۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۱
کد خبر: ۶۹۴۱۷۲

قانون تسهیلات خودرو برای جانبازان

قانون تسهیلات خودرو برای جانبازان
با توجه به محدودیت جسمانی که در دوران دفاع مقدس برای جانبازان و آزادگان رخ داده، باید خودرو‌هایی متفاوت نسبت به خودرو‌های رایج برای آن‌ها تهیه شود.

به گزارش خبرگزاری رسا، آزاده‌ها و جانبازان دوران دفاع مقدس بر اثر جراحت‌های شدیدی که در طول جنگ به آن‌ها وارد شده، توانایی انجام برخی کار‌ها را ندارند،  در صورت داشتن تسهیلات و اختصاص دادن بعضی منابع به این قشر از جامعه، زندگی آن‌ها تا حدی راحت می‌ شود و می‌توانند برای انجام کار‌های روزمره، به خود متکی باشند.

یکی از موضوعات مهم این دسته از جامعه، خودرو است. با توجه به محدودیت جسمانی که در دوران دفاع مقدس برای این فداکاران رخ داده، باید خودرو‌هایی متفاوت نسبت به خودرو‌های تولیدی رایج برای آن‌ها تهیه شود. این نوع از خودرو‌ها امکاناتی مانند گیربکس‌های خاص و نظایر آن را در اختیار جانباز‌ها و معلول‌ها قرار می‌دهد تا رانندگی برای آن‌ها مقدور باشد.

بر اساس ماده ۴۵ قانون جامع خدمات رسانی ایثارگران، دولت مکلف است سالانه اعتبارات و تسهیلات لازم را برای تهیه خودرو مناسب برای کلیه جانبازان پنجاه درصد (۵۰%) و بالاتر و آن تعداد از جانبازان (۲۵%) الی (۴۹%) درصد که به تشخیص کمیسیون پزشکی بنیاد از نظر جسمی محدودیت حرکتی دارند، پیش بینی کند.

طبق تبصره ۱ ماده ۴۵ قانون فوق، آن تعداد از همسر، فرزندان شاهد و آزادگانی که به تشخیص کمیسیون پزشکی بنیاد، معلول شناخته می‌شوند، می‌توانند از تسهیلات موضوع این ماده استفاده کنند.

به موجب تبصره ۲ ماده ۴۵ قانون فوق، آیین‌نامه چگونگی واگذاری، تسهیلات، کارمزد و میزان کمک بلاعوض توسط بنیاد، معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

طبق این ماده، جواب مسئله روشن است، چون مشمولانی که می‌توانند از تسهیلات خودرو استفاده کنند، مشخص شده است. بنابراین باید با تصمیم‌ها و برنامه‌ریزی درستی که از سوی مسئولین اتخاذ می‌شود، این اقدام با عملیات جدی‌تری پیش رود تا آزاده‌ها و جانبازان بتوانند از این طرح بهره ببرند.

ارسال نظرات