌اجتماعی معمولا برای موارد زیر استفاده می‌شود:
آموزش ادبیات
پزشکی
بازاریابی آموزش عالی
علوم اجتماعی

کاربردهای پر طرفدار شبکه‌های اجتماعی در آموزش عالی

توصیف تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر آموزش عالی خیلی سخت است. در این بخش تنها به چند کاربرد مهم این شبکه‌ها در آموزش عالی می‌پردازیم.

جذب گزینه‌های جدید

تحقیقات اخیر TargetX نشان می‌دهد 58درصد دانشجویان بلند پرواز و تازه‌کار از شبکه‌های اجتماعی برای انجام تحقیقات خود استفاده می‌کنند. 17درصد از این دانشجویان می‌گویند این منابع بسیار مفید و تاثیرگذار هستند و 61درصد هم می‌گویند حداقل تحت تاثیر تحقیقات شبکه‌های اجتماعی خود هستند.
تصور آینده از حضور در دانشگاه را برای دانشجویان‌تان امکان‌پذیر کنید. با گشت‌های مجازی و گفت‌وگو با دانشجویان محصل، زندگی دانشگاه را به نمایش بگذارید.

به‌روز‌رسانی‌های مهم را در ساعت‌های پربازدید به اشتراک بگذارید

هیچ‌کس بحران یا شرایط اضطراری را دوست ندارد. اما برای دانشکده‌ها آمادگی لازم برای این مواقع مهم است. مردم در زمان‌های مهم به شبکه‌های اجتماعی نگاه می‌کنند تا اطلاعات و به‌روز‌رسانی‌های مهم را ببینند. شبکه‌های اجتماعی کلیدی‌ترین بخش از وسایل ارتباطی در مواقع بحرانی است. بیماری کووید ــ 19 نیاز ارتباطات قوی در دانشکده‌ها و دانشگاه‌ها را افزایش داده‌است. شرایط ماسک گذاشتن، مقررات فاصله اجتماعی، اقدامات احتیاطی، تعطیلات اضطراری از این دست اخبار هستند که در شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌شوند. همچنین مردم توقع دارند دانشکده‌ها به تحرکات اجتماعی واکنش نشان دهند. آنها می‌خواهند ببینند که دانشگاه اقدامات مشخصی را برای حل مسائل اجتماعی یا نهادی انجام می‌دهد.

مشارکت‌دهی دانشجویان در داخل و خارج از خوابگاه

همه دانشجویان در خوابگاه زندگی نمی‌کنند اما این به آن معنا نیست که آنها دوست ندارند که در زندگی دانشجویی مشارکت داشته باشند. یکی از کلیدی‌ترین مزیت‌های شبکه‌های اجتماعی در آموزش عالی این است که به دانشجویان امکان برقراری ارتباط را می‌دهد.

این ارتباط ممکن است از خانه، خوابگاه‌های دیگر، برنامه‌های مطالعه کاری یا در کنفرانس برقرار شود. کانال‌ها و گروه‌هایی در شبکه‌های اجتماعی برای پشتیبانی از دانشجویان بسازید.

لادن فلاح‌ نیا - مترجم / ضمیمه کلیک روزنامه جام جم

ارسال نظرات