۰۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۱
کد خبر: ۶۹۳۷۰۰
در حاشیه برائت از فرقه یمانی؛

از منحرفین نباید ترسید

از منحرفین نباید ترسید
معمولا استراتژی جذب فرقه‌ها بر روی افراد روح‌خراشیده بوده و سعی می کنند برای این افراد مأمنی از عقائد خود بسازند و همین امر مواجهه به مجذوبین فرق را سخت می کند.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، طلبه ای به نام «سید حسن سیدپور آذر» با انتشار فیلمی از خود طی صحبت هایی از دعوت احمد الحسن یمانی اعلام برائت کرد که بلافاصله مورد توجه قرار گرفت.

اگر در طول چند سال گذشته در شبکه های اجتماعی فعال بوده باشید حتما یک بار هم که شده پیامی با عنوان «یمانی موعود ظهور کرد» برایتان ارسال شده است؛ سال ها است از طریق ایمیل، دایرکت مسیج، کامنت و همه امکانات همه شبکه های اجتماعی مطرح، محتواهایی جهت جذب به مکتب یمانی صورت می‌گیرد؛ با تحلیل رفتار این گروه می‌توان فهمید که توان جذب را بر روی قشر نخبگانی متمرکز کردند و سعی در جذب افراد صاحب دغدغه و فرهیخته را دارند.

معمولا استراتژی جذب فرقه‌ها بر روی افراد ضربه‌خورده و روح‌خراشیده بوده و سعی می کنند برای این افراد مأمنی از عقائد خود بسازند و همین امر مواجهه به مجذوبین فرق را سخت می کند.

اما گروه منصوب به «احمد الحسن یمانی» با جذب افراد علاقه مند به مباحث علمی پیشروی متفاوتی نسبت به سایر فرق شده اند؛ افراد جذب شده در این فرقه با در دست گرفتن روایات و مباحث علمی به بحث و محاجه با طلاب می‌پردازند و پس از این‌که در بحث با طلبه خالی‌الذهن پیروز می‌شوند به حقانیت خود ایمان بیشتری می‌آورند.

گسترش مناقشات علمی راه واکسینه کردن طلاب

همانطور که در روند بازگشت سیدپورآذر از زبان خودش مشخص است تلاش برای پاسخگویی به شبهات وارده به این مکتب و فرقه سبب شد که به اشتباه خود پی ببرد؛ وی پس از مداقه در روایات مسلم و متواتر و همچنین مقایسه آنها با ادعاهای گروه مذکور به تناقض‌هایی برخورد که راه حلی نداشت و پس از جست‌وجوی پاسخ در بین علمای این گروه به راه باطل آن پی برد.

این‌که بزرگان و مدیران از طلاب توقع داشته باشند با یک برچسب و ندا به سمتی گرایش پیدا کرده و از سمتی دیگر رویگردان شوند برای دنیای امروز نیست؛ اگر کسی مکتب شیعه را حق می‌داند هیچ ترسی از طرح انحرافات نباید داشته باشد، چرا آموزه‌های دینی با عقلانیت همسو است؛ مشهور است که کشیش‌های مسیحی در پاسخ به طرح سؤال در خصوص «تثلیث» و سه خدایی می گویند ایمان مقدم بر عقل است اما در مکتب اسلامی هیچگاه عقلانیت نفی نمی‌شود و همیشه با تعابیر «افلا یعقلون» افراد سطحی نگر مورد شماتت قرار می‌گیرند.

لازم است همیشه کرسی‌های آزاد اندیشی، نشست های پر رونق علمی و درگیری طلاب با مسائل مشتبه به قدری زیاد باشد که نسل آینده روحانیون را در مقابل تلاش فرقه ها واکسینه کند.

از طرح انحرافات نترسید

طلبه، طلبه شده است که برای دین خدمت کرده و جلوی انحرافات را بگیرد و عدم طرح مباحث انحرافی مثل ادعاهای فرقه یمانی شائبه کم توانی نظام حدیثی شیعه را منتقل می کند در حالی که هر انسان اهل دقتی می تواند به انحراف امثال یمانی پی ببرد.

چرایی گرایش طلاب به فرقه‌ها

متأسفانه مناقشات علمی و کرسی های آزاداندیشی در حوزه و دانشگاه بسیار کمرنگ است و همین امر سبب می‌شود درک و دقت های علمی در همه مباحث کم شود؛ غلبه دروس ریاضی و مهندسی در مقاطع تحصیلی سبب شده که اذهان وقایع را به صورت ماشینی و با حساب و کتاب تحلیل کرده و به مواجهه با مسائل بپردازد و وقتی چیزی برایش مشتبه شد سریعا صورت مسأله را پاک کرده و سراغ مسأله مقابل برود.

در طرفی دیگر مسائل اقتصادی سبب می شود به مرور طلاب به بعضی فرق که سر در آخور انگلیس دارند وابسته شده و اگر هم اعتقاد پیدا نکنند برای نان و آب‌شان هم که شده از رأس فرقه و عقائدش دفاع کنند.

ضعف پرداخت علم کلام در مفاد تحصیلی طلاب نیز جزئی از علت گرایش طلاب به فرق بوده چرا که تجهیز عقائد سبب بازدارندگی از انحراف می شود.

سخن پایانی

جسارت طلبه فاضل «سید حسن سیدپور آذر» در بیان غلط بودن دفاعش از فرقه یمانی ستودنی است و این‌که طلبه ای از روی دغدغه و در جست و جوی حقانیت به سمتی گرایش پیدا کند و پس از آن به جست و جوی خود ادامه دهد بسیار ارزنده است؛ از چنین جست‌وجوهایی نباید ترسید و اگر عقائد انحرافی در رسانه های حوزوی با مخاطب تخصصی مطرح شود و حتی افراد تأثیرگذار فرقه ها مطرح در مناظرات علمی شرکت کنند دیده می شود که حرفی برای گفتن ندارند.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۲
قبلا هم یکنفر بنام ....جذب این فرقه شده و برگشته اما ظاهراً دروغ می گوید و هنوز در پازل جریان احمد است
1
0