۰۲ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۸
کد خبر: ۶۹۳۳۴۴

فرونشست سالانه ۱۸ تا ۲۵ سانتی متری در دشت‌های استان تهران

فرونشست سالانه ۱۸ تا ۲۵ سانتی متری در دشت‌های استان تهران
مدیر امور حفاظت از منابع آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران از فرونشست سالانه ۱۸ تا ۲۵ سانتی متری در دشت‌های استان تهران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از جام جم آنلاین، حسن زحمتکش با اشاره به اینکه استاندار جهانی در خصوص فرونشست ۴ سانتی متر در سال است، افزود: بر اساس آمار سازمان زمین شناسی سالانه در استان تهران بیش از ۱۸ تا ۲۵ سانتی متر فرونشست اتفاق می‌افتد که این رقم بسیار بیشتر از استاندارهای جهانی است.

وی با بیان اینکه فرونشست‌ های استان تهران به علت برداشت‌ های بی رویه از سفره‌ های آبی زیرزمینی است، گفت: میانگین افت سطح سفره‌ های زیرزمینی یک متر است که این رقم در مناطقی مانند دشت ورامین به ۳ تا ۴ متر نیز می‌رسد.

مدیر امور حفاظت از منابع آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران فرونشست را خطری جدی برای زیرساخت‌ها دانست و گفت: این پدیده زیرساخت‌هایی مانند راه آهن، اتوبان تهران -قم، خطوط انتقال گاز و آب را با مخاطره و خطر تخریب مواجه می‌کند.

زحمتکش با تاکید بر اینکه فرونشست سبب شدت گرفتن پدیده بیابان زایی می‌شود، گفت: فرونشست سبب بروز شکاف‌های عمیق و ایجاد اختلال در آبیاری دشت می‌شود که این رویه بیابان زایی را بسیار افزایش خواهد داد.

وی افزود: فرونشست را زلزله خاموش می‌نامند به نحوی که آرام ساختمان‌های شهری را دچار ترک‌های ریز کرده و اگر زلزله‌ای در آن مناطق رخ دهد خسارات را چند برابر می‌کند.

ارسال نظرات