۰۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰
کد خبر: ۶۹۳۷۲۲
مشاور امنیت ملی آمریکا:

شاهد نشانه های مثبتی از آمادگی ایران برای بازگشت به مذاکرات بوده ایم

شاهد نشانه های مثبتی از آمادگی ایران برای بازگشت به مذاکرات بوده ایم
مشاور امنیت ملی آمریکا در اظهاراتی آمادگی این کشور را برای مذاکراتی که آن را از روی «حسن نیت» می‌خواند و در راستای بازگشت به توافق هسته‌ای اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از جام جم آنلاین، صفحه توییتر شبکه الجزیره به نقل از جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا درباره از سرگیری مذاکرات احیای توافق هسته ای در وین نوشت: ما شاهد نشانه های مثبتی از آمادگی ایران برای بازگشت به مذاکرات بوده ایم.

الجزیره به نقل از سالیوان ادامه داد: باید منتظر بمانیم و ببینیم آیا ایرانی ها به میز مذاکرات بازخواهند گشت یا نه.

این شبکه همچنین به بخش دیگری از اظهارات مشاور امنیت ملی آمریکا پرداخته و به نقل از او نوشت: ما آماده ایم از روی حسن نیت برای بازگشت به توافق هسته ای مذاکره کنیم و امیدواریم ایرانی ها هم آماده باشند.

به گزارش ایسنا، اظهارات سالیوان در پی این مطرح می شود که علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان که طی چند روز اخیر برای دیدار با انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و رئیس جلسات مذاکرات وین به بروکسل سفر کرده بود، در صفحه توییتر خود با اشاره به دیدارش با هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام در این ارتباط نوشت: گفتگویی جدی و سازنده با انریکه مورا در مورد عناصر ضروری مذاکرات موفق داشتم.

توافق کردیم‌ پیش‌ از پایان ماه نوامبر مذاکرات را شروع کنیم. تاریخ دقیق هفته بعد اعلام خواهد شد.

ابراز تمایل آمریکا برای مذاکره با حسن نیت در جهت بارگشت به توافق در حالی مطرح می‌شود که حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان روز چهارشنبه در یک نشست مطبوعاتی با خبرنگاران داخلی و خارجی گفت: بازگشت آنها به برجام آورده مهمی برای ما نیست. اینکه چگونه همه طرف ها به تعهداتشان برمی‌گردند نشان می‌دهد که تحریم ها ذیل برجام درباره ایران به طور کامل برداشته می شود. ما نمی‌خواهیم از نقطه بن بست مذاکرات وین وارد مذاکره وین شویم. البته فرمت مذاکرات وین را قبول داریم و به زودی پس از ارزیابی گفتگوی های امروز در بروکسل درباره اینکه در چه تاریخی وارد مذاکرات شویم تصمیم می گیریم اما این زمان دیر نخواهد بود.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین درباره پیش بینی هر نوع توافق و بازگشت به تعهدات گفت: آن بخشی که به آمریکا مربوط است اینکه آقای بایدن باید نشان دهد اراده جدی دارد. ما خیلی مشتاق بازگشت به برجام به صرف بازگشت نیستیم. مهم است که نتیجه این بازگشت در راستای لغو تحریم ها و به نفع ایران است یا به ایجاد محدودیت های جدید منجر نشود. فرض را گذاشتیم که بایدن حسن نیت دارد حداقل به نشانه کوچکی ۱۰ میلیارد دلار از دارایی های ایران را آزاد کنند آن هم در شرایط کرونا. شخصا معتقدم اگر اراده جدی بایدن دارد باید آن را نشان دهد تا بتوانیم باور کنیم آنها جدی هستند در لغو تحریم ها. هر چند میز مذاکره و هنر دیپلماسی طرف ایرانی و سایر طرف ها تعیین کننده است. ما در ایران جدی هستیم. اگر همه طرف ها به تعهداتشان کامل برگردند ما هم کامل برمی گردیم اما برای ما نتیجه مهمتر از حرف های زیبا زدن است.

قدرت های جهانی از جمله آمریکا، در ماه‌های گذشته شش دور مذاکرات پیرامون احیای توافق هسته ای در وین را برگزار کردند. این مذاکرات میان ایران و دیگر اعضای کمیسیون مشترک برجام و با حضور آمریکا درمحل مذاکرات برگزار شد. البته ایران و آمریکا مذاکرات مستقیمی نداشتند و تنها از طریق نمایندگان دیگر کشورهای حاضر در مذاکرات در جریان مواضع یکدیگر قرار می گرفتند.

برگزاری دور هفتم این مذاکرات تا پس از تشکیل دولت سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان به تاخیر افتاد. زمان دقیق از سرگیری مذاکرات مشخص نیست، اما ایران اخیرا هم‌زمان با برگزاری نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل گفته که این مذاکرات می تواند در آینده نزدیک از سر گرفته شود.

مقامات ایران همچنین اخیرا مطرح کردند مشغول بررسی نتایج حاصل از شش دور مذاکرات وین هستند و به محض پایات یافتن این بررسی ها، ایران آماده مشارکت در مذاکرات خواهد بود. مذاکرات وین در این راستا پیش می رود که بتواند از طریق اقداماتی هماهنگ شده، موجب بازگشت دوجانبه آمریکا و ایران به پایبندی کامل به توافق هسته ای شود.

ارسال نظرات