۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۵
کد خبر: ۶۹۳۴۴۴

علت تاخیر در صدور روادید برای ورزشکاران چیست؟

علت تاخیر در صدور روادید برای ورزشکاران چیست؟
طی روز‌های گذشته بعضی از فدراسیون‌ها با مشکل صدور روادید برای ورزشکاران مواجه شده اند.

به گزارش خبرگزاری رسا،  طبق برنامه ریزی انجام شده قرار بود تعدادی از اسکی‌بازان ایران به کمپ تمرینی اتریش اعزام شوند تا قبل از شروع مسابقات المپیک زمستانی آمادگی مناسب را کسب کنند، اما این برنامه لغو شد و در حال حاضر مشخص نیست که این فدراسیون چه برنامه جایگزینی برای ورزشکاران دارد.

فدراسیون اسکی مدعی شده که تنها چند واکسن مورد تایید هستند و ورزشکاران باید هر ۲ دوز را تزریق کرده باشند، ضمن اینکه افرادی که واکسن سینوفارم و سینواک را تزریق کرده‌اند، نمی‌توانند در اماکن عمومی مثل هتل‌ها و رستوران‌ها حضور داشته باشند. با توجه به اینکه اکثر ورزشکاران ایران واکسن سینوفارم را تزریق کرده‌اند، حضور در این کمپ را از دست داده اند. البته چند نفر هم دوز اول واکسن آسترازنکا را تزریق کرده بودند که شرط حضور در کمپ اتریش تزریق هر دو دوز بوده است.

ظاهرا بحث واکسن تنها مورد نبوده و تامین منابع مالی نیز در این موضوع سهیم بوده است. فدراسیون اسکی برای چند ورزشکار از طرف کمیته بین‌المللی المپیک پول دریافت می‌کند تا صرف برنامه‌های آماده‌سازی آن‌ها کند، اما از طرفی به سایر ورزشکاران اعلام می‌کند هر کسی تمایل به شرکت در این کمپ را دارد باید مبلغ هزار و ۱۰۰ یورو به حساب فدراسیون اسکی واریز کند تا برایش روادید تهیه شود. با توجه به وضعیت فعلی بازار ارز، تامین چنین مبلغی برای ورزشکاران سخت بوده و تصمیم فدراسیون اسکی در این زمینه کمی عجیب بوده است.

مدتی قبل نیز اتفاق تقریبا مشابهی را در فدراسیون تنیس شاهد بودیم. مسابقات تنیس دیویس کاپ گروه چهار آسیا به میزبانی بحرین از دوشنبه ۲۶ مهرماه آغاز شد، اما ماجرای صدور روادید برای تنیس بازان ایران دردسر‌های زیادی را ایجاد کرد. سه بازیکن تیم ملی تنیس ایران برای سفر به بحرین و حضور در مسابقات دیویس کاپ گروه ۴ آسیا با مشکل صادر نشدن روادید مواجه شدند.

فدراسیون تنیس در همان زمان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که با وجود پیگیری‌های صورت گرفته از سوی فدراسیون تنیس برای دریافت روادید سفر به بحرین جهت حضور در این تورنمنت بین المللی، کشور میزبان روادید سفر برای تمامی نفرات اعزامی به مسابقات را صادر نکرده است. فدراسیون تنیس در ادامه نوشت: در حال حاضر فدراسیون تنیس ضمن رایزنی با فدراسیون جهانی تنیس، کمیته ملی المپیک و وزارت امور خارجه در صدد است روادید ورود به بحرین را برای ورزشکاران دریافت کند.

دیر صادر شدن روادید برای تنیسورهای ایران

انوشا شاهقلی، علی یزدانی و سامیار الیاسی تنیس بازانی بودند که صدور روادید برای آن‌ها با مشکل مواجه شد. به هر ترتیب با هر تلاشی بود در دقیقه ۹۰ روادید ملی پوشان ایران برای حضور در رقابت‌های دیویس کاپ آسیا حاضر شد.

امیرعلی حسینی مدیر روابط بین الملل حال حاضر باشگاه پرسپولیس که سابقه حضور در فدراسیون‌های مختلف را نیز دارد در گفت‌وگو با خبرنگار ما در این خصوص اظهار داشت: "من نمی‌دانم به طور دقیق مشکل چه بوده، اما معمولا کشور میزبان همکاری لازم را انجام می‌دهد. من در مورد قوانین آن رشته اطلاعی ندارم، اما در فوتبال وظیفه کشور میزبان صدور روادید است. برای مسابقات آسیا معمولا یک ماه قبل از شروع رقابت‌ها مدارک مربوطه ارسال می‌شود".  

او افزود: "در این زمینه موارد زیادی دخالت دارد. به عنوان مثال وقتی به عنوان توریست یا ورزشکار وارد کشوری می‌شوید باید ۶ ماه از اعتبار گذرنامه باقی مانده باشد. در این شرایط حتی اگر روادید معتبر باشد نیز امکان حضور در آن کشور داده نخواهد شد. شاید یکی از دلایلی که برای بازیکنان تنیس روادید صادر نشده، مشکل اعتبار گذرنامه بوده است. شاید ما در بعضی از تعاملات خوب نباشیم، اما خیلی از موارد مباحثی ساده است. من قبل از حضور در پرسپولیس تجربه حضور در خیلی از فدراسیون‌ها را داشتم، اما هیچ موقع به چنین مشکلی برخورد نکرده بودیم".

حسینی درباره اینکه بعضی از کشور‌ها به افرادی که واکسن سینوفارم بزنند اجازه ورود به هتل‌ها و رستوران‌ها را نمی‌دهند، گفت: "قوانین کشور‌ها در این مورد فرق دارد و بعضی از کشور‌ها چنین اجازه‌ای را به افراد نمی‌دهند. البته آن کشور‌ها تست کرونا می‌گیرند و تا مشخص شدن جواب، افراد در قرنطینه باقی می‌مانند".  

مورد فوتبالی هم در این زمینه به چشم می‌خورد و قبل از شروع مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا با آن مواجه شدیم. تیم فوتبال پرسپولیس ایران برای سفر به عربستان با مشکل مواجه شد تا سرخپوشان کمی با تاخیر راهی این کشور شوند. پرسپولیس در نهایت با شکست سنگین مقابل الهلال از لیگ قهرمانان آسیا حذف شد. البته مدیدر روابط بین الملل پرسپولیس دیر اعزام شدن سرخپوشان به عربستان را مربوط به روادید ندانست و موضوعات دیگر را در این موضوع دخلیل دانست، اما از توضیح بیشتر خودداری کرد.

شکست پرسپولیس مقابل الهلال

رسول باختر کارشناس حقوقی ورزش در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص مشکلاتی که برای صدور روادید ورزشکاران ایجاد شده، اظهار داشت: "در تعدادی از کشورها با یک مهر موضوع حل می‌شود، در حالی که صدور ویزای شینگن برای ایران حدود ۲۰ الی ۳۰ روز طول می‌کشد. خیلی از افراد با این شرایط در حال کار هستند‌. در موضوع باشگاه پرسپولیس به مدارک ایراد گرفته شده بود. این موضوع خیلی واضح است که باید مدارک را به موقع ارسال کرد و زمانی که این کار دیر انجام می‌شود، ربطی به روابط سیاسی ندارد".

او افزود: "طبیعتا اگر مباحث سیاسی نبود با یک مهر کار درست می‌شد، اما در حال حاضر برای گرفتن ویزای شینگن باید حداقل ۲۰ روز زودتر اقدام کرد. با وجود چنین قصوری طبیعتا نتایج مثبتی حاصل نمی‌شود و نباید چنین موضوعاتی را گردن مسائل سیاسی انداخت. از طرفی گاهی اوقات مدارک دیر به دست مسئول بین الملل می‌رسد".

باختر درباره اینکه در موضوع باشگاه پرسپولیس مقصر روابط بین الملل این باشگاه بود یا کارشکنی عربستانی‌ها، پاسخ داد: "مدیر روابط بین الملل باشگاه پرسپولیس دقیق است و فکر نمی‌کنم مقصر بوده باشد. فکر می‌کنم باید این موضوع را در نظر بگیریم که مدارک دیر برای مسئول مربوطه ارسال شده است. اگر در زمان مقرر مدارک ارسال شود، با توجه به اینکه عربستان قصد دارد در مسابقات مختلف میزبانی کند، امتیاز منفی دریافت خواهد کرد. آن‌ها با توجه به برنامه‌ای که دارند مخصوصا مقابل ایران کارشکنی نخواهند کرد، زیرا ما می‌توانیم میزبانی این کشور را زیر سوال ببریم".

ارسال نظرات