۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۲
کد خبر: ۶۹۳۰۶۲

همایش «وحدت اسلامی مقدمه‌ای برای تمدن‌سازی» در بندرعباس برگزار شد

همایش «وحدت اسلامی مقدمه‌ای برای تمدن‌سازی» در بندرعباس برگزار شد
هرمزگان ـ همایش «وحدت اسلامی مقدمه‌ای برای تمدن‌سازی» با حضور مسؤولان کشوری و لشکری و جمعی از علمای شیعه و سنی در سالن اجتماعات حوزه علمیه خواهران بندرعباس برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری رسا در کردستان، همایش «وحدت اسلامی مقدمه‌ای برای تمدن‌سازی» امروز به همت دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت استان هرمزگان با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمدرضا باوقار مدیر این دفتر، حجت‌الاسلام محمد عبادی‌زاده نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان، سردار محمد مارانی فرماندهی قرارگاه مدینه منوره، مهدی دوستی استاندار هرمزگان و شیخ عبدالباعث قتالی خطیب جمعه اهل سنت بندرعباس برگزار شد.

این همایش استانی نیز با حضور جمعی از علما، فضلا و اندیشمندان اهل سنت و تشیع استان هرمزگان، مسؤولان نهادهای دولتی و طلاب حوزه علمیه خواهران بندرعباس برگزار شد.

حجت‌الاسلام احمدرضا باوقار، رئیس دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت استان هرمزگان در ابتدار این همایش گفت: وحدت یکی از مقوله‌های ارزشی جامعه اسلامی بوده و علما و اندیشمندان اسلام نقش اساسی در حفظ وحدت اسلامی دارند.

وی افزود: تجربه قرن‌های گذشته همواره نشان‌دهنده موضوع  وحدت بوده و تاریخ گویای این است که هرگاه امت اسلام در کنار هم قرار گرفتند به سمت عزت و اقتدار رفتند.

رئیس دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت استان هرمزگان اظهار کرد: از طرف دیگر هر زمان امت اسلامی به سمت تفرقه رفتند شکست و نابسامانی ایجاد شد و در دهه های اخیر شاهد بودیم که در منطقه که چه فشاری بر اسلام آمد.

حجت‌الاسلام باوقار در پایان خاطرنشان ساخت: امروز امیدواریم جامعه اسلامی وحدت احرار را در میدان عمل دنبال کند؛ وحدتی نه از سر اجبار، بلکه براساس باور به آن برسیم و به آن عمل کنیم.

سردار محمد مارانی فرمانده قرارگاه مدینه منوره در همایش هفته وحدت گفت: امنیت کنونی جامعه و کشور، مرهون انسجام، وحدت و یکپارچگی مسلمانان است.

وی ضمن تبریک ولادت حضرت محمد مصطفی(ص) محور وحدت اسلامی، اظهار کرد: بررسی مقوله وحدت اسلامی برای مسلمانان از منظر عقل و منطق یک موضوع امکان‌پذیر است.

فرمانده قرارگاه مدینه منوره با اشاره به آیه «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا...» به سخنان امام خمینی(ره) مبنی بر اتحاد مسلمانان و دوری از تفرقه اشاره کرد.

سردار مارانی ادامه داد: در جامعه امروزی مشاهده جریانات امروزی توسط آمریکایی‌ها و غربی‌ها مبنی بر تفرقه‌افکنی و دوری از وحدت بوده، شعار آمریکایی ها برای برخی از کشورهای اسلامی، دلیل واضحی بر بهره بردن و سواستفاده از آنان و تخریب وحدت اسلامی است.

وی در ادامه با توجه به ضرورت وحدت جامعه اسلامی به سخن امیرالمؤمنان حضرت علی علیه السّلام؛ (همیشه همراه جمعیت‌های بزرگ باشید که دست خدا با جماعت است و از پراکندگی بپرهیزید که انسان تک و تنها بهرة شیطان است، چونانکه گوسفند تنها طعمة گرگ) اشاره کرد.

فرمانده قرارگاه مدینه در پایان با اشاره به اینکه مسلمانان قربانی اوامر و غفلت خود در توطئه‌های دشمن هستند، افزود: با توجه به جریانات داعش و تکفیری‌ها در سوریه و عراق به اهمیت وحدت اسلامی می‌توان پی برد.

شیخ عبدالباعث قتالی امام جمعه اهل سنت بندرعباس در این همایش گفت: تفکر وحدت نصیب قلوب مؤمنان واقعی بوده و وحدت به معنای پذیرش قوی موافقات و مشترکات و استمرار بر آن است.

شیخ قتالی ضمن تبریک ایام ولادت حضرت محمد مصطفی (ص) و هفته وحدت، بیان کرد: دو مقوله ادب و طلب دو امر لازم موفقیت در امور است.

وی ضمن بیان اهمیت مقوله ادب و طلب و ارتباط آن با مفهوم وحدت، افزود: ادب به معنای ورود در هر کاری با ادبیات شایسته و طلب به معنای اراده قلبی در انجام امور است.

امام جمعه اهل سنت شهر بندرعباس اظهار داشت: جریان  شیعه و اهل سنت اگر اراده قلبی خود را بر اصلاح امور و بر اصلاح بر به وجود آمدن فضای محبت و دوستی بنا نهد، وحدت مورد نظر بوجود می آید.

وی ضمن مذمت عصبیت‌های تفکری، خاطرنشان ساخت: کسی که تفکر لجاجت و عصبیت دارد باید تفکر خود را بر مبنای وحدت اصلاح کند.

عالم دینی اهل سنت تواضع و کَرَم را دو امر ضروری برای وحدت دانست و اضافه کرد: تواضع یعنی حق را ببینی و تکبر به معنای دوری گزیدن از حق و میل به انحرافات است.

شیخ عبدالباعث قتالی گفت: وحدت به معنای پذیرشِ قویِ موافقات، مشترکات و استمرار بر آن است.

وی با بیان اینکه زمینه وحدت برای رسیدن به تمدن واقعی را باید از خودمان شروع کنیم، ادامه داد: کج‌سلیقگی‌ها، کوتاه‌فکری‌ها از عوامل اختلاف و مشکلات اساسی در مقوله وحدت است.

خطیب جمعه بندرعباس در پایان افزود: محبتی که سرچشمه حبّ رسول الله(ص) و خداوند متعال است، یقیناً به وحدت ختم می شود./د101/

ارسال نظرات