۰۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۲
کد خبر: ۶۹۳۷۵۸

بدترین انتخاب اردوغان

بدترین انتخاب اردوغان
فرودگاه بین‌المللی شهر فضولی واقع در ۴۳۷ کیلومتری جنوب غربی باکو و در نزدیکی مرز جمهوری اسلامی ایران، نخستین فرودگاه راه‌اندازی‌شده جمهوری آذربایجان پس از پایان جنگ قره‌باغ است.
به گزارش خبرگزاری رسا، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه برای سفر یک‌روزه و شرکت در مراسم افتتاح فرودگاه بین‌المللی شهر فضولی و نیز مراسم کلنگ‌زنی چند پروژه اقتصادی در سرزمین‌های آزادشده جمهوری آذربایجان در قره‌باغ وارد این کشور شد. فرودگاه بین‌المللی شهر فضولی واقع در ۴۳۷ کیلومتری جنوب غربی باکو و در نزدیکی مرز جمهوری اسلامی ایران، نخستین فرودگاه راه‌اندازی‌شده جمهوری آذربایجان پس از پایان جنگ قره‌باغ است.
 
اگرچه مناسبات نزدیک آنکارا و باکو به خودی خود می‌تواند نشانه هم‌افزایی دو بازیگر باشد، اما باید توجه داشت که بده بستان‌های اخیر میان آذربایجان و ترکیه در پارادایم و بستر صلح و ثبات قابل تفسیر نیست! گویا اردوغان تصمیم گرفته به بخشی از بحران در آسیای مرکزی و قفقاز تبدیل شود! این تصمیم نابخردانه و خطرناک در حالی اتخاذ می‌شود که آنکارا طی سال‌های گذشته و اخیر علی‌رغم ادعای خود مبنی بر تقابل با رژیم اشغالگر قدس، متاسفانه به یکی از تکمیل‌کنندگان پازل استراتژیک مشترک واشنگتن و تل‌آویو تبدیل شده است. بهتر است اردوغان این سوال مبنایی را از خود و سران حزب عدالت و توسعه بپرسد که چرا آنکارا به نماد واگرایی و فراتر از آن به مهره بازی دشمنان امنیت منطقه در برهه حساس کنونی تبدیل شده است؟

به نظر می‌رسد هنوز اردوغان متوجه نگاه ابزارگرایانه واشنگتن، اتحادیه اروپا و تل‌آویو نسبت به آنکارا نشده است! این بدترین خطای راهبردی و محاسباتی ممکن محسوب می‌شود که آثار و تبعات کوتاه‌مدت و بلندمدت آن هر دو گریبانگیر رئیس جمهور ترکیه خواهد شد. بهتر بود اردوغان قبل از آن که بخواهد در خیال و توهم خود رژه قدرت بر مبنای قومیت! را در اراضی آذربایجان برگزار کند، کمی روی واقعیات جاری در منطقه و نظام بین‌الملل تمرکز می‌کرد. بهتر بود او به تجربه شکست در جنگ سوریه و هزینه گزاف حمایت آنکارا از تروریست‌های داعش و جبهه النصره فکر می‌کرد!‌ای کاش اردوغان متوجه می‌شد که سیاستمداران و جریان‌های آشکار و پنهان قدرت در اتحادیه اروپا که امروز برای وی بابت تنش‌زدایی در منطقه هورا می‌کشند، همان جریانات و افرادی هستند که از سال ۲۰۰۵ میلادی تاکنون ترکیه را پشت دروازه‌های اروپای واحد نگاه داشته و آخر نیز با تاکید مداوم بر امکان نداشتن عضویت این کشور در اتحادیه اروپا، آب پاکی را روی دستانش ریخته‌اند.

تاکنون اردوغان از کنار عبرت‌های زیادی به سادگی گذشته و چشمان خود را عامدانه روی معامله تحقیرآمیز غرب و رژیم صهیونیستی با آنکارا بسته است. حتی اردوغان نباید بعید بداند که در آینده‌ای نه چندان دور، احتمالا وی به جای دریافت پاداش و دست‌مریزاد از اعضای ناتو، با تصمیم رسمی برخی اعضای پیمان آتلانتیک شمالی در خصوص اخراج ترکیه از این پیمان جمعی روبه‌رو شود! در هر حال، این مسیری است که اردوغان انتخاب کرده و انتهایی جز شکست نخواهد داشت. رئیس جمهور ترکیه فرصت بسیار اندکی تا بازگشت از این مسیر پرخطر دارد.
 
حنیف غفاری دبیر گروه بین‌الملل / روزنامه جام جم 
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
اراز
Canada
۰۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۹
خوب شما بگوئید مسیر بازگشت چیست؟ و از نظر شما اردوغان چکار باید بکند؟
اما اردوغان نگران بیرون امدن از ناتو و پیوستن به اتحادیه صلیبی اروپا نیست
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۶
اردوغان سیاستمدار عاقلی است. در پازل غرب هم نیست. منافع ملی کشورش در اولویتش هست. کوریدور زنگه زور البته به نفع ایران هم هست و فقط عاقلانه و هوشمندانه از این کوریدور استفاده کرد.
1
0
حسین
Iran, Islamic Republic of
۰۷ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۸
آقا بهترین راهکارچیه ؟ آقای باصطلاح کارشناس
اگه راهکاربلدی برا کشورخودمون نسخه رو بپیچ دیگران و ول کن برن به جهنم
1
0
گارفيلد
Iran, Islamic Republic of
۰۷ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۶
ي جا ديدين ي كارشناس يا مسئولين........ انتقاد
0
0
خخخ
Iran, Islamic Republic of
۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۴:۰۸
جناب موتال چرا از آزادی قره باغ ناراحتی؟ چرا از اتحاد ترکها ناراحتی؟
0
0
آزری
Iran, Islamic Republic of
۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۲
آقای استاد خودت فهمید ی چه چیزی را تحلیل کردی اردوغان هدفش اتحاد کشور های ترکزبان است وهدف های بی شمار
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۶
واقعا تحلیل ..بود. خود نویسنده هم نفهمیده میخواد چی بگه.
صرفاً از باب تنگ نظری و کینه ورزی یه سری جملات را سرهم کرده
1
0