۰۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۹
کد خبر: ۶۹۳۶۴۰

آموزه های اسلامی باید به سوی حل نیاز های انسانی حرکت کند

آموزه های اسلامی باید به سوی حل نیاز های انسانی حرکت کند
حجت الاسلام جهانگیری گفت: امروزه بشریت از دردهای بزرگی مثل خشونت، معلولیت رنج می برد و الهیات می تواند به انسان کمک کرده تا به رنج و سختی های او پایان ببخشد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام یحیی جهانگیری در کنفرانس بین المللی مطالعات اسلامی با اشاره به آموزه های اسلامی اظهار داشت: آموزه های اسلامی کاملاً یک مقوله تئوری ژیکال شده است و حال اینکه باید به سوی نیازهای انسانی حرکت کند.

وی در جمع اندیشمندان کشورهای اسلامی و وزیر امور دینی اندونزی با اشاره به یک مثال از تئوری ژیکال آموزه های اسلامی افزود: الهیات امروزه بیش از آنکه از مقوله ها و آموزه های ذهنی الهیاتی سخن بگوید، به بحث از چگونگی گسترش صلح می پردازد، امروزه الهیات حتی در سکولار ترین جوامع دنیا به عرصه نیازهای انسانی آمده است.

این سخنران کنفرانس بین المللی مطالعات اسلامی ابراز داشت: امروزه حتی جوامع سکولار هم به ضرورت استفاده از الهیات رسیده و به دنبال استفاده از آن می باشند، در غرب الهیات سیاسی یک مسأله جدی است و از سال 2000 به منصه مطالعات آمده است که چگونه از ظرفیت الهیات در سیاست استفاده کنند.

وی با اشاره به الهیات صلح ادامه داد: در بین جوامع مختلف این سوال مطرح و به آن پرداخته می شود که الهیات چگونه می تواند صلح در ساحت های مختلف آن از جمله صلح با محیط زیست، صلح میان جوامع، جنگ و خشنونت را گسترش داد.

حجت الاسلام جهانگیری خاطرنشان کرد: الهیات امروزه عرصه معلولیت را هم در برگرفته و به دنبال حل مسائل آن است، چند میلیون معلول جسمی و اُتیسمی در جهان وجود دارد که باید دید نگاه الهیات به آن ها چیست، الهیات باید از ظرفیت های خودش برای حل مسأله انسان حرکت کند.

وی با اشاره به نیازهای انسانی تصریح کرد: با وجود این همه نیازهای اساسی انسان نمی توان از ظرفیت بزرگ الهیات غافل شد و الهیات به مسأله هایی بپردازد که درد انسان نیست و باید به چاره جویی برای درد انسان ها برگردد، اگر به سیره بیست و سه ساله پیامبری حضرت محمد نیز نگاه بیندازیم، مشاهده خواهیم کرد که پیامبر نیز مباحثی را مطرح کرده که درد انسان است.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه پیامبر از بین بشر و من انفسکم بود، بیان کرد: چون پیامبر از جنس بشریت بود دردهای بشر را با رویکرد آسمانی درمان می کرد، امروزه بشریت از دردهای بزرگی مثل خشونت، معلولیت، و... رنج می برد و این همان جایی است که الهیات می تواند به انسان کمک کرده و به رنج و سختی های او پایان ببخشد.

حجت الاسلام جهانگیری اذعان کرد: اگر از اسلام می گوییم باید روش هایی که پیامبر در گسترش اسلام استفاده کردند هم یاد بگیریم، پیامبر در طول عمر رسالت خود تعدا مسلمانان را از سه نفر به بالای دویست هزار نفر افزایش داد بدون اینکه رسانه ای در دست داشته باشد و این گسترش و تمایل به علت بیان نیاز انسان و بشریت و راه درمان آن بود.

وی در پایان ارائه مقاله خود در کنفرانس بین المللی مطالعات اسلامی ابراز داشت: امروز در مطالعات اسلامی لازم داریم که محتوا و روش ما هم پیامبرگونه باشد، آنوقت می توانیم از الهیات اسلامی صحبت کنیم، تا این تغییرات حاصل نشود مطالعات اسلامی به عنوان یک رشته جان دار و پویا نخواهد بود.

ارسال نظرات