۰۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰
کد خبر: ۶۹۳۶۹۴

انتقاد آیت الله علیدوست از وضع بد معیشتی اساتید و طلاب

انتقاد آیت الله علیدوست از وضع بد معیشتی اساتید و طلاب
آیت الله علیدوست گفت: بالاترین شهریه یک استاد حوزه برای اجاره منزل دو خوابه در پردیسان قم، کفایت نمی‌کند اگر به همین منوال باشد در سال‌های آتی کفاف همان را هم نخواهد کرد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، درس اخلاق هفتگی جامعه علمیه امیرالمومنین (ع)، پنج شنبه ششم آبان ۱۴۰۰ با حضور آیت الله علیدوست، در مسجد ولی(ع) و با رعایت دستور العمل های بهداشتی برگزار شد.

آیت الله علیدوست، در جمع طلاب گفت: زمانی علامه طباطبایی می فرمود ما ۱۰ تومان شهریه می گرفتیم و یک تومان را برای اجاره می دادیم و ۹ تومان باقی را خرج می کردیم. یعنی یک دهم شهریه طلبه اجاره خانه متاهلی را پرداخت می‌کرد.

زمانی که ما طلبه بودیم در اوایل انقلاب سال ۵۸ بنده خودم لمعه می خواندم و اجاره نشین بودم. حدوداً ۱۲۰۰ تومان شهریه می گرفتم و در قم بخشی از خانه را اجاره کرده بودم با ماهی چهارصد تومان. یعنی یک سوم شهریه طلبه ی سطح یک در حد یک سوئیت در قم می شد اجاره کرد. اما الآن بالاترین شهریه برای یک استاد حوزه که عائله مند هم باشد، با تمام اضافات کمتر از دو ملیون تومان است.

این مبلغ برای اجاره یک منزل دو خوابه در پردیسان قم که دور از شهر هم هست، بیشتر کفایت نمی کند و اگر به همین منوال باشد در سال های آتی کفاف همان را هم نخواهد داد. در آینده شهریه ۲۰ روز و ۱۰ روز اجاره خواهد شد. تازه این بالاترین مقدار شهریه است و طلاب پایه های پایین تر و کسانی که تدریس ندارند مبالغ بسیار کمتری دریافت می‌کنند.

بنده در جای دیگری هم گفتم زندگی برخی طلاب از زهد گذشته. چیزی که در اختیار دارد تقریبا هیچ است.

 این را می گویم که بدانید از این اوضاع مطلع هستم و معتقدم مسئولین باید بیشتر رسیدگی کنند. این باید دغدغه مسئولان و مدیران بشود اما این نکته را هم به عنوان یک مطلع می گویم که باید شاکر نعمات خدا باشیم. عرض کردم کمبودها را می دانم اما با اطلاع میگویم با همه این مشکلات هیچ زمانی مثل اکنون برای حوزه ها نبوده.

امکاناتی که من و شما امروز داریم هیچ وقت در اختیار روحانیت نبوده. بنده در قم موقعی که شرح لمعه می خواندم مدت ها دنبال کتاب مسالک الافهامِ شهید می گشتم و پیدا نمی کردم. تمام قم را گشتم. بحث مالی هم نبود. اصلا کتاب فروشی ها نداشتند. بعدها این کتاب توسط آیت الله مرعشی نجفی چاپ شد. آن هم چاپ قدیمی که امروز اگر به شما بدهند نمی توانید بخوانید.

 امروز شما بدون بیرون رفتن از منزل به تمام کتب لازم دسترسی دارید؛ اساتیدی که شما دارید، قدرشان را بدانید. استادی که به ما مغنی درس میداد بعضی جاها را نمی توانست معنی کند. امروز بحمد الله ممکن است حوزه کامل نباشد اما خیلی خیلی بهتر است.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۴
چ فایده حاج آقا کسی که گوش نمیکنه جوانی و زندگی مارو سوزوندن
اجاره منزل تو پردیسان ۱۰۰تومن ماهی ۱ تومنه من قراردادم تموم شده نمیدونم چ کنم

خدا میدانه ما دنبال پول نبودیم ولی متاسفانه از انقلاب فحشش بما رسید پولش برا بقیه
البته بخاطر انقلاب فحش هم حاضریم بخوریم
6
0
ذوالفقار نژاد
Iran, Islamic Republic of
۰۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۰
چاره چیست؟
1
3
محسن
|
۰۷ آبان ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۲
نگرفتن طلاب جدید سروسامان دادن ب وضعیت طلاب
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۸
توکل بر خدا ان شاء الله درست میشه
0
2
مهدی
|
۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۴
آره ۱۰۰۰سال دیگه درست میشه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۴
درود بر شجاعتت حضرت استاد
وضع خیلی بدتراست
نمیشود واضح گفت و اسم برد که صیانت حوزه بالکل خلع لباس هم نکند ول کن نیست
ننویسم خیانت کرده ام
همه روزه شاهد گدایی طلاب و اساتید از بنده هستم چون فکر میکنند که دارا هستم درصورتی که من فقط گدایی نمیکنم
25 سال است در حوزه ها بوده ام نیازمالی نداشتم چون پدرم که کشاورز ساده است و برادرانم که غیرتشان اجازه نمیدهد مرا نیازمند ببینندصفر تا صد زندگی من و همسر و فرزندانم را تامین کرده ولی تا کی باید اینطور باشد؟
الان به اصطلاح فاضل شده ام در قم هم نماندم شهرستانها رفتم خطیب و مبلغ خوبی هم هستم در حد خودم اما جالب است که حتی در مناسبتهایی مثل محرم هم نذورات تقریبا صفر است برای عالم مسجدو هیات.
اشتباهی پولی کلان واریز کردم به حساب یکی از اساتید حوزه بعد تماس گرفتم که پول اشتباه آمده خنده عاقل اندر سفیهی کرد و گفت حالا فکر کن هدیه داده ای و ندااد که نداد.
حرف نزنم بهتر است همین که ورودی حوزه ها در این چند سال جندصد درصد کم شده حدیث مفصلی دارد که اینجا نمیگنجد
یا صاحب الزمان فقط منتظر تو هستیم و بس
1
1