۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۶
کد خبر: ۶۹۴۱۳۸
رییس ستاد اقامه نماز آذربایجان شرقی:

وقف به حوزه نماز و مهدویت سوق داده شود

وقف به حوزه نماز و مهدویت سوق داده شود
آذربایجان شرقی - حجت الاسلام آقاجانی گفت: با توجه به عدم وجود منابع پایدار مالی برای مساجد، باید وقف‌های بیشتری برای حوزه نماز و مهدویت انجام بگیرد.

به گزارش خبرگزاری رسا در آذربایجان شرقی، حجت الاسلام مجید آقاجانی، رییس ستاد اقامه نماز آذربایجان شرقی، امروز در دیدار با حجت الاسلام سید شهاب الدین حسینی، مدیرکل اوقاف آذربایجان شرقی، با اشاره به اهمیت اقامه نماز در ادارات، گفت: ادارات مهمی چون اوقاف و امور خیریه اقدامات بزرگی انجام می‌دهند اما اطلاع رسانی تمامی این موارد چندان انجام نمی‌گیرد.

وی از برگزاری مسابقات کتابخوانی و اجرای طرح‌های ابتکاری و خلاقانه این ستاد در همکاری با اداره کل اوقاف استان خبر داد.

رئیس ستاد اقامه نماز آذربایجان شرقی با بیان این‌که مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان در بخش ستادی و عملیاتی اقامه نماز فعال است، خاطرنشان کرد: با تعامل این دو نهاد می‌توان کارهای بزرگی را به ثمر نشاند.

وی با اشاره به افزایش دیوارنویسی‌ها و المان‌های مربوط به نماز و برنامه‌های مهدویت در تبریز، گفت: نمازخانه‌های بین راهی سطح استان برخی مشکلاتی داشتند که به تازگی یکی از خیران مسجد ساز، کمک مالی برای تعدادی از این مساجد داشته است.

حجت الاسلام آقاجانی با بیان این‌که امامزاده‌ها باید مرکز فرهنگی شوند، افزود: به برخی امامزاده‌هایی که در مناطقی دورتر از مناطق مسکونی و مثلا بالای کوه واقع شده‌اند، توجه چندانی انجام نمی‌گیرد با این حال امامزاده‌های دیگری نیز وجود دارند که در وضعیت بسیار مطلوبی قرار دارند.

وی با اشاره به کمک‌های مالی اداره اوقاف به خادمان مساجد بین راهی استان، ادامه داد: پیشنهاد می‌کنیم که برای مساجد بین راهی استان، هیات امنا و یک حساب بانکی مشخصی باز شود تا این مساجد دارای شناسنامه مشخص جهت کمک باشند و مشکلی از این بابت ایجاد نشود.

حجت الاسلام آقاجانی با ارائه گزارشاتی در خصوص مشکلات برخی مساجد سطح استان، تاکید کرد: با توجه به عدم وجود منابع پایدار مالی برای مساجد، لازم است تا وقف‌های بیشتری برای حوزه نماز و مهدویت انجام بگیرد.

در ادامه این دیدار، حجت الاسلام سید شهاب الدین حسینی مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی از احداث مسجد در سه راهی خواجه-اهر خبر داد و گفت: هیچ مسجد و نمازخانه مناسبی در سه راهی خواجه به طرف اهر وجود ندارد از این رو ساخت یک مسجد و حسینیه در این منطقه در دستورکار قرار گرفته و پیگیر این موضوع هستیم.

وی افزود: اکنون نیازمند اختصاص یک زمین به متراژ حدود ۳۰۰۰ مترمربع در این منطقه هستیم که در صورت احداث آن، حتی در آینده می‌توان پمپ بنزین در کنار آن احداث کرد.

حجت الاسلام حسینی با تاکید بر این‌که احداث مساجد بین راهی تنها با مشارکت و همت جمعی نهادها اجرا می‌شود، اظهار کرد: مقبره شاه حسین ولی در مسیر چایکنار تبریز که یک مجموعه شبانه روزی دارای حسینیه و سرویس‌های بهداشتی است، به زودی افتتاح می‌شود. این محل به عنوان مرکز اخلاق تبریز در کنار قبر عارف توانمند تبریزی خواهد بود.

وی از تغییر مدیران اجرایی امامزاده‌ها به روحانیت خبر داد و گفت: عمده مشکل مساجد بین راهی سطح استان مسائل مربوط به نگهداری است.

در ادامه این دیدار حجت الاسلام بابایی دبیر اجرایی ستاد اقامه نماز آذربایجان شرقی نیز از پیگیری احداث نمازخانه در شهرک‌های صنعتی استان آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: در حوزه احداث نمازخانه‌های شبانه روزی نیازمند همکاری نهادهای مختلف با ستاد اقامه نماز هستیم.

وی با اشاره به پتانسیل و ظرفیت بالای اداره اوقاف، ادامه داد: از اداره اوقاف تقاضا داریم تا همایشی را جهت ارائه برخی مطالب به ائمه جماعات ادارات سطح استان برگزار کند.

در ادامه این دیدار فاضل نسب، معاون فرهنگی و امور اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی با بیان این‌که توجه به نماز در این اداره کل بسیار بالا است، گفت: سعی کردیم تا در صورت مقدور بودن، نماز جماعت در تمامی امامزاده‌های سطح استان برگزار شود. برخی امامزاده‌هایی هم که دورتر از منطقه مسکونی و یا منطقه صعب العبور واقع شده‌اند ملزم هستند حتی به صورت هفتگی و یا مناسبتی، نماز جماعت را یک روز در هفته برگزار کنند.

وی افزود: اهتمام بعدی ما در این بخش، زیباسازی نمازخانه‌های شهرستان‌ها برای همکاران و ارباب رجوع است. 

وی با اشاره به کمک‌های مالی به خادمان مساجد، گفت: در طول سال گذشته بسته‌های معیشتی و کمک مالی برای خادمان مساجد استان ارائه شده و حتی از روحانیانی که در امامزادگان به اقامه نماز جماعت می‌پردازند، نیز تقدیر کردیم.

فاضل نسب تاکید کرد: ما تمامی اهتمام خود را جهت تشویق مردم برای حضور در نمازهای جماعت به کار می‌گیریم.

ارسال نظرات