۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۱
کد خبر: ۶۹۳۱۷۱

ترکیه پول جنگنده‌های F-۳۵ را پس می‌گیرد

ترکیه پول جنگنده‌های F-۳۵ را پس می‌گیرد
رئیس جمهور ترکیه از بازپس گیری ۱.۴ میلیارد دلاری که برای خرید جنگنده‌های F-۳۵ به آمریکا پرداخت کرده است، خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رسا، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه معتقد است که ترکیه و آمریکا در مذاکرات فروش جنگنده‌های F-۱۶ پیشرفت خواهند کرد و آنکارا ۱.۴ میلیارد دلاری که برای خرید F-۳۵ به آمریکا پرداخت کرد و آمریکا آن‌ها را به ترکیه تحویل نداد، پس می‌گیرد.

وی گفت: «آمریکا به جای برگرداندن مبالغ F-۳۵ پیشنهاد فروش F-۱۶ را به آنکارا داده است. پیش از این قرار بود که واشنگتن جنگنده‌های F-۳۵ خود را به آنکارا بفروشد، اما پس از اینکه ترکیه برای خرید پدافند موشکی از روسیه اقدام کرد، واشنگتن از تحویل جنگنده‌ها خودداری کرد. واشنگتن در ادامه تحریم‌هایی را نیز علیه صنایع دفاعی ترکیه اعمال کرد.»

 اردوغان در گفتگو با خبرنگاران افزود: «ما این مبلغ ۱.۴ میلیارد دلار خود را به هر طریقی که شده از آمریکا پس می‌گیریم.» اردوغان در ادامه بیان کرد: «من معتقدم که ما در این زمینه پیشرفت خواهیم کرد. در این باره با بایدن، رئیس جمهور آمریکا در نشست گروه ۲۰ در رم صحبت خواهیم کرد.»

رویترز در اوایل ماه جاری گزارش داد که ترکیه درخواست خرید ۴۰ فروند جنگنده F-۱۶ ساخت لاکهید مارتین و نزدیک به ۸۰ کیت نوسازی برای هواپیما‌های جنگی موجود خود را دارد.

تانجو بیلگیچ، سخنگوی وزارت خارجه ترکیه در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات در این مورد گفت: ترکیه و آمریکا در حال گفتگو در مورد احتمال استفاده از پیش پرداخت F-۳۵ برای تامین مالی F-۱۶ هستند.

وی ادامه داد: گزینه‌ها برای ما شفاف و مشخص است. ما یا به برنامه F-۳۵ باز می‌گردیم و هواپیما‌ها را می‌گیریم، یا آن‌ها پول ما را پس می‌دهند. در این چارچوب، استفاده از پولی که برای F-۳۵ برای مدرن سازی F-۱۶ پرداختیم در دستور کار است.

اتحاد چند دهه‌ای آنکارا و واشنگتن در پنج سال گذشته به دلیل اختلاف سیاست در سوریه، خرید پدافند موشکی اس ۴۰۰ از روسیه، تنش‌ها در شرق مدیترانه و حقوق بشر تیره و تار شده است.

آنکارا گفته امیدوار است در دولت جدید آمریکا روابط بهتری بین دو کشور برقرار شود، با این حال مذاکرات اردوغان و بایدن پیشرفت چندانی نداشته است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات