۰۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۲
کد خبر: ۶۹۳۶۷۳
در جلسه انجمن فقه و اصول فقه حوزه علمیه کرمان؛

روش شناسی و جریان شناسی فقاهت دینی بررسی شد

روش شناسی و جریان شناسی فقاهت دینی بررسی شد
کرمان - در جلسه انجمن فقه و اصول فقه حوزه علمیه استان کرمان، اهمیت روش شناسی و جریان شناسی فقاهت دینی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری رسا در کرمان، در نخستین جلسه آبان ماه انجمن فقه و اصول فقه حوزه علمیه استان کرمان، اهمیت روش شناسی و جریان شناسی فقاهت دینی، ضرورت توسعه جایگاه  فقه و اصول فقه در استان و جایگاه و ظرفیت فقهی علماء و بزرگان استان کرمان در طول تاریخ تشیع مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین شیخ بهایی، دبیر انجمن فقه و اصول فقه حوزه علمیه استان کرمان، ایجاد نشاط علمی در مباحث فقهی و اصولی و جریان سازی حقیقی و مطالبه گر از پایگاه فقاهت دینی نسبت به نیازهای متنوع اجتماعی استان را هدف این انجمن دانست.

وی ادامه داد: انجمن فقه و اصول فقه حوزه علمیه استان کرمان تمامی ظرفیت خود را در  عمل به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر ادای حق جامعیت اسلام و گستره دین در همه عرصه های سیاسی و اجتماعی به کار خواهد گرفت.

دبیر انجمن فقه و اصول فقه حوزه علمیه استان کرمان افزود: جایگاه و مقام فقهی و علمی علماء کرمانی را باید در سلسله روات اهل بیت(ع) با پسوندهای الکرمانی و ... جستجو کرد.

حجت الاسلام انجم شعاع، دبیر انجمن های علمی حوزه علمیه کرمان هم اظهار کرد: با توجه به تاکید مدیر حوزه های علمیه کشور مبنی بر اهمیت و جایگاه بی بدیل انجمن های علمی حوزه در نظریه پردازی، راهبردی و گسترش و تعمیق حوزه دانشی علوم اسلامی، انجمن فقه و اصول می تواند رویکردهای جدیدی را در مباحث فقه معاصر و فقه نظام دنبال و از ظرفیت اساتید دروس خارج و سطوح عالی و نشست های علمی و کرسی های آزاد اندیشی دراین موضوع استفاده کند. 

در ادامه اعضاء انجمن به طرح دیدگاه های خود در محورهای ذیل پرداختند:

۱.  ضرروت نقد و بررسی روش های انحرافی در فقه و اصول فقه.

۲.  ضرورت ورود جدی  حوزه هیا علمیه به موضوع شناسی فقهی.

۳. عدم کفایت موضوع شناسی عرفی در فهم فقاهتی

۴. تفاوت تزاحم در فقه فردی با فقه حکومتی

۵.  ضرورت برگزاری جلسات و نشست های علمی براساس ارائه پایانامه ها فقهی و اصولی  اساتید انجمن

۶. ضرورت ظرفیت شناسی فقهی و اصولی اساتید و طلاب. ۷. ضرورت رتبه بندی فقهی و اصولی اساتید.

۸. ضرورت دانش افزایی و رشد فقهی و اصولی اساتید.

۹. ضرورت تشکیل شورای استفتاء استان و پاسخ به سوالات کلان فقهی در استان (مانند حد ترخص شهر و موقوفات)۱۰. ضرورت تعمیق انگیزه طلاب نسبت به جایگاه و اهمیت فقه و اصول

/د101/

ارسال نظرات